ЕФЕКТИВНІСТЬ СІМЕЙНО ОРІЄНТОВАНОЇ ПРОГРАМИ ФІЗИЧНОЇ ТЕРАПІЇ ДІТЕЙ ІЗ РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА

Автор(и)

  • Людмила Ігорівна Басенко Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського https://orcid.org/0000-0002-3892-3797
  • Катерина Анатоліївна Тимрук-Скоропад Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського https://orcid.org/0000-0001-8152-0435

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2024.4.11

Ключові слова:

розлад аутистичного спектра, фізична терапія, рухові функції, сімейно орієнтована програма, якість життя, реабілітація

Анотація

У статті розглянуто ефективність сімейно орієнтованої програми фізичної терапії для дітей дошкільного віку з розладами аутистичного спектра (РАС). Наголошено на актуальності проблеми, пов’язаної з труднощами рухових функцій у дітей з РАС, які впливають на їх соціальну взаємодію та якість життя. В Україні існує значний дефіцит сімейно орієнтованих реабілітаційних програм, що підкреслює необхідність дослідження такої теми.Метою дослідження є оцінювання ефективності програми фізичної терапії, що враховує участь батьків, у поліпшенні рухових функцій дітей з РАС, а також впливу цієї програми на якість життя батьків. У дослідженні взяли участь 54 дитини з діагнозом РАС, яких булу розділено на основну групу (ОГ) та порівняльну групу (ПГ). Застосовувалися різні методи оцінювання, як-от: дитяча шкала рівноваги (PBS), опитувальник PEDI для надання оцінки мобільності, опитувальник навичок великої моторики (НВМ), короткий опитувальник якості життя (SF-12).Результати показали, що після 12-тижневої програми фізичної терапії діти з ОГ продемонстрували статистично значущі покращення в рівновазі, мобільності та навичках великої моторики, тоді як діти з ПГ таких покращень не мали. Якість життя батьків, особливо в аспекті психічного здоров’я, також покращилася в ОГ, що свідчить про позитивний вплив програми на сім’ю.У дослідженні підкреслено важливість залучення батьків до процесу реабілітації, що забезпечує більш стійкі результати в розвитку рухових функцій у дітей з РАС. Використання сімейно орієнтованих програм може значно покращити результати реабілітації та якість життя як дітей, так і їхніх родин. У статті запропоновано впровадження таких програм в Україні, що має потенціал для розвитку інклюзивних підходів у реабілітації дітей з РАС.

Посилання

Masumi J., Gholamzadeh R., Kashefi Mehr B. Effects of rehabilitation interventions on motor skills of children with autism spectrum disorder: a narrative review. ResearchGate. 2023. 12. 2278-0513.

Payne V.G., Isaacs L.D. Human motor development: a lifespan approach. 9th ed. New York: Routledge. 2017. № 9(1). P. 1–22. DOI:org/10.4324/9781315213040

Colombo-Dougovito A.M., Block M.E. Fundamental motor skill interventions for children and adolescents on the autism spectrum: a literature review. Rev J Autism Dev Disord. 2019. № 6(3). P. 159–171. DOI: 10.1007/s40489-019-00161-2

Bremer E., Balogh R., Lloyd M. Effectiveness of a fundamental motor skill intervention for 4-year-old children with autism spectrum disorder: a pilot study. Autism. 2015. № 19(8). P. 980–991. DOI: 10.1177/1362361314557548

Bremer E., Lloyd M. School-based fundamental-motor-skill intervention for children with autism-like characteristics: an exploratory study. Adapt Phys Activ Q. 2016. № 33(1). P. 66–88. DOI: 10.1123/APAQ.2015-0009

Ketcheson L., Hauck J., Ulrich D. The effects of an early motor skill intervention on motor skills, levels of physical activity, and socialization in young children with autism spectrum disorder: a pilot study. Autism. 2017. № 21(4). P. 481–492. DOI: 10.1177/1362361316650611

Elliott L.K., Weiss J.A., Lloyd M. Beyond the motor domain: exploring the secondary effects of a fundamental motor skill intervention for children with autism spectrum disorder. Adapt Phys Activ Q. 2021. № 38(2). P. 195–214. DOI: 10.1123/apaq.2020-0024

Kirby A.V. Parent expectations mediate outcomes for young adults with autism spectrum disorder. J Autism Dev Disord. 2016. № 46(5). P. 1643–1655. DOI: 10.1007/s10803-015-2691-3

Hurley K.S., Burt T.L. Development of physical competence through motor skill acquisition for children and youth with disabilities: parental perceptions. Health Psychol Rep. 2015. № 3(1). P. 1–12. DOI: 10.5114/hpr.2015.47623

Altunsöz I.H., Goodway J.D. SKIPing to motor competence: the influence of project successful kinesthetic instruction for preschoolers on motor competence of disadvantaged preschoolers. Phys Educ Sport Pedagog. 2016. № 21. P. 366–385.

