СУЧАСНИЙ СТАН ВПРОВАДЖЕННЯ МЕДСЕСТРИНСЬКОГО ДОГЛЯДУ НА ЗАСАДАХ СЕСТРИНСЬКОГО ПРОЦЕСУ В РІВНЕНСЬКІЙ МЕДИЧНІЙ АКАДЕМІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2023.4.41

Ключові слова:

сестринська справа, сестринський процес, медична сестра, медсестринська освіта, медсестринська модель

Анотація

Метою дослідження було з’ясування дієвості власних розробок у разі відсутності законодавчо затверджених загальноукраїнських стандартів сестринського догляду за пацієнтами на засадах сестринського процесу. Матеріали і методи. Україна протягом усіх років незалежності декларує реформування практичної охорони здоров’я, зокрема медсестринства. Найбільш вагомі кроки з реорганізації підготовки і фахової діяльності медичної сестри були проголошені в «Програмі розвитку медсестринства України», в якій чітко зазначено, що основним напрямом сестринської реформи є підготовка висококваліфікованого спеціаліста нової формації, що може приймати рішення в межах своєї компетенції самостійно, на засадах сестринського процесу, спираючись на розроблені та юридично затверджені стандарти. На жаль, реформування медсестринської галузі, включаючи і розробку стандартів практичної роботи в нашій країні, через об’єктивні причини призупинено. З цієї причини нами було видано посібник «Теоретичні і практичні основи процесу сестринського догляду за пацієнтами» і на його основі розроблені навчально-методичні матеріали в межах компетенції діяльності медичної сестри (альтернатива стандартів). Було проведено педагогічний експеримент для оцінювання ефективності застосування інструктивних матеріалів під час підготовки медсестри-бакалавра з предмета «Основи медсестринства». До експерименту було залучено 40 студентів, 20 з яких (контрольна група) займались за загальноприйнятою методикою навчання і 20 (основна група), які додатково опрацьовували розроблені нами інструкції догляду за пацієнтами. Після закінчення експерименту під час математичного аналізу отриманих результатів студенти основної групи показали кращі результати порівняно з контрольною: відсоток засвоєних теоретичних знаних знань зріс на 7,19%, якісна успішність – на 20,4%, середній бал – на 0,39 од.; також зросли відповідні показники практичної підготовки – засвоєння практичних умінь на 25,81%, якісна успішність – на 24,47%, середній бал – на 0,48 од. Висновки. Впровадження в навчальний процес підготовки медсестер-бакалаврів навчально-методичних інструкцій догляду за пацієнтами у разі відсутності юридично затверджених загальноукраїнських стандартів дозволяє покращити якість підготовки майбутніх спеціалістів.

Посилання

Almeida, B.P., Dias, F.S.B., Cantú, P.M., Duran, E.C.M., & Carmona, E.V. (2019). Attitudes of nurses from a public teaching hospital regarding the nursing process. Atitude dos enfermeiros de um hospital público de ensino quanto ao processo de enfermagem. Revista da Escola de Enfermagem da U S P, 53, e03483. https://doi.org/10.1590/S1980-220X2018018203483.

Goncalves, P.D., Sampaio, F., Sequeira, C.A., & Paiva e Silva, M.A.T. (2020). Data, diagnoses, and interventions addressing the nursing focus “delusion”: A scoping review. Perspectives in Psychiatric Care, 56(1).

Mendu, M.L., Michaelidis, C.I., Chu, M.C., Sahota, J., Hauser, L., Fay, E., … & Britton, K. (2018). Implementation of a skilled nursing facility readmission review process. BMJ Open Quality, 7(3), e000245.

Gilissen, J., Pivodic, L., Wendrich-van Dael, A., Gastmans, C., Vander Stichele, R., Engels, Y., … & Van den Block, L. (2020). Implementing the theory-based advance care planning ACP+ programme for nursing homes: study protocol for a cluster randomised controlled trial and process evaluation. BMC Palliative Care, 19, 1–18.

Alqahtani, N., Oh, K.M., Kitsantas, P., & Rodan, M. (2020). Nurses’ evidence‐based practice knowledge, attitudes and implementation: A cross‐sectional study. Journal of clinical nursing, 29(1–2), 274–283.

Lotfi, M., Zamanzadeh, V., Valizadeh, L., Khajehgoodari, M., Ebrahimpour Rezaei, M., & Khalilzad, M.A. (2020). The implementation of the nursing process in lower‐income countries: An integrative review. Nursing Open, 7(1), 42–57.

Sepahvand, F., Mohammadipour, F., Parvizy, S., Zagheri Tafreshi, M., Skerrett, V., & Atashzadeh‐Shoorideh, F. (2020). Improving nurses’ organizational commitment by participating in their performance appraisal process. Journal of nursing management, 28(3), 595–605.

Aloisio, L.D., Baumbusch, J., Estabrooks, C.A., Bostrom, A.M., Chamberlain, S., Cummings, G.G., … & Squires, J.E. (2019). Factors affecting job satisfaction in long‐term care unit managers, directors of care and facility administrators: A secondary analysis. Journal of Nursing Management, 27(8), 1764–1772.

Anrys, P., Strauven, G., Roussel, S., Vande Ginste, M., De Lepeleire, J., Foulon, V., & Spinewine, A. (2019). Process evaluation of a complex intervention to optimize quality of prescribing in nursing homes (COME-ON study). Implementation Science, 14(1), 1–15.

Lotfi, M., Zamanzadeh, V., Valizadeh, L., Khajehgoodari, M., Ebrahimpour Rezaei, M., & Khalilzad, M.A. (2020). The implementation of the nursing process in lower‐income countries: An integrative review. Nursing Open, 7(1), 42–57.

Goncalves, P.D., Sampaio, F., Sequeira, C.A., & Paiva e Silva, M.A.T. (2020). Data, diagnoses, and interventions addressing the nursing focus “delusion”: A scoping review. Perspectives in Psychiatric Care, 56(1).

Bulechek, G.M., Butcher, H.K., Dochterman, J.M.M., & Wagner, C. (2012). Nursing interventions classification (NIC). Elsevier Health Sciences.

Gencbas, D., Bebis, H., & Cicek, H. (2018). Evaluation of the efficiency of the nursing care plan applied using NANDA, NOC, and NIC linkages to elderly women with incontinence living in a nursing home: a randomized controlled study. International journal of nursing knowledge, 29(4), 217–226.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-13

Номер

Розділ

ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА