ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО РОЗРОБЛЕННЯ ІНТЕГРОВАНИХ НАВЧАЛЬНИХ ПРОГРАМ STEM-ОСВІТИ ДЛЯ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/health-2024.2.33Ключові слова:
розроблення освітніх програм, інтегрована освітня програма, STEM-освіта, науково-педаго- гічні працівники, підвищення кваліфікації, освітнє середовище, медична післядипломна освіта.Анотація
У статті описано процес розроблення інтегрованих навчальних програм STEM-освіти для науково-педагогічних працівників медичних університетів. Увагу зосереджено на викликах, що стоять перед післядипломною медичною освітою України, як-от: загострення потреби в науково-педагогічних кадрах, які можуть вільно і доцільно інтегрувати знання, вміння, здобуті в процесі вивчення окремих дисциплін, застосувати їх на практиці та навчити цього здобувачів освіти (інтернів); потреба в підготовленні конкурентоспроможних кадрів, здатних генерувати нові ідеї, розробляти інноваційні продукти. Апелюючи до результатів анкетувань та інтерв’ю слухачів курсів підвищення кваліфікації при Національному медичному університеті імені О.О. Богомольця, що проводилися протягом 2023 р. і охопили 240 респондентів, автори констатують нагальну потребу в розробленні й упровадженні інтегрованих програм курсів підвищення кваліфікації, де слухачі здобули би знання й уміння визначати мету, прогнозувати результати запровадження технологій STEM-освіти у вивченні конкретного навчального курсу, опанували б методи і прийоми інтеграції знань і вмінь задля досягнення визначеної мети. У дослідженні надано практичні рекомендації щодо розроблення та впровадження інтегрованих освітніх програм STEM-освіти для науково-педагогічних працівників медичних університетів. Ці рекомендації можуть бути корисними для викладачів, методистів та інших фахівців, які беруть участь у розробленні та реалізації освітніх програм. У висновках підкреслено значення інтегрованих програм у формуванні цілісного й системного розуміння зв’язків між різними навчальними дисциплінами, що допомагатиме ефективніше використовувати знання й уміння на практиці під час розв’язання різних проблем, розвивати критичне мислення, креативність.
Посилання
Стойчик Т.І. Конкурентоздатність фахівця професійного навчального закладу: проблеми і перспективи. URL: https://lib.iitta.gov.ua/720563/1/Paper_Stoychik.pdfhttps://lib.iitta.gov.ua/720563/1/Paper_Stoychik.pdf.
Про освіту: Закон України від 05 вересня 2017 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Jayshree Joshi. Health Care Profession and Soft Skills. Journal on Dental Education Technology. URL: https://vspmdcrc.edu.in/wp-content/uploads/2020/07/Review.pdf.
Amy Heine. Soft Skills in the Workplace to Give You a Competitive Edge. Indeed Career Guide. Editorʼs pick. July 14, 2023. URL: https://www.indeed.com/career-advice/career-development/soft-skills-in-the-workplace.
Завалевський Ю. Формування конкурентоспроможності майбутнього фахівця сфери послуг. Освітній простір України. 2019. Т. 17. с. 236–244. DOI: https://doi.org/10.15330/esu.17.236-244.
Сергеєва, Л.М., Стойчик, Т.І. Конкурентоздатність як умова професійного становлення фахівців: монографія. Дніпро: Журфонд, 2020. 181 с. С. 11.
Froy F., Giguère S., Meghnagi M. Skills for Competitiveness. A Synthesis Report. ОЕСD. 2012. URL: https://www.oecd.org/cfe/leed/skills%20for%20competitiveness%20synthesis%20final.pdf
Mohammad Ayub Khan, Laurie Smith Law. An Integrative Approach to Curriculum Development in Higher Education in the USA. A Theoretical Framework International Education Studies. 8(3) February, 2015. DOI:10.5539/ies.v8n3p66.
Crawford, P., & Fink, W. From academia to the workforce: Critical growth areas for students today. Association of Public & Land Grant Universities. URL: https://www.aplu.org/library/from-academia-to-the-workforce-critical-growthareas-for-students-today/file.
Benjamin S. Selznick, Laura S. Dahl, Ethan Youngerman, Matthew J. Equitably Linking Integrative Learning and Students’ Innovation Capacities. Innovative Higher Education. 2021. 47(1). 1–21. https://doi.org/10.1007/s10755-021-09570-w.
Barber James P. Facilitating the integration of learning : five research-based practices to help college students connect learning across disciplines and lived experience / James P. Barber ; foreword by Kate McConnell. Description: Sterling, Virginia : Stylus. URL: https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9781000972344_A47195247/preview-9781000972344_A47195247.pdf.
Іващенко А.І. Професійна рефлексія як механізм саморозвитку майбутніх психологів : дис. ... канд. псих. наук : 19.00.07 / Нац. пед. ун-т імені М.П. Драгоманова. Київ, 2020. 248 с.
Ющенко Н. Підготовка педагога до впровадження STEM-освіти та реалізації STEM-проєктів. URL: https://ocpo.sumy.ua/files/Novini/2019/03/internet-konferencija/Sekcija_4.pdf.
Вітенко І.М., Олексюк О.Р., Кучер Л.А. Реалізація концепції STEM-освіти в системі підвищення кваліфікації педагогічних працівників. URL: https://www.researchgate.net/publication/366824901_realizacia_koncepcii_stemosviti_v_sistemi_pidvisenna_kvalifikacii_pedagogicnih_pracivnikiv
Гущина Н., Василашко І. Професійний розвиток педагогічних працівників: навчальна програма спецкурсу «STEM-школа». URL: http://yakistosviti.com.ua/userfiles/image/2022_Zbirnyk_STEM-school.pdf.
Сидоренко В.В. Безперервний професійний розвиток педагога Нової української школи в умовах формальної і неформальної освіти. Психолого-педагогічний супровід професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців в умовах трансформації освіти : зб. матеріалів ІІІ Все- укр. наук.-практ. конф. (з міжнародною участю), м. Київ, 25 трав. 2018 р. Київ, 2018. URL: https://lib. iitta.gov.ua/710780/1/Тези_Сидоренко_травень. pdf.