ЗАСТОСУВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У КЛІНІЧНІЙ, НАУКОВІЙ, ОСВІТНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 17 «ТЕРАПІЯ ТА РЕАБІЛІТАЦІЯ»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2025.3.39

Ключові слова:

медична освіта, терапія, реабілітація, наукові дослідження, доказова медицина, PEDro, клінічна компетентність

Анотація

У статті розглянуто актуальні питання впровадження результатів наукових досліджень у клінічну практику, освітній процес і наукову діяльність під час професійної підготовки здобувачів вищої освіти за спеціальністю 17 «Терапія та реабілітація». Акцентовано увагу на тому, що сучасний розвиток медичної науки потребує глибокої інтеграції принципів доказової медицини на всіх етапах навчального процесу, особливо в підготовці фізичних терапевтів, ерготерапевтів і фахівців з медичної реабілітації. Доведено необхідність формування у студентів комплексу ключових компетентностей, зокрема навичок самостійного пошуку актуальної наукової інформації, критичного мислення, аналізу клінічних ситуацій, інтерпретації результатів досліджень і використання цифрових ресурсів для опрацювання доказових даних. Визначено роль міжнародних наукометричних баз, як-от PubMed, PEDro, Cochrane Library, CINAHL, OTseeker та інші, як стратегічних джерел для оновлення медичних знань, реалізації принципу навчання впродовж життя та підвищення рівня професійної компетентності. Детально розглянуто сучасні освітні підходи, які сприяють впровадженню доказових знань у навчання: проблемно орієнтоване навчання (ПОН), кейс-метод, рефлексивне письмо, студентські наукові форуми, міждисциплінарні обговорення. Окреслено значення міжгалузевого підходу, що передбачає залучення знань із суміжних галузей медицини (неврологія, кардіологія, ендокринологія) для комплексного ведення пацієнтів. Підкреслено, що така інтеграція сприяє формуванню фахівців нового покоління, здатних до обґрунтованого ухвалення клінічних рішень, саморозвитку й адаптації до викликів сучасної медичної практики. Особливу увагу приділено навчанню студентів основ пошукових стратегій і алгоритмів оцінювання якості клінічних досліджень. Упровадження елементів доказової медицини сприяє посиленню мотивації до навчання та розумінню практичного значення набутих знань. Запропоновано шляхи інтеграції результатів актуальних клінічних досліджень у модулях професійної підготовки та міждисциплінарних курсах.

Посилання

Guyatt G., Rennie D., Meade M.O., Cook D.J. Users’ Guides to the Medical Literature: A Manual for Evidence-Based Clinical Practice. 3rd ed. New York : McGraw-Hill, 2015. 864 p.

Harden R.M., Laidlaw J.M. Essential skills for a medical teacher: an introduction to teaching and learning in medicine. 3rd ed. London : Elsevier, 2020. 290 p.

Maher C.G., Sherrington C., Herbert R.D., Moseley A.M., Elkins M. Reliability of the PEDro scale for rating quality of randomized controlled trials. Physical Therapy. 2003. Vol. 83. № 8. P. 713–721.

Higgins J.P.T., Thomas J., Chandler J., Cumpston M., Li T., Page M.J., Welch V.A. (eds.). Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions. Version 6.3 [updated February 2022]. The Cochrane Collaboration. URL: https://training.cochrane.org/handbook

4. US National Library of Medicine. National Institutes of Health. PubMed. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Badyda A., Nossikoff A., Ostrovska S. Trends in Medical Education and Research. Warsaw : Polish Medical Academy, 2021. 175 p.

Moseley A.M., Elkins M.R., Van der Wees P.J., Pinheiro M.B. Using research to guide practice: The Physiotherapy Evidence Database (PEDro). Brazilian Journal of Physical Therapy. 2020. Vol. 24. № 5. P. 384–391. DOI: 10.1016/j.bjpt.2019.11.002

Castro-Sánchez A.M., Aguilar-Ferrándiz M.E., Matarán-Peñarrocha G.A., Iglesias-Alonso A.A., Fernández-Fernández M.J., Moreno-Lorenzo C.C. Problem based learning approaches to the technology education of physical therapy students. Medical Teacher. 2012. Vol. 34. № 1. P. e29 – e45. DOI: 10.3109/0142159X.2012.638011

Naveen A., Hairunnisa A.K., Dubey A.K. Reflections and Readiness of Medical Students for Self-Directed Learning (SDL): An Observational Cross-Sectional Study. Cureus. 2025. Vol. 17. № 4. P. e82358. DOI: 10.7759/cureus.82358

9. Physiotherapy Evidence Database (PEDro). URL: https://pedro.org.au

CINAHL. URL: https://www.cinahl.com

Cochrane Library. URL: https://www.cochranelibrary.com

EBSCO. URL: https://www.ebsco.com/products/research-databases/sportdiscus

OTseeker. URl: https://www.otseeker.com

Rehadat. URL: https://www.rehadat.de

UpToDate. URL: https://www.uptodate.com

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-17

Номер

Розділ

ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА