АНАЛІЗ ОСВІТНЬО-ВИХОВНИХ ПЛАНІВ ЩОДО РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ В ІНКЛЮЗИВНИХ ГРУПАХ ЗДО ЗАСОБАМИ ЦИФРОВІЗАЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2024.4.21

Ключові слова:

інклюзивна освіта, діти з аутизмом, розвиток мовлення, зв’язне мовлення, мовленнєві ігри, дидактичні ігри, індивідуальні програми розвитку, освітньо-виховні плани, розвиток комунікативних навичок, цифрові технології, інтерактивні методики, інклюзивні групи, мовленнєві вправи, монологічне мовлення, діалогічне мовлення, вербальні ігри, цифровізація

Анотація

Розвиток зв’язного мовлення у дітей з аутизмом є одним із ключових завдань сучасної інклюзивної освіти.У зв’язку із цим виникає потреба у впровадженні ефективних методик і технологій, які сприяють формуванню комунікативних навичок у дітей-аутистів. Одним із поширених підходів є використання ігрових методів, зокрема дидактичних і мовленнєвих ігор, що давно довели свою результативність у педагогічній практиці. Проте важливо дослідити, як саме ці методики інтегруються в освітньо-виховний процес інклюзивних груп, які працюють із дітьми з аутизмом, і наскільки ефективними є ці методи для різних аспектів мовленнєвого розвитку.У межах цього дослідження було проведено аналіз освітньо-виховних планів вихователів, які працюють у закладах дошкільної освіти (ЗДО) з дітьми з аутизмом. Було проаналізовано 200 планів з метою визначення кількості та типів мовленнєвих ігор, що використовуються для розвитку зв’язного мовлення. Особливу увагу приділено тому, як ігрові вправи інтегруються у структуру занять і як вони впливають на розвиток монологічного та діалогічного мовлення. Окрім цього, досліджено рівень використання сучасних цифрових технологій у процесі розвитку комунікативних навичок дітей з аутизмом. Результати дослідження показали, що найпоширенішими методами для розвитку мовлення залишаються дидактичні ігри з використанням наочності, які здебільшого застосовуються для виховання звукової культури мовлення та збагачення словникового запасу. Однак ігри для розвитку діалогічного та монологічного мовлення використовуються рідко, а мовленнєві ігрові ситуації не отримали широкого застосування. Аналіз також засвідчив недостатнє впровадження цифрових технологій у планах вихователів, що обмежує можливості для розвитку мовленнєвих і комунікативних навичок дітей з аутизмом.У статті висвітлено важливість удосконалення освітньо-виховних планів шляхом інтеграції сучасних інтерактивних методик і цифрових засобів, які можуть ефективно підтримати розвиток зв’язного мовлення у дітей з аутистичними порушеннями.

Посилання

Алексєєнко-Лємовська Л. В. Розвиток творчості в дітей середнього дошкільного віку в театрально-ігровій діяльності. Дошкільна освіта. 2018. № 1 (19). С. 33–36.

Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) : наказ № 33 від 12.01.2021 МОН України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20 doshkilnoyi%20osvity.pdf.

Богуш А. М., Луцан Н. І. Мовленнєво-ігрова діяльність дошкільників: мовленнєві ігри, ситуації, вправи. Ви- дання друге, доповнене. Київ : Видавничий дім «Слово», 2012. 304 с.

Бурова А. Організація ігор-драматизацій з дітьми старшого дошкільного віку в дошкільному навчальному закладі. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2011. № 9. С. 51–58.

Гавриш Н. В. Інтелектуальна гра. Дошкільне виховання. 2003. № 6. С. 6–7.

Про дошкільну освіту : Закон України від 6 червня 2024 р. № 3788-ІХ. Відомості Верховної Ради України. 2024. № 24. Ст. 215.

Каніщенко А. П. Уроки розвитку зв’язного мовлення в початкових класах : методичний посібник для вчителя. Київ : Рута, 2000. 128 с.

Крайнова Ж. Формування комунікативної компетентності молодших школярів на заняттях з рідної мови. Початкова школа. 2003. № 11. С. 24–26.

Крикун М. Роль слова в розвитку зв’язного мовлення молодших школярів. Початкова школа. 2003. № 11. С. 27–35.

Кудикіна Н. В. Теорія ігрової діяльності дітей : монографія. Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. Київ, 2012. 235 с.

Найден О. Українська народна іграшка. Київ : Артек, 1999. 252 с.

Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка : навч. посібник. Київ : Академвидав, 2004. 456 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Номер

Розділ

ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА