ВПЛИВ ПІДГОТОВКИ АБІТУРІЄНТІВ ДО ВСТУПУ У ВИЩИЙ МЕДИЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД НА ЗАСВОЄННЯ МЕДИЧНОЇ БІОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/health-2025.3.40Ключові слова:
здобувачі вищої медичної освіти, результати НМТ, медична біологія, результати навчання, якість знаньАнотація
Проаналізовано результати засвоєння дисципліни медичної біології здобувачами стоматологічного факультету Одеського національного медичного університету (ОНМедУ) у 2024–2025 навчальному році залежно від результатів національного мультипредметного тесту (НМТ). Проанкетовано 101 здобувача вищої освіти, які дали інформовану згоду на участь у дослідженні. Анкета містила питання: який предмет за вибором Ви складали під час проведення національного мультипредметного тесту? загальний бал з національного мультипредметного тесту (без урахування коригуючих коефіцієнтів); бал з біології; бал з математики; чи готували додатково біологію під час підготовки до вступу? Проаналізовано успішності здобувачів з медичної біології на практичних заняттях, оцінки на іспиті, коефіцієнт якості знань залежно від результатів національного мультипредметного тесту. Середній бал за національним мультипредметним тестом абітурієнтів, які були зараховані на бюджетну форму навчання в Одеський національний медичний університет, знизився зі 168,1 у 2022 році до 154,57 у 2024 році. Середній бал у зарахованих на контрактну форму залишився майже без змін (у 2022 році – 149,33, у 2024 році – 150,47). Більшість здобувачів, які навчалися у 2024–2025 роках на 1-му курсі стоматологічного факультету Одеського національного медичного університету, мали середній бал за національним мультипредметним тестом менш ніж 160 (55,45%), лише 10,89% – 180 і більше. Біологію на національному мультипредметному тесті як предмет за вибором у 2024 році обрали 69,31% анкетованих, хімію – 12,87% (у середньому по Україні 22,05 і 1,13% відповідно). Суттєвої різниці в успішності здобувачів з медичної біології залежно від того, складали вони біологію на національному мультипредметному тестуванні або не складали, не виявлено. На успішність впливало те, вивчали здобувачі під час підготовки до вступу в заклад вищої освіти біологію додатково (на підготовчих курсах, з репетиторами тощо) чи ні. Серед тих, хто додатково готував біологію, був менший відсоток недопущених до першого складання іспиту або тих, хто отримав незадовільну оцінку під час першого складання (38,98 проти 51,28%) а також кращий коефіцієнт якості знань (22,95 проти 15,38%). У групі анкетованих, які отримали на національному мультипредметному тестуванні 160 і більше балів із субтесту з біології, спостерігаються вищий середній бал на практичних заняттях з медичної біології (3,7), менший відсоток недопущених до першого складання іспиту або тих, хто отримав незадовільну оцінку під час першого складання (27,03%), утричі вищий коефіцієнт якості (28,95%) порівняно з анкетованими, які отримали середній бал до 160 (3,29, 66,67 і 9,38% відповідно). Аналіз успішності здобувачів залежно від результатів субтесту з математики показав ще більшу відмінність результатів навчання, ніж результат субтесту з біології. У групі здобувачів, які отримали 160 балів і більше, середній бал був 3,89 на практичних заняттях з медичної біології і 3,63 за результатами першого складання іспиту проти 3,38 і 2,8 відповідно у групі тих, хто отримав бал менш ніж 160. Спостерігається також менший відсоток недопущених до першого складання іспиту або тих, хто отримав незадовільну оцінку на першому складанні (29,41 проти 47,5%), значно вищий коефіцієнт якості (58,82 проти 12,05%). Отримані результати свідчать, що цілеспрямована підготовка абітурієнтів до вступу в медичні заклади вищої освіти, розвиток логічного мислення мають велике значення для успішного навчання.
Посилання
Антонова В. Отримання освіти під час війни: проблеми та перспективи. Освітній процес в умовах війни та у повоєнний період: виклики, правила, перспективи. Liha-Pres, 2024. С. 29–32.
Мороз Л., Діхтяренко С. Психологічний супровід постраждалих від війни. Підтримка психологічного здоров’я особистості в умовах війни : матеріали VI Всеукраїнських психологічних читань «Удосконалення професійної майстерності майбутніх психологів» / ред. : О. Андрусик та ін. 2023. С. 11–15.
Байда С., Курінна Л. Особливості емоційного стану молодших школярів під час військових дій. Підтримка психологічного здоров’я особистості в умовах війни : матеріали VI Всеукраїнських психологічних читань «Удосконалення професійної майстерності майбутніх психологів» / ред. : О. Андрусик та ін. 2023. С. 43–45.
Ніколаєв Є., Рій Г., Шемелинець І. Вища освіта в Україні: зміни через війну : аналітичний звіт. Київський університет імені Бориса Грінченка. 2023. URL: https://osvitanalityka.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2023/03/HigherEdin-Times-of-War.pdf
Мінімальний прохідний бал для вступу на медичні спеціальності – 150 балів з кожного сертифіката ЗНО. Міністерство охорони здоров’я України 20 серпня 2017. URL: https://moz.gov.ua/uk/minimalnij-prohidnij-bal-dlja-vstupuna-medichni-specialnosti---150-baliv-z-kozhnogo-sertifikatu-zno
Про затвердження Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти у 2022 р. : наказ МОН № 392, 2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0487-22#Text
Звіт про результати Національного мультипредметного тесту у 2022 р. Український центр оцінювання якості освіти. 2022. С. 39–40. URL: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2022/10/Zvit_NMT_2022.pdf
Порядок прийому до закладів вищої освіти 2023 : основні тези. Освіта.ua. 16 березня 2023 р. URL: https://osvita.ua/consultations/88690/
Складники національного мультипредметного тесту. Український центр оцінювання якості освіти. URL: https://testportal.gov.ua/skladnyky-natsionalnogo-multypredmetnogo-testu/
Регіональний коефіцієнт 2024. Education.ua. 7 лютого 2024 р. https://www.education.ua/news/2024/02/07/rehionalnyi-koefitsient-2024/
Результати НМТ свідчать про низьку якість підготовки в школі, – комітет ВР. Освіта.ua. 10 січня 2024 р. URL: https://osvita.ua/school/93220/
Звіт про результати Національного мультипредметного тесту у 2024 р. Т. 1. Український центр оцінювання якості освіти. 2024. URL: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2024/09/ZVIT-NMT_2024-Tom-1.pdf
Результати НМТ-2024: що варто враховувати вступникам 2025. Education.ua. 17 вересня 2024 р. URL: https://www.education.ua/news/2024/09/17/rezultaty-nmt-2024-shcho-varto-vrakhuvaty-vstupnykam-2025/
Вагові коефіцієнти балів НМТ 2024. Mathema.me 30 березня 2024 р. URL: https://mathema.me/blog/koeficzientipredmetiv-nmt/
Конкурсні пропозиції закладів вищої освіти 2024. Вступ.osvita.ua. 2024. URL: https://vstup.osvita.ua/y2024/r16/188/
Як обрати шлях до успішного майбутнього: НМТ і значення сучасної онлайн-освіти. Education.ua. (n.d.). URL: https://www.education.ua/articles/948/
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.




