THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF PHARMACIST DURING MARTIAL LAW: CONSUMER EXPERIENCE, CHALLENGES, AND PROSPECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2024.4.17

Keywords:

pharmacist, postgraduate education, qualification enhancement, consumer experience, martial law

Abstract

The challenges facing the pharