ЗНАЧЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ В МЕДСЕСТЕР ТА ФАКТОРИ, ЩО НА НЬОГО ВПЛИВАЮТЬ

Автор(и)

  • Наталія Дмитрівна Дейнека Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського https://orcid.org/0009-0004-5216-897X
  • Оксана Петрівна Мялюк КЗВО «Рівненська медична академія» https://orcid.org/0000-0002-5090-6607
  • Марія Іванівна Марущак Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського https://orcid.org/0000-0001-6754-0026

Ключові слова:

медичні сестри, емоційний інтелект, фактори впливу на психологічне здоров’я

Анотація

Робота медичної сестри є фізично та емоційно вимогливою професією, яка потребує емпатії та співчутливого лікування. Медсестри, що професійно та відповідально ставляться до догляду за пацієнтами, можуть не мати достатньо часу для кожного окремого з них або співчутливо спілкуватися з членами його родини. Але медичні сестри повинні демонструвати щирість, виявляти емпатію, передавати емоції без конфлікту і контролювати природні негативні почуття, як-от огида, роздратування і розчарування, у взаємодії між медсестрою та пацієнтом. Саме розвиток емоційного інтелекту може допомогти медсестрам керувати як своїми емоціями, так і емоціями пацієнтів. Емоційний інтелект є одним із найважливіших аспектів, які покращують психологічне здоров’я, це здатність розпізнавати, розуміти, регулювати емоції та використовувати їх у повсякденному житті, в результаті чого його визнано основною змінною, що впливає на ефективність роботи. Тому метою дослідження є аналіз особливості емоційного інтелекту в медсестер та фактори, що з ним асоціюються. Нині емоційний інтелект широко використовується в різних сферах освіти, наукових досліджень, менеджменту, психології та сестринської справи, а головною метою його застосування є підвищення та покращення якості послуг. Емоційний інтелект дає медсестрам можливість краще думати під час критичних і складних ситуацій і приймати кращі рішення, контролюючи психологічні реакції. Крім того, емоційний інтелект є ефективною стратегією для зменшення стресу на роботі та сприяння стійкості. З погляду клінічної ефективності покращення емоційного інтелекту призводить до поліпшення якості сестринського догляду. Результати аналізу наукової літератури показали відмінності у вираженості емоційного інтелекту медсестер, а також неоднозначні дані щодо впливу віку, статі, освіти, стажу роботи, соціальних факторів. Отже, емоційний інтелект є корисним інструментом для медсестер, оскільки сприяє позитивному досягненню ефективного управління в охороні здоров’я, тому потребує глибшого дослідження факторів, що на нього впливають.

Посилання

Al-Oweidat I., Shosha G. A., Baker T. A., Nashwan A. J. The relationship between emotional intelligence and organizational commitment among nurses working in governmental hospitals in Jordan. BMC Nurs. 2023. № 22. Р. 1–12. doi: 10.1186/s12912-023-01361-2

Chang A., Yung W. L., Swee G. L. Level of emotional intelligence among nurses. Int E J Sci Med Educ. 2020. № 14. Р. 30–44.

Permarupan P. Y., Al Mamun A., Samy N. K., Saufi R. A., Hayat N. Predicting nurses burnout through quality of work life and psychological empowerment: A study towards sustainable healthcare services in Malaysia. Sustainability. 2020. № 12. Р. 388. doi: 10.3390/su12010388.

ICN Policy Brief – The global nursing shortage and nurse retention. ICN – International Council of Nurses. URL: https://www.icn.ch/node/1297 (date of access: 08.12.2024).

Jamebozorgi M. H., Karamoozian A., Bardsiri T. I., Sheikhbardsiri H. Nurses burnout, resilience, and its association with socio-demographic factors during COVID-19 pandemic. Front Psychiatry. 2022. № 12. doi: 10.3389/fpsyt.2021.803506

Babaei S. and Taleghani F. Compassionate Care Challenges and Barriers in Clinical Nurses: A Qualitative Study. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research. 2019. № 24. Р. 213–219. doi.org/10.4103/ijnmr.IJNMR_100_18

Younas A., Porr C., Maddigan J., Moore J., Navarro P., Whitehead, D. Behavioural Indicators of Compassionate Nursing Care of Individuals with Complex Needs: A Naturalistic Inquiry. Journal of Clinical Nursing. 2023. № 32. Р. 4024–4036. doi.org/10.1111/jocn.16542

Culha Y., Acaroglu R. The Relationship amongst Student Nurses’ Values, Emotional Intelligence and Individualised Care Perceptions. Nursing Ethics. 2018. № 26. Р. 2373–2383. doi.org/10.1177/0969733018796682

Foster K. N., McCloughen A. J. Emotionally Intelligent Strategies Students Use to Manage Challenging Interactions with Patients and Families: A Qualitative Inquiry. Nurse Education in Practice. 2020. № 43. Р. 102743. doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102743

Nightingale S., Spiby H., Sheen K., Slade P. The Impact of Emotional Intelligence in Health Care Professionals on Caring Behaviour towards Patients in Clinical and Long Term Care Settings: Findings from an Integrative Review. International Journal of Nursing Studies. 2018. № 80. Р. 106–117. doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2018.01.006

Navas M. S., Vijayakumar M. Emotional Intelligence: A Review of Emotional Intelligence Effect on Organizational Commitment, Job Satisfaction and Job Stress. International Journal of Advance Scientific Research & Development. 2018. № 5. Р. 1–7. doi.org/10.26836/ijasrd/2018/v5/i6/50602

Beauvais A., Andreychik M., Henkel L. A. The Role of Emotional Intelligence and Empathy in Compassionate Nursing Care. Mindfulness & Compassion. 2017. № 2. Р. 92–100. doi.org/10.1016/j.mincom.2017.09.001

Talarico J. F., Varon A. J., Banks S. E., Berger J. S., Pivalizza E. G., Medina-Rivera G., et al. Emotional intelligence and the relationship to resident performance: a multi-institutional study. J Clin Anesth. 2013. № 25(3). Р. 181–187. doi: 10.1016/j.jclinane.2012.08.002

Romanelli F., Cain J., Smith K. M. Emotional intelligence as a predictor of academic and/or professional success. Am J Pharm Educ. 2006. № 70(3). Р. 69. doi: 10.5688/aj700369

Chew B. H., Zain A. M. Hassan F. Emotional intelligence and academic performance in first and final year medical students: a cross-sectional study. BMC Med Educ. 2013. № 13. Р. 44. doi: 10.1186/1472-6920-13-44

Brackett M. A., Rivers S. E., Salovey P. Emotional intelligence: implications for personal, social, academic, and workplace success. Soc Personal Psychol Compass. 2011. № 5(1). Р. 88–103. doi: 10.1111/j.1751-9004.2010.00334.x

Birks Y. F., Watt I. S. Emotional intelligence and patient-centred care. J R Soc Med. 2007. № 100(8). Р. 368–374. doi: 10.1177/014107680710000813

Salovey P., Mayer J. D. Emotional intelligence. Imagin Cogn Pers. 1990. № 9(3). Р. 185–211. doi: 10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Tyczkowski B., Vandenhouten C., Reilly J., Bansal G., Kubsch S. M., Jakkola R. Emotional intelligence (EI) and nursing leadership styles among nurse managers. Nurs Adm Q. 2015. № 39(2). Р. 172–180. doi: 10.1097/NAQ.0000000000000094

Aqtam I., Ayed A., Toqan D., Salameh B., Abd Elhay E.S., Zaben K., Mohammad Shouli M. The Relationship between Stress and Resilience of Nurses in Intensive Care Units during the COVID-19 Pandemic. INQUIRY: The Journal of Health Care Organization, Provision, and Financing. 2023. № 60 Р. 1–8. doi.org/10.1177/00469580231179876

Ayed A., Malak M. Z., Alamer R. M., Batran A., Salameh B., Fashafsheh I. Effect of High Fidelity Simulation on Clinical Decision-Making among Nursing Students. Interactive Learning Environments. 2023. № 31. Р. 2185–2193. doi.org/10.1080/10494820.2021.187500421

Brown T., Williams B., Etherington J. Emotional intelligence and personality traits as predictors of occupational therapy students’ practice education performance: a cross-sectional study. Occup Ther Int. 2016. № 23(4). Р. 412–424. doi: 10.1002/oti.1443

Brewer J. Emotional intelligence: enhancing student effectiveness and patient outcomes. Nurse Educ. 2000. № 25(6). Р. 264. doi: 10.1097/00006223-200011000-00006

Ayed A., Khalaf I. A., Fashafsheh I., Saleh A., Bawadi H., Abuidhail J., Joudallah H., et al. Effect of High-Fidelity Simulation on Clinical Judgment among Nursing Students. INQUIRY: The Journal of Health Care Organization, Provision, and Financing. 2022. № 59. Р. 1–6. doi.org/10.1177/00469580221081997

Moawed S., Gemeay E., ELsayes H. A. Emotional Intelligence among Nursing Students: A Comparative Study. International Journal of Novel Research in Healthcare and Nursing. 2017. № 4. Р. 359–369.

Nair D. The Impact of a Nursing Emotional Intelligence Program to Improve Patient Satisfaction. Journal for Nurses in Professional Development. 2023. № 39. Р. 130–135. doi.org/10.1097/NND.0000000000000931

Bibi S., Saqlain S., Mussawar B. Relationship between Emotional Intelligence and Self Esteem among Pakistani University Students. Journal of Psychology & Psychotherapy. 2016. № 6. Р. 1000279. doi.org/10.4172/2161-0487.1000279

Barkhordari M., Rostambeygi P., Ghasemnejad M. Measuring emotional intelligence of nursing student. Iranian Journal of Nursing Research. 2016. № 10(4). Р. 12–19.

Moroń M., Biolik-Moroń M. Trait emotional intelligence and emotional experiences during the COVID-19 pandemic outbreak in Poland: A daily diary study. Personality and Individual Differences. 2020. № 168. doi: 10.1016/j.paid.2020.110348

Di Tella M., Romeo A., Benfante A., Castelli L. Mental health of healthcare workers during the COVID-19 pandemic in Italy. Journal of Evaluation in Clinical Practice. 2020. № 26(6). Р. 1583–1587. doi: 10.1111/jep.13444

Sampaio F., Sequeira C., Teixeira L. Nurses’ mental health during the Covid-19 outbreak: A cross-sectional study. Journal of Occupational and Environmental Medicine. 2020. № 62(10). Р. 783–787. doi: 10.1097/JOM.0000000000001987

Greenberg N., Docherty M., Gnanapragasam S., Wessely S. Managing mental health challenges faced by healthcare workers during covid-19 pandemic. BMJ. 2020. № 368 doi: 10.1136/bmj.m1211

Maben J., Bridges J. Covid-19: Supporting nurses’ psychological and mental health. Journal of Clinical Nursing. 2020. № 29(15-16). Р. 2742–2750. doi: 10.1111/jocn.15307

Barkhordari M., Rostambeygi P., Ghasemnejad M. Measuring emotional intelligence of nursing student. Iranian Journal of Nursing Research. 2016. № 10(4). Р. 12–19.

Konstantinou M. S., Efstathiou A., Charalambous G., Kaitelidou D., Jelastopulu E. Emotional intelligence and its impact on the emotional factors among nurses. Journal of Education, Society and Behavioural Science. 2017. Р. 1–13.

Rostami M., Movaghari M., Taghavi T., Mehran A. The relationship between emotional intelligence and coping styles of nurses in hospitals in Kermanshah University of Medical Sciences. Iranian Journal of Nursing Research. 2016. № 11(1). Р. 51–61.

Awe A. O., David-Olawade A. C., Ayodele-Awe I., Feng H., Odetayo A., Afolalu T. D., Ladan H., Olawade D. B. Predictors and influencing factors of emotional intelligence among nurses in the North East England, United Kingdom. J Educ Health Promot. 2023. № 29. Vol. 12. Р. 236. doi: 10.4103/jehp.jehp_1656_22

Harper M. G., Jones-Schenk J. The emotional intelligence profile of successful staff nurses. J Contin Educ Nurs. 2012. № 43. Р. 354–362. doi: 10.3928/00220124-20120615-44

Oyur Celik G. The relationship between patient satisfaction and emotional intelligence skills of nurses working in surgical clinics. Patient Prefer Adherence. 2017. № 11. Р. 1363–1368. doi: 10.2147/PPA.S136185

Omoronyia F. R., Oyama L. E., Obande E. I. Psychiatric nurses’ level of emotional intelligence in a developing country: A survey in neuropsychiatric hospitals in the Niger-Delta region, Nigeria. EAS J Nurs Midwifery. 2020. № 2 doi: 10.36349/EASJNM.2020.v02i03.023

Collins S. Emotional intelligence as a noncognitive factor in student registered nurse anesthetists. AAN A J. 2013. № 81. Р. 465–472.

Karimi L., Leggat S. G., Donohue L., Farrell G., Couper G. E. Emotional rescue: The role of emotional intelligence and emotional labour on well-being and job-stress among community nurses. J Adv Nurs. 2013. № 70. Р. 176–186. doi: 10.1111/jan.12185

Lou J., Chen H., Li R. Emotional intelligence scale for male nursing students and its latent regression on gender and background variables. Healthcare. 2022. № 10. Р. 814. doi: 10.3390/healthcare10050814

Alonazi W. B. The impact of emotional intelligence on job performance during COVID-19 crisis: A cross-sectional analysis. Psychol Res Behav Manag. 2020. № 13. Р. 749–757. doi: 10.2147/PRBM.S263656

WHO and partners call for urgent investment in nurses. World Health Organization (WHO). URL: https://www.who.int/news/item/07-04-2020-who-and-partners-call-for-urgent-investment-in-nurses (date of access: 08.12.2024).

Foster K., Fethney J., McKenzie H., Fisher M., Harkness E., Kozlowski D. Emotional intelligence increases over time: A longitudinal study of Australian pre-registration nursing students. Nurse Educ Today. 2017. № 55. Р. 65–70. doi: 10.1016/j.nedt.2017.05.008

Nongo S. E. Emotional intelligence and performance among nursing professionals in tertiary hospitals in Benue State of Nigeria. Eur J Bus Manag. 2018. № 10. Р. 48–56.

van Dusseldorp L. R., van Meijel B. K., Derksen J. J. Emotional intelligence of mental health nurses. J Clin Nurs. 2011. № 20. Р. 555–562. doi: 10.1111/j.1365-2702.2009.03120.x

Michelangelo L. The overall impact of emotional intelligence on nursing students and nursing. Asia Pac J Oncol Nurs. 2015. № 2. Р. 118–124. doi: 10.4103/2347-5625.157596

Talman K., Hupli M., Rankin R., Engblom J., Haavisto E. Emotional intelligence of nursing applicants and factors related to it: A cross-sectional study. Nurse Educ Today. 2020. № 85. Р. 104271. doi: 10.1016/j.nedt.2019.104271

Zhang L., Liu B., Ren H., Liu Y. F., Zhang Y. The personality profile of excellent nurses in China: the 16PF. Contemp Nurse. 2013. № 43(2). Р. 219–224. doi: 10.5172/conu.2013.43.2.219

Louwen C., Reidlinger D., Milne N. Profiling health professionals' personality traits, behaviour styles and emotional intelligence: a systematic review. BMC Med Educ. 2023. Vol. 18. № 23(1). Р. 120. doi: 10.1186/s12909-023-04003-y

Moradian S. T., Movahedi M., Rad M. G., Saeid Y. Emotional intelligence of nurses caring for COVID-19 patients: A cross-sectional study. Arch Psychiatr. Nurs. 2022. № 36. Р. 24–27. doi: 10.1016/j.apnu.2021.10.011

Cerit E., Beser G. N. Levels of emotional intelligence of nursing students. IJCS. 2014. № 7(3). Р. 936–945.

Kalyoncu Z., Guney S., Arslan M., Guney S., Ayranci E. Analysis of the relationship between emotional intelligence and stress caused by the organization: A study of nurses. BI. 2012. № 5(2). Р. 334–346.

Saeid Y., Javadi M., Noori M. J., Sirati M. On the relationship between emotional intelligence and demographic variables in nurses. MilMed Journal. 2013. № 15(1). Р. 87–94.

Sharif F., Rezaie S., Keshavarzi S., Mansoori P., Ghadakpoor S. Teaching emotional intelligence to intensive care unit nurses and their general health: a randomized clinical trial. The international journal of occupational and environmental medicine. 2013. № 4(3). Р. 141–148.

Lawal A. M., Idemudia E. S. The role of emotional intelligence and organisational support on work stress of nurses in Ibadan, Nigeria? Curationis. 2017. № 40. Р. e1–8. doi: 10.4102/curationis.v40i1.1715

Lartey J. K. S., Amponsah-Tawiah K., Osafo J. Emotional intelligence and perceived organizational support as predictors of emotional exhaustion among nurses and midwives. Int J Workplace Health Manag. 2021. № 14. Р. 261–273.

Al-Hamdan Z., Bani Issa H. The role of organizational support and self-efficacy on work engagement among registered nurses in Jordan: A descriptive study. J Nurs Manag. 2022. № 30. Р. 2154–2164. doi: 10.1111/jonm.13456

Sheikhbardsiri H., Khademipour G., Nekoei-Moghadam M., Aminizadeh M. Motivation of the nurses in pre-hospital emergency and educational hospitals emergency in the southeast of Iran. Int J Health Plann Manag. 2017. № 33. Р. 255–264. doi: 10.1002/hpm.2455

Sheikhbardsiri H., Sarani A., Mousavi S., Salahi S., Hasani F., Abdar Z. Emotional intelligence and self-efficacy among deputy's administrative staff of Kerman University of Medical Sciences. J Educ Health Promot. 2020. № 9. Р. 105. doi: 10.4103/jehp.jehp_482_19

Heidarijamebozorgi M., Jafar H., Sadeghi R., Sheikhbardsiri H., Kargar M., Gharaghani M. A. The prevalence of depression, anxiety, and stress among nurses during the coronavirus disease 2019: A comparison between nurses in the frontline and the second line of care delivery. Nurs Midwifery Stud. 2021. № 10. Р. 188–193.

Bar-On R., Brown J. M., Kirkcaldy B. D., Thome E. P. Emotional expression and implications for occupational stress: An application of the emotional quotient inventory (EQ-i). Pers Individ Dif. 2000. № 28. Р. 1107–1118.

Derksen J., Kramer I., Katzko M. Does a self-report measure for emotional intelligence assess something different than general intelligence? Pers Individ Dif. 2002. № 32. Р. 4–6.

Stein J. S., Book E. H. The EQ edge: Emotional intelligence and your success. 3 rd ed. Canada: John Wiley Sons Canada, Ltd. 2009.

Kalyoncu Z., Guney S., Arslan M., Guney S., Ayranci E. Analysis of the relationship between emotional intelligence and stress caused by the organization: A study of nurses. BI. 2012. № 5(2). Р. 334–346.

Birks Y., McKendree J., Watt I. Emotional intelligence and perceived stress in healthcare students: A multiinstitutional, multi-professional survey. 2009.

Mikaella Symeou Konstantinou, Antri Efstathiou, George Charalambous, Daphne Kaitelidou, Eleni Jelastopulu. Emotional Intelligence and Its Impact on the Emotional Factors among Nurses. Journal of Education, Society and Behavioural Science. 2017. № 23(3). Р. 1–13, 2017

Slaski M., Cartwright S. Emotional intelligence training and its implications for stress, health and performance. Stress Health. 2003. № 19. Р. 233–239

Ulutas I., Ömeroğlu E. The effects of an emotional intelligence education program on the emotional intelligence of children. SBP. 2007. № 35(10). Р. 1365–1372.

Por J., Barriball L., Fitzpatrick J., Roberts J. Emotional intelligence: its relationship to stress, coping, well-being and professional performance in nursing students. Nurse Educ Today. 2011. № 31(8). Р. 855–860.

Takeuchi H., Taki Y., Nouchi R., Yokoyama R., Kotozaki Y., Nakagawa S., Sekiguchi A., Iizuka K., Yamamoto Y., Hanawa S. The effects of family socioeconomic status on psychological and neural mechanisms as well as their sex differences. Front in Human Neuro. 2019. № 12. Р. 543.

Rajesh C., Hussain S., Cherappurath, N. Role of socio-economic status and emotional intelligence on sports attainments: a cross-sectional study with women athletes in Kerala, India. Mater. Today: Proc. 2021. № 37. Р. 2334–2340. doi: 10.1016/j.matpr.2020.08.007

Schmalor, A., and Heine, S. J. Subjective Economic Inequality Decreases Emotional Intelligence, Especially for People of High Social Class. Soc Psy and Per Sci. 2021. doi: 10.1177/19485506211024024

Ranjdoust S. The Relationship between Spiritual Intelligence and Emotional Intelligence with Performance of Female Nursesin Tabriz Hospitals in 2018. Journal of Pizhūhish dar dīn va salāmat. 2020. № 6(1). Р. 19–35.

Kelishami F. G., Farahani M. A., Orak R. J., Ameri Z. A., Hashemi S. B., Seyedfatemi N. Emotional intelligence in nursing, models and methods of measurement. Advances in Nursing & Midwifery. 2017. № 26(93). Р. 21–29.

Cleary M., Visentin D., West S., Lopez V., Kornhaber R. Promoting emotional intelligence and resilience in undergraduate nursing students: An integrative review. Nurse Education Today. 2018. № 68. Р. 112–120. doi: 10.1016/j.nedt.2018.05.018

Khoshnazary S., Hosseini M., Fallahi Khoshknab M., Bakhshi E. The effect of Emotional Intelligence (EI) training on nurses’ resiliency in Department of Psychiatry. Iranian Journal of Psychiatric Nursing. 2016. № 3(4). Р. 28–37.

Jang R.-j., Kang Y.-S., Kim Y.-m. The relationships in emotional intelligence, job satisfaction, and quality of nursing service in hospital nurses. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society. 2016. № 17(6). Р. 326–337.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Номер

Розділ

МЕДИЦИНА