Hamilton M., Goodway J., Haubenstricker J. Parent-assisted instruction in a motor skill program for at-risk preschool children. Adapt Phys Act Q. 1999. № 16. P. 415–426. DOI: https://doi.org/10.1123/apaq.16.4.415

American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5-TR). Updated Excerpts for Delirium Codes Major and Mild Neurocognitive Disorders. Arlington (VA): American Psychiatric Association. 2022. P. 9–15.

Franjoine M.R., Gunther J.S., Taylor M.J. Pediatric balance scale: a modified version of the Berg balance scale for the school-age child with mild to moderate motor impairment. Pediatr Phys Ther. 2003. № 15(2). P. 114–128. DOI: 10.1097/01. PEP.0000068117.48023.18

Chi I-J., Lin L-Y. Using the Assessment of Motor and Process Skills and the Pediatric Evaluation of Disability Inventory to assess self-care performance among preschool children with autism spectrum disorder. Am J Occup Ther. 2022. № 76(2). DOI: 10.5014/ajot.2022.046326

Allik H., Larsson J.-O., Smedje H. Health-related quality of life in parents of school-age children with Asperger syndrome or high-functioning autism. Health Qual Life Outcomes. 2006. № 4(1). DOI: 10.1186/1477-7525-4-1

Характеристики асиметрії та ексцесу. Електронний ресурс Studfile.

Басенко Л, Тимрук-Скоропад К. Сімейно орієнтована програма фізичної терапії для дітей із розладами аутистичного спектра. Art of Medicine. 2024; № 3 (31). С. 189–195. 2024; DOI: 10.21802/artm.2024.3.31.189

Sloper P., Greco V., Beecham J., Webb R. Key worker services for disabled children: what characteristics of services lead to better outcomes for children and families? Child Care Health Dev. 2006. № 32(2) P. 147–157. DOI: 10.1111/j.1365-2214.2006.00592.x

Palisano R.J., Almarsi N., Chiarello L.A., Orlin M.N., Bagley A., Maggs J. Family needs of parents of children and youth with cerebral palsy. Child Care Health Dev. 2010. № 36(1). P. 85–92. DOI: 10.1111/j.1365-2214.2009.01030.x

Uskun E., Gundogar D. The levels of stress, depression and anxiety of parents of disabled children in Turkey. Disabil Rehabil. 2010. № 32(23). P. 1917–1927. DOI: 10.3109/09638281003763804

Aitken M.E., Korehbandi P., Parnell D., Parker J.G., Stefans V., Tompkins E., Schulz E.G. Experiences from the development of a comprehensive family support program for pediatric trauma and rehabilitation patients. Arch Phys Med Rehabil. 2005. № 86(1). P. 175–179. DOI: 10.1016/j.apmr.2004.02.026

King G., Chiarello L. Family-centered care for children with cerebral palsy: conceptual and practical considerations to advance care and practice. J Child Neurol. 2014. № 29(8). P. 1046–1054. DOI: 10.1177/0883073814533009

McConnell D., Parakkal M., Savage A., Rempel G. Parent-mediated intervention: adherence and adverse effects. Disabil Rehabil. 2015. № 37(10). P. 864–872. DOI: 10.3109/09638288.2014.946157

Djordjević M., Memisevic H., Potic S., Djuric U. Exercise-based interventions aimed at improving balance in children with autism spectrum disorder: a meta-analysis. Percept Mot Skills. 2022. № 129(1). P. 90–119. DOI: 10.1177/00315125211060231

Rinaldi A., Martins M.C.M., Oliveira A.C.D.A.M., Rinaldi S., Fontani V. Improving functional abilities in children and adolescents with autism spectrum disorder using non-invasive REAC neuro psycho physical optimization treatments: a PEDI-CAT study. J Pers Med. 2023. № 13(5). P. 792. DOI: 10.3390/jpm13050792

Rafiei Milajerdi H., Sheikh M., Ghayour Najafabadi M., Saghaei B., Naghdi N., Dewey D. The effects of physical activity and exergaming on motor skills and executive functions in children with autism spectrum disorder. Games Health J. 2021. № 10(1). P. 33–42. DOI: 10.1089/g4h.2019.0180

Krauth K.A. Family-oriented rehabilitation (FOR) and rehabilitation of adolescents and young adults (AYA) in pediatric oncology. Oncol Res Treat. 2017. № 40(12). P. 752–758. DOI: 10.1159/000484609

Jenkin T., D’Cruz K., Anderson V., Scheinberg A., Knight S. Family-centred service in paediatric acquired brain injury rehabilitation: perspectives of children and adolescents and their families. Disabil Rehabil. 2023. № 45(19). P. 3087–3098. DOI: 10.1080/09638288.2022.2121864

King G., Williams L., Hahn Goldberg S. Family-oriented services in pediatric rehabilitation: a scoping review and framework to promote parent and family wellness. Child Care Health Dev. 2017. № 43(3). P. 334–347. doi: 10.1111/cch.12435

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Номер

Розділ

ТЕРАПІЯ ТА РЕАБІЛІТАЦІЯ