INNOVATIVE APPROACHES TO THE DEVELOPMENT OF INTEGRATED STEM EDUCATION CURRICULA FOR SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL WORKERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/health-2024.2.33Keywords:
curriculum development, integrated curriculum, STEM education, scientific and pedagogical workers, advanced training, educational environment, medical postgraduate education.Abstract
The article describes the process of developing integrated STEM education curricula for scientific and pedagogical staff of medical universities. The authors focus on the challenges facing postgraduate medical education in Ukraine: the acute need for scientific and pedagogical workers who can freely and expediently integrate the knowledge, skills acquired in the process of studying individual disciplines, apply them in practice and teach students (interns); the need to train competitive personnel capable of generating new ideas, developing innovative products. Appealing to the results of questionnaires and interviews of trainees of advanced training courses at the O.O. Bogomolets National Medical University, which were conducted in 2023 and covered 240 respondents, the authors state an urgent need to develop and implement integrated programs of advanced training courses where trainees would acquire the knowledge and ability to determine the goal, predict the results of the introduction of STEM-education technologies in the study of a specific educational course, would master the methods and techniques of integrating knowledge and skills in order to achieve the defined goal. The study provides practical recommendations for the development and implementation of integrated STEM education curricula scientific and pedagogical staff of medical universities. These recommendations can be useful for teachers, methodologists and other professionals involved in the development and implementation of educational programs. The Conclusions emphasize the importance of integrated educational programs in the formation of a holistic and systematic understanding of the connections between different academic disciplines, which will help to more effectively use knowledge and skills in practice when solving various problems, develop critical thinking, creativity.
References
Стойчик Т.І. Конкурентоздатність фахівця професійного навчального закладу: проблеми і перспективи. URL: https://lib.iitta.gov.ua/720563/1/Paper_Stoychik.pdfhttps://lib.iitta.gov.ua/720563/1/Paper_Stoychik.pdf.
Про освіту: Закон України від 05 вересня 2017 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Jayshree Joshi. Health Care Profession and Soft Skills. Journal on Dental Education Technology. URL: https://vspmdcrc.edu.in/wp-content/uploads/2020/07/Review.pdf.
Amy Heine. Soft Skills in the Workplace to Give You a Competitive Edge. Indeed Career Guide. Editorʼs pick. July 14, 2023. URL: https://www.indeed.com/career-advice/career-development/soft-skills-in-the-workplace.
Завалевський Ю. Формування конкурентоспроможності майбутнього фахівця сфери послуг. Освітній простір України. 2019. Т. 17. с. 236–244. DOI: https://doi.org/10.15330/esu.17.236-244.
Сергеєва, Л.М., Стойчик, Т.І. Конкурентоздатність як умова професійного становлення фахівців: монографія. Дніпро: Журфонд, 2020. 181 с. С. 11.
Froy F., Giguère S., Meghnagi M. Skills for Competitiveness. A Synthesis Report. ОЕСD. 2012. URL: https://www.oecd.org/cfe/leed/skills%20for%20competitiveness%20synthesis%20final.pdf
Mohammad Ayub Khan, Laurie Smith Law. An Integrative Approach to Curriculum Development in Higher Education in the USA. A Theoretical Framework International Education Studies. 8(3) February, 2015. DOI:10.5539/ies.v8n3p66.
Crawford, P., & Fink, W. From academia to the workforce: Critical growth areas for students today. Association of Public & Land Grant Universities. URL: https://www.aplu.org/library/from-academia-to-the-workforce-critical-growthareas-for-students-today/file.
Benjamin S. Selznick, Laura S. Dahl, Ethan Youngerman, Matthew J. Equitably Linking Integrative Learning and Students’ Innovation Capacities. Innovative Higher Education. 2021. 47(1). 1–21. https://doi.org/10.1007/s10755-021-09570-w.
Barber James P. Facilitating the integration of learning : five research-based practices to help college students connect learning across disciplines and lived experience / James P. Barber ; foreword by Kate McConnell. Description: Sterling, Virginia : Stylus. URL: https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9781000972344_A47195247/preview-9781000972344_A47195247.pdf.
Іващенко А.І. Професійна рефлексія як механізм саморозвитку майбутніх психологів : дис. ... канд. псих. наук : 19.00.07 / Нац. пед. ун-т імені М.П. Драгоманова. Київ, 2020. 248 с.
Ющенко Н. Підготовка педагога до впровадження STEM-освіти та реалізації STEM-проєктів. URL: https://ocpo.sumy.ua/files/Novini/2019/03/internet-konferencija/Sekcija_4.pdf.
Вітенко І.М., Олексюк О.Р., Кучер Л.А. Реалізація концепції STEM-освіти в системі підвищення кваліфікації педагогічних працівників. URL: https://www.researchgate.net/publication/366824901_realizacia_koncepcii_stemosviti_v_sistemi_pidvisenna_kvalifikacii_pedagogicnih_pracivnikiv
Гущина Н., Василашко І. Професійний розвиток педагогічних працівників: навчальна програма спецкурсу «STEM-школа». URL: http://yakistosviti.com.ua/userfiles/image/2022_Zbirnyk_STEM-school.pdf.
Сидоренко В.В. Безперервний професійний розвиток педагога Нової української школи в умовах формальної і неформальної освіти. Психолого-педагогічний супровід професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців в умовах трансформації освіти : зб. матеріалів ІІІ Все- укр. наук.-практ. конф. (з міжнародною участю), м. Київ, 25 трав. 2018 р. Київ, 2018. URL: https://lib. iitta.gov.ua/710780/1/Тези_Сидоренко_травень. pdf.