FORMATION OF POSITIVE PSYCHO-EMOTIONAL INTELLIGENCE OF APPLICANTS FOR EDUCATION: CONTENT AND ROLE IN PERSONAL POTENTIAL DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2024.3.26

Keywords:

positive psycho-emotional intelligence, personal potential, pupils, students, educational establishments, formation, development, theoretical and methodological analysis

Abstract

The article provides theoretical and methodological analysis of the content of positive psycho-emotional intelligence of applicants for education and its role in development of their personal potential. To implement the goal, a number of tasks are defined: 1. Describe features of intelligence. 2. Formulate definitions of the terms “psycho-emotional intelligence” and “personal potential”. 3. Сharacterize main forms of psycho-emotional intelligence influence on the development of personal potential. To achieve this goal and certain tasks, the following methods were applied: theoretical: theoretical analysis and generalization of literary sources; comparison, generalization; deductive, inductive; systemic, formalization; idealization; empirical: pedagogical observation of pedagogical experience to reveal the content of positive psycho-emotional intelligence, its role in the development of personal potential and methods for formation of applicants’ for education psycho-emotional intelligence; systematization and generalization to form research results. Results. Conceptual and categorical apparatus of research is disclosed, terms “intelligence”, “emotional intelligence”, “psycho-emotional intelligence”, “personal potential”, “personal potential of pupils and students” are characterized. Correlation of the level of positive psycho-emotional intelligence formation and development of personal potential of applicants for education are determined. Theoretical approaches to formation of psycho-emotional intelligence through analysis of basic psychological theories are characterized. Methodical analysis of formation of positive psycho-emotional intelligence of applicants for education and its role in development of their personal potential through integration of emotional education, self-reflection sessions, psychological trainings and seminars, creation of supportive and emotionally safe environment in educational establishments are represented. Examples of successful implementation of international projects of formation of positive psycho-emotional intelligence of applicants for education for development of their personal potential are provided.

References

Бондаренко О. Особистісній потенціал як психолого-педагогічна проблема. Advanced Linguistics. 2023. № 11. С. 123–128.

Буркало Н. І. Психологічні особливості емоційного інтелекту. Psychological Journal. 2019. Вип. 5, № 7. С. 34–49.

Верітова О. С. Розвиток емоційного інтелекту майбутніх педагогів вищої школи в процесі магістерської підготовки : дис. … канд. пед. н. Запоріжжя, 2019. 235 с.

Зимівець Н. В. Розвиток особистісного потенціалу дітей та молоді у процесі соціально-педагогічної діяльності. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Сер.: Психолого-педагогічні науки. 2012. № 5. С. 102–106.

Іванчук М., Олійник М. Розвиток особистісного потенціалу молодшого школяра в умовах інтегрованого навчання. Збірник наукових праць. 2019. Вип. 26. Ч. 2. С. 254–259.

Карпенко Є. В. Психологія емоційного інтелекту в дискурсі життєздійснення особистості : автореф. дис. докт. психол. н. Острог, 2020. 35 с.

Коханова О. П., Столярчук О. А. Особистісний потенціал як засіб самореалізації сучасної молоді. Актуальні проблеми психології. Психологія обдарованості. 2019. № 6. С. 189–196.

Марчук С. В. Теоретичний аналіз поняття емоційного інтелекту в психології. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Психологія. 2021. Вип. 3. С. 20–23.

Толочко С. В. Психоемоційний інтелект здобувачів освіти як ключовий аспект сучасної освітньої системи. Педагогічна академія: наукові записки. 2024. № 8. DOI https://doi.org/10.5281/zenodo.13141214

Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Xарків : Прапор, 2007. 640 с.

Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., Schellinger, K. B. The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 2011. № 82(1). Р. 405–432.12. Goleman, D. Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Bantam Books. 1995. 352 р.

Goleman, D. Working with Emotional Intelligence. Bantam Books. 1998. 383 р.

Kuyken, W., Weare, K., Ukoumunne, O. C., Vicary, R., Motton, N., Burnett, R., Huppert, F. Effectiveness of the Mindfulness in Schools Programme: non-randomised controlled feasibility study. The British Journal of Psychiatry. 2013. № 203(2). Р. 126–131.

Parker, J. D. A., Summerfeldt, L. J., Hogan, M. J., Majeski, S. A. Emotional intelligence and academic success: Examining the transition from high school to university. Personality and Individual Differences. 2004. № 36(1). Р. 163–172.

Salovey, P., & Mayer, J. D. Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality. 1990. № 9(3). Р. 185–211.

Schonert-Reichl, K. A., Smith, V., Zaidman-Zait, A., Hertzman, C. Promoting children’s prosocial behaviors in school: Impact of the «Roots of Empathy» program on the social and emotional competence of school-aged children. School Mental Health. 2012. № 4(1). Р. 1–21.

Seligman, M. E. P., Csikszentmihalyi, M. Positive psychology: An introduction. American Psychologist. 2000. № 55(1). Р. 5–14.

Published

2024-11-18

Issue

Section

PROFESSIONAL EDUCATION