ОНОВЛЕННЯ ВИМОГ ДО РЕЗУЛЬТАТІВ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СЕСТРИНСЬКОЇ СПРАВИ В МЕДИЧНИХ АКАДЕМІЯХ: ВІД ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК ДО КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ

Автор(и)

  • Михайло Ростиславович Демянчук КЗВО «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-8729-5144
  • Оксана Михайлівна Довгалець КЗВО «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради https://orcid.org/0009-0004-5438-4801
  • Людмила Вікторівна Артеменко КЗВО «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-6653-3043
  • Наталія Миколаївна Переходько КЗВО «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради https://orcid.org/0000-0003-1821-9900
  • Тетяна Миколаївна Демянчук КЗВО «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-8908-4356

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2024.3.22

Ключові слова:

майбутні фахівці сестринської справи, студенти, медична освіта, компетентнісний підхід, оновлення, компетентності

Анотація

Нині мета професійної підготовки – формування компетентних фахівців, які можуть максимально втілювати потенціал у певній галузі трудової діяльності. На сучасному етапі перетворень в освіті майбутніх фахівців сестринської справи, її спрямованості на міжнародні стандарти загострюється проблема підвищення якості змісту підготовки фахівців медичної галузі. Медична освіта за призначенням здійснює професійну підготовку компетентного фахівця, здатного як забезпечувати надання належних медичних послуг, так і покращувати рівень якості охорони здоров’я загалом. Традиційна система підготовки медичних фахівців ґрунтується на передаванні студентам певного обсягу теоретичних знань та розвитку в них практичних навичок. Однак в умовах сучасного суспільства цього підходу недостатньо. Натомість компетентнісний підхід передбачає формування в студентів не тільки знань і навичок, а й здатності застосовувати їх у різних ситуаціях, адаптуватися до змін й ухвалювати відповідальні рішення. Професійно важливою якістю медичної сестри, наприклад, є розвинута емпатія як провідний фактор успіху в процесі лікування, що допомагає за умови забезпечення довірливого, інтимного спілкування проникати в душевні переживання пацієнта, співчувати йому (проявляти безкорисливу чуйність, милосердя, співчуття). Отже, сучасна клінічна практика потребує фахівців, які володіють новітніми технологіями здійснення догляду за хворими, надання відповідних медичних послуг за європейськими вимогами. У сучасній концепції розвитку сестринської справи йдеться про те, що значну увагу варто приділяти не лише психологічній, а й правовій підготовці фахівця середньої ланки, здатного самостійно працювати в складі єдиної команди. В умовах зміни парадигми надання медичної допомоги професійна компетентність майбутніх фахівців сестринської справи передбачає не лише наявність певних психологічних знань, а й сформованість деяких спеціальних навичок установлювати контакт, слухати, «читати» невербальну мову комунікації, будувати розмову, формулювати запитання. Оновлення вимог до результатів підготовки майбутніх фахівців сестринської справи в медичних академіях є необхідним кроком для підвищення якості медичної освіти та забезпечення високого рівня медичної допомоги. Перехід до компетентнісного підходу допоможе підготувати фахівців, які здатні ефективно працювати в умовах сучасної медицини, адаптуватися до нових викликів та забезпечувати якісну й безпечну медичну допомогу.

Посилання

Яворська Г. Х., Пономарюк Л. П. Професійна підготовка молодших медичних спеціалістів як педагогічна проблема. Наука і освіта. Сер.: Педагогіка. 2012. № 1. С. 87–89.

Ястремська С. О. Теорія і методика професійної підготовки майбутніх магістрів сестринської справи у вищих медичних навчальних закладах засобами дистанційного навчання : дис. … докт. пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Хмельницький, 2018. 564 с.

Ільницька Т. С. Дослідження ефективності підготовки майбутніх медсестер до професійної діяльності в умовах цифровізації медичних коледжів. (2023). Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2023. № 69. С. 35–42. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-69-35-42

Awatef A. B. R. A Case Study: Enhancing the Learning Process and the Quality of the Students’ Work in Online Courses Using Multiple High Impact Practices and Civic Strategied. International Journal of Higher Education. 2021. № 10 (2). С. 308–318. https://doi.org/10.5430/ijhe.v10n2p308

Chernenko O. Modern pedagogical technologies in higher education. Pedagogy and Education Management Review. 2020. № 2. С. 52–59. https://doi.org/10.36690/2733-2039-2020-2-52

Demianchuk М. R. Analysis of the results of studying vocational training of future junior specialists in nursing in colleges. Медична освіта. 2020. № 2. С. 20–24.

Melnychuk I., Kalyniuk N., Humenna N., Rohalskyi I., Yastremska S., Straznikova I., Bloshchynskyi I. Organization of distance learningon "Nursing" specialty: methodological and legal aspects. International Journal of Applied Exercise Physiology. 2019. № 8 (3). С. 11–18.

Melnychuk І. М. Peculiarities of creating interactive educational environment in vocational training of future medical specialists. Медична освіта. 2020. № 2. С. 87–91.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-18

Номер

Розділ

ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА