ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОГО ПСИХОЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ: ЗМІСТ І РОЛЬ У РОЗВИТКУ ОСОБИСТІСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ

Автор(и)

  • Світлана Вікторівна Толочко Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0002-9262-2311
  • Оксана Вікторівна Васюк Національний університет біоресурсів і природокористування України https://orcid.org/0000-0003-0926-7599

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2024.3.26

Ключові слова:

позитивний психоемоційний інтелект, особистісний потенціал, учнівська молодь, студенти, заклади освіти, формування, розвиток, теоретичний і методичний аналіз

Анотація

У статті здійснено теоретико-методичний аналіз змісту позитивного психоемоційного інтелекту здобувачів освіти та його роль у розвитку їхнього особистісного потенціалу. Для реалізації мети визначено низку завдань: 1. Схарактеризувати особливості інтелекту. 2. Сформулювати дефініції термінів «психоемоційний інтелект» та «особистісний потенціал». 3. Схарактеризувати основні форми впливу психоемоційного інтелекту на розвиток особистісного потенціалу. Для досягнення поставленої мети й визначених завдань застосовано такі методи: 1) теоретичні: теоретичний аналіз та узагальнення літературних джерел; порівняння, узагальнення; дедуктивний, індуктивний; системний, формалізацію; ідеалізацію; 2) емпіричні: педагогічне спостереження педагогічного досвіду для розкриття змісту позитивного психоемоційного інтелекту, його ролі в розвитку особистісного потенціалу й методів формування психоемоційного інтелекту в здобувачів освіти; систематизації та узагальнення для формування результатів дослідження. Результати. Розкрито понятійно-категоріальний апарат дослідження, схарактеризовано терміни «інтелект», «емоційний інтелект», «психоемоційний інтелект», «особистісний потенціал», «особистісний потенціал учнівської молоді та студентів». Визначено кореляцію рівня сформованості позитивного психоемоційного інтелекту й розвитку особистісного потенціалу здобувачів освіти. Схарактеризовано теоретичні підходи до формування психоемоційного інтелекту через аналіз основних психологічних теорій. Репрезентовано методичний аналіз формування позитивного психоемоційного інтелекту здобувачів освіти та його ролі в розвитку їхнього особистісного потенціалу через інтеграцію емоційної освіти, проведення саморефлексійних сесій, психологічних тренінгів і семінарів, створення підтримувального й емоційно безпечного середовища в закладах освіти. Наведено зразки успішної реалізації міжнародних проєктів формування позитивного психоемоційного інтелекту здобувачів освіти для розвитку їхнього особистісного потенціалу.

Посилання

Бондаренко О. Особистісній потенціал як психолого-педагогічна проблема. Advanced Linguistics. 2023. № 11. С. 123–128.

Буркало Н. І. Психологічні особливості емоційного інтелекту. Psychological Journal. 2019. Вип. 5, № 7. С. 34–49.

Верітова О. С. Розвиток емоційного інтелекту майбутніх педагогів вищої школи в процесі магістерської підготовки : дис. … канд. пед. н. Запоріжжя, 2019. 235 с.

Зимівець Н. В. Розвиток особистісного потенціалу дітей та молоді у процесі соціально-педагогічної діяльності. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Сер.: Психолого-педагогічні науки. 2012. № 5. С. 102–106.

Іванчук М., Олійник М. Розвиток особистісного потенціалу молодшого школяра в умовах інтегрованого навчання. Збірник наукових праць. 2019. Вип. 26. Ч. 2. С. 254–259.

Карпенко Є. В. Психологія емоційного інтелекту в дискурсі життєздійснення особистості : автореф. дис. докт. психол. н. Острог, 2020. 35 с.

Коханова О. П., Столярчук О. А. Особистісний потенціал як засіб самореалізації сучасної молоді. Актуальні проблеми психології. Психологія обдарованості. 2019. № 6. С. 189–196.

Марчук С. В. Теоретичний аналіз поняття емоційного інтелекту в психології. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Психологія. 2021. Вип. 3. С. 20–23.

Толочко С. В. Психоемоційний інтелект здобувачів освіти як ключовий аспект сучасної освітньої системи. Педагогічна академія: наукові записки. 2024. № 8. DOI https://doi.org/10.5281/zenodo.13141214

Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Xарків : Прапор, 2007. 640 с.

Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., Schellinger, K. B. The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 2011. № 82(1). Р. 405–432.12. Goleman, D. Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Bantam Books. 1995. 352 р.

Goleman, D. Working with Emotional Intelligence. Bantam Books. 1998. 383 р.

Kuyken, W., Weare, K., Ukoumunne, O. C., Vicary, R., Motton, N., Burnett, R., Huppert, F. Effectiveness of the Mindfulness in Schools Programme: non-randomised controlled feasibility study. The British Journal of Psychiatry. 2013. № 203(2). Р. 126–131.

Parker, J. D. A., Summerfeldt, L. J., Hogan, M. J., Majeski, S. A. Emotional intelligence and academic success: Examining the transition from high school to university. Personality and Individual Differences. 2004. № 36(1). Р. 163–172.

Salovey, P., & Mayer, J. D. Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality. 1990. № 9(3). Р. 185–211.

Schonert-Reichl, K. A., Smith, V., Zaidman-Zait, A., Hertzman, C. Promoting children’s prosocial behaviors in school: Impact of the «Roots of Empathy» program on the social and emotional competence of school-aged children. School Mental Health. 2012. № 4(1). Р. 1–21.

Seligman, M. E. P., Csikszentmihalyi, M. Positive psychology: An introduction. American Psychologist. 2000. № 55(1). Р. 5–14.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-18

Номер

Розділ

ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА