ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК ФАРМАЦЕВТА ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ: СПОЖИВЧИЙ ДОСВІД, ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

  • Олена Олександрівна Малюгіна Запорізький державний медико-фармацевтичний університет https://orcid.org/0000-0002-4909-4250
  • Галина Павлівна Смойловська Запорізький державний медико-фармацевтичний університет https://orcid.org/0000-0002-6272-2012
  • Тая Володимирівна Хортецька Запорізький державний медико-фармацевтичний університет https://orcid.org/0000-0001-7344-5295

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2024.4.17

Ключові слова:

фармацевти, післядипломна освіта, підвищення кваліфікації, споживчий досвід, воєнний стан

Анотація

Виклики, що постають перед фармацевтичною галуззю, вимагають високої кваліфікації фармацевтичних фахівців та постійного їх професійного розвитку. Післядипломна освіта та заходи безперервного професійного розвитку відіграють важливу роль у підвищенні компетенцій фармацевтів. Запорукою довгострокових відносин здобувачів освіти та провайдерів освітніх послуг є ґарний споживчий досвід, отриманий здобувачем. Під час воєнного стану освіта не тільки надає знання і слугує розвитку особистості, але їй відводиться роль знаряддя психологічного і соціального захисту. Однак сама система освіти є вразливою до деструктивних впливів збройного конфлікту. Руйнується інфраструктура, страждають учасники освітнього процесу, виникають перешкоди в доступі до освіти. Тому в умовах воєнного стану дослідження та врахування споживчого досвіду, який отримує фахівець у ході післядипломної освіти та проходження заходів безперервного професійного розвитку, набуває особливого значення. Набутий досвід дозволяє вдосконалювати формат навчання, зокрема завдяки покращенню методичної та технічної підтримки.Метою статті є аналіз споживчого досвіду фармацевтів-фахівців під час проходження заходів підвищення кваліфікації та безперервного професійного розвитку в умовах воєнного стану і визначення перспективних напрямів удосконалення формату заходів.Для встановлення споживчого досвіду слухачів заходів безперервного професійного розвитку спеціальності «Фармація» шляхом анкетування визначали їх враження від курсу та його окремих елементів, очікування та проблеми, з якими вони стикалися.Результати анкетування фармацевтів, які проходили навчання в межах заходів післядипломної освіти і безперервного професійного розвитку у 2022–2024 роках, показують, що більшість слухачів позитивно оцінюють якість навчання. Високу оцінку отримали онлайн-лекції та тестування з автоматичною перевіркою. Однак зазначено проблеми з доступом до матеріалів через технічні перешкоди. Основним пріоритетом для слухачів є доступність інформації та можливість навчання без відриву від роботи.

Посилання

Технології дистанційного навчання на післядипломному етапі професійного розвитку фахівців фармації. Актуальні питання фармацевтичної і медичної науки та практики / М.О. Авраменко та ін. 2021. Т. 14. № 2. С. 239–244. DOI: https://doi.org/10.14739/2409-2932.2021.2.233105

Міністерство охорони здоров'я України. Колегія МОЗ обговорила стратегічні напрями розвитку фармацевтичної освіти в Україні. URL: http://surl.li/ljumks

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Дата оновлення : 06.10.2024 р. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Про затвердження Положення про систему безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я : Постанова Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 р. № 725. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/725-2021-%D0%BF#Text

Професійний стандарт «Фармацевт» : затв. Наказом Галузевої ради з розробки професійних стандартів та професійних кваліфікацій у фармацевтичній галузі Громадської організації «Об'єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України» від 23.03.2023 р. № 02-23. URL: https://register.nqa.gov.ua/ uploads/0/492-do_nakazu_02_23_profstandart_farmacevt.pdf

Про затвердження Переліку циклів спеціалізації та тематичного удосконалення за лікарськими та фармацевтичними (провізорськими) спеціальностями : Наказ МОЗ України від 25.07.2023 р. № 1347. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/z1362-23#Text07

Костюніна Ю.О. Особливості управління освітою в умовах воєнного стану. Ефективність державного управління. 2023. Вип. 74/75. С. 42–46. DOI: https://doi.org/10.36930/507407

Продан В.І. Освіта в умовах війни та надзвичайних ситуацій: досвід країн та перспективи для України. Науко- вий вісник Ужгородського національного університету. 2023. Вип. 78. Ч. 1. С. 126–132. DOI: https://doi.org/10.24144/ 2307-3322.2023.78.1.20

Погребняк В.П., Дашковська О.В., Мельник О.М. Трансформація системи вищої освіти України в умовах воєнного стану. Теорія і методика управління освітою. 2024. Вип. 68. Т. 1. С. 223–228. DOI: https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2024/68.1.44

Громовик Б.П., Панькевич О.Б. Фармацевтична освіта крізь призму національної безпеки: аналітика в умовах повномасштабної російської агресії. Фармацевтичний часопис. 2024. № 1. С. 35–42. DOI: https://doi.org/10.11603/ 2312-0967.2024.1.14517

Олійник П.В., Чухрай І.Л., Олійник С.П. Фармацевтичне забезпечення населення в умовах воєнного стану: аналіз та перспективи. Фармацевтичний часопис. 2022. № 3. С. 41–47. DOI: https://doi.org/10.11603/2312-0967.2022.3.13468

Бєлова Т.Г., Дунін М.Є. Урахування значущості маркетингових трендів під час формування стратегії підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2021. Вип. 36. С. 30–35. DOI: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2021-36-5

Гронь О.В. Споживчий досвід як основа лояльності. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2015. Вип. 11. Ч. 2. С. 82–85. URL: http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_11/63.pdf

Курбацька Л.М. Методичні підходи до дослідження споживчої поведінки. Actual tendencies of development science and practice : Abstracts of VI International Scientific and Practical Conference (Rome, Italy, October 25-27, 2021). Rome, Italy, 2021. С. 116–118. URL: https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/8739/1/15.pdf#page=117

Гарькавець С.О., Волченко Л.П. Спілкування в педагогічному процесі : навчальний посібник. Житомир : ТОВ «Видавничий дім «Бук-Друк», 2021. 100 с. URL: http://library.megu.edu.ua:8180/jspui/bitstre am/123456789/2620/1/80643182.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Номер

Розділ

ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА