ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ПІД ЧАС НАВЧАННЯ В МЕДИЧНОМУ ЗВО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2024.2.31

Ключові слова:

сучасна система навчання, формування професійних компетентностей, практичні навички, симуляційне навчання.

Анотація

У статті представлено шляхи підготовки конкурентоспроможних фахівців – майбутніх лікарів та забезпечення їх високого професійного рівня. Модернізація освітньої галузі в Україні відбувається в контексті намірів України щодо входження в європейський освітній простір. У закладах вищої освіти все частіше звертається увага на якість освіти, адаптованість до ринку праці, особистісну зорієнтованість освітнього процесу, його інформатизацію. Мета роботи полягає в дослідженні компонентів професійної компетентності здобувачів медичних закладів вищої освіти. Майбутні медичні спеціалісти повинні розуміти необхідність постійно розширювати межі своєї пізнавальної діяльності, виходячи поза рамки освітньої програми, що є запорукою стрімкого прогресу, адже, щоб стати компетентним лікарем, лише базових знань недостатньо. Саме в медичній галузі повинно приділятися більше уваги питанням упровадження компетентнісного підходу, оскільки сучасна система освіти у сфері охорони здоров’я повинна відповідати міжнародним вимогам. У світі інформаційних технологій комунікативна компетентність сучасних здобувачів освіти розглядається як один із критеріїв конкурентоспроможності на ринку праці. Особливо це стосується професії лікаря, в якій комунікативність виступає показником професійної придатності до суспільної діяльності. Дуже важливим складником у здобутті професійних компетентностей лікаря є набуття практичних навичок. Значну роль у цьому має симуляційне навчання, яке дозволяє без залучення в освітній процес пацієнтів на доклінічному етапі попередньо освоїти практичні маніпуляції і навички, а надалі забезпечує більш ефективне навчання в клініці, без стресу і з меншою кількістю помилок. Крім того, симуляційне навчання з використанням комп’ютеризованих сценаріїв клінічних випадків є ефективним для проведення післядипломного етапу навчання (підвищення кваліфікації без відриву від повсякденної діяльності, обмін досвіду між клініками та лікарями, безперервність підвищення кваліфікації). Сучасна система навчання у вищій школі має готувати людину, котра здатна жити в надзвичайно глобалізованому і динамічно змінному світі, сприймати його змінність як суттєву складову частину власного способу життя.

Посилання

Вороненко Ю.В. Напрями розвитку системи медичної освіти в Україні: погляд у майбутнє. Матеріали XIV Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, присвяченої 60-річчю ТДМУ «Сучасні підходи до вищої медичної освіти в Україні». 18–19 травня 2017 року, м. Тернопіль. У двох томах. Том 1. С. 23–25.

Галич О.І. Міжнародні практики як невід’ємна складова професійної підготовки конкурентоспроможного педагога. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Освіта і формування конкурентнноспроможності фахівців в умовах євроінтеграції», Мукачево, 26–27 жовтня 2017 р. С. 76–77.

Басараб Т.М., Фенцик О.М. Психологічні умови професійного становлення особистості. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Освіта і формування конкурентноспроможності фахівців в умовах євроінтеграції», Мукачево, 26–27 жовтня 2017 р. С. 24–26.

Вороненко Ю.В., Мінцер О.П. Стратегія активації навчального процесу в сучасних системах передавання знань. Матеріали XIV Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, присвяченої 60-річчю ТДМУ «Сучасні підходи до вищої медичної освіти в Україні». 18–19 травня 2017 року, м. Тернопіль. У двох томах. Том 1. С. 60–61.

Гуменюк О.М., Гуменюк В. В., Єфремова О.В. Компетентнісний підхід як основа реформування вищої медичної освіти в Україні. Матеріали XIV Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, присвяченої 60-річчю ТДМУ «Сучасні підходи до вищої медичної освіти в Україні». 18–19 травня 2017 року, м. Тернопіль. У двох томах. Том 1. С. 100.

Орду К.С. Формування інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх сімейних лікарів у професійній підготовці : дис. ... докт. філософії. Одеса, 2021, 318 с.

Каратєєва С.Ю. Сучасна методика практичного навчання студентів з дисципліни «догляд за хворими». Буковинський медичний вісник. Том 21, № 1 (81), 2017. С. 242–243.

Запорожан В.М., Каштальян М.М., Чернецька О.В. Сучасні підходи до освітнього процесу з підготовки високопрофесійних фахівців. Матеріали XIV Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, присвяченої 60-річчю ТДМУ «Сучасні підходи до вищої медичної освіти в Україні». 18–19 травня 2017 року, м. Тернопіль. У двох томах. Том 1. С. 19–22.

Артьоменко В.В., Семченко С.С., Єгоренко О.С., Новіков Д.А., Караконстантин Д.Ф., Берлінська Л.І. Симуляційне навчання в медицині: міжнародний та вітчизняний досвід. Одеський медичний журнал. 2015. № 6 (152). С. 67–74.

Grantcharov T, Aggarwal R, Eriksen, JR, Blirup,D, Kristiansen V, Darzi A, Funch- Jensen P. Acomprehensive virtual reality training programfor laparoscopic surgery. Abstracts 13th EAES Congress. Venice, Lido, Italy, Surg Endosc, 2006 Apr; 20(1). Р. 38–40.

Hallikainen H, Väisänen O, Randell T. et al. Teachinganaesthesia induction to medical students:comparison between full-scale simulation andsupervised teaching in the operating theatre. Eur. J.Anaesth. 2009, Т. 26. Р. 101–104.

Бичков О.С., Цівенко О.І., Черкова Н.В., Душик Л.М. Аналіз досвіду симуляційного навчання у формуванні готовності майбутніх лікарів до практичної діяльності. Актуальні проблеми сучасної медицини. 2022, № 9. С. 5–11. DOI: 10.26565/2617- 409X-2022-9-01.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-28

Номер

Розділ

ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА