ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ ФАРМАЦЕВТИЧНОЇ ГАЛУЗІ

Автор(и)

  • Віталій Михайлович Кіщук КЗВО «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-7694-4970
  • Аліна Сергіївна Дейнека КЗВО «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради https://orcid.org/0000-0003-3765-9290
  • Оксана Олександрівна Гончар КЗВО «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-0016-0923

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2024.2.30

Ключові слова:

соціальна компетентність, soft skills, м’які навички, фахівці фармацевтичної галузі, фармацевти.

Анотація

У статті розкрито сутнісну характеристику соціальної компетентності фахівців фармацевтичної галузі. Обґрунтовано важливість формування соціальної компетентності фармацевтів для їх професійної самореалізації. Визначено основні підходи до аналізу поняття «соціальна компетентність» – педагогічний та соціологічний. З’ясовано, що соціальна компетентність – це здатність людини оцінювати соціальні ситуації та визначати очікування та вимоги щодо них; розпізнавати почуття та наміри інших, вибирати соціальну поведінку, яка найбільше підходить для даного контексту. Описано ключові компоненти соціальної компетентності фахівця: когнітивний, діяльнісно-комунікативний та рефлексивний. Схарактеризовано змістові рівні соціальної компетентності фахівця фармацевтичної галузі: аксіологічний (соціальні знання, необхідні людині для взаємодії із самою собою й іншими людьми для оптимального вирішення соціально значимих завдань; суб’єктний (готовність до самовизначення та самоорганізації, нормотворчості, вміння вибудовувати причинно-наслідкові зв’язки та нести відповідальність за свої дії); праксіологічний або технологічний (вміння застосовувати соціальні технології та комунікації в системі соціальних норм, інститутів та відносин). Зроблено висновок, що соціальну компетентність фахівця фармацевтичної галузі становлять: уміння ефективно спілкуватися з пацієнтами, колегами та іншими фахівцями; емоційний інтелект – здатність розуміти та проявляти емоції, управляти ними; адаптивність; готовність до вирішення проблем та розв’язання конфліктів; уміння аналізувати інформацію, розглядати різні точки зору та швидко знаходити рішення; здатність критично мислити; емпатія, вміння ефективно управляти часом; організованість і пунктуальність; уміння управляти стресом, розробляти стратегії його подолання та розпізнавати ознаки вигорання.

Посилання

Social competence. APA Dictionary of Psychology. URL: https://dictionary.apa.org/social-competence (дата звернення: 11.03.2024).

Orpinas P. Social Competence. The Corsini Encyclopedia of Psychology (eds I. B. Weiner and W. E. Craighead). 2010. URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/9780470479216.corpsy0887 (дата звернення: 13.03.2024).

Ковальчук В. А. Соціальна компетентність: проблема визначення. Наукові записки Ніжинського державного педагогічного університету імені Миколи Гоголя. Серія: психолого-педагогічні науки. 2002. № 4 (1). С. 54–57. URL: http://eprints.zu.edu.ua/12959/1/1.pdf .

Лукацька Я. С. Аналіз поняття «соціальна компетентність особистості» в українських та зарубіжних наукових працях. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2021. № 1 (21). С. 49–53.

Коняшина І. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців фармацевтів: дис. ... доктора філософії: Спец. 011. Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. Кропивницький, 2020. 237 с.

Kouakou D. L’importance des soft skills dans le secteur pharmaceutique. 2023. URL: https://fr.linkedin.com/pulse/limportance-des-soft-skills-dans-le-secteur-daniel-kouakou (дата звернення: 18.02.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-28

Номер

Розділ

ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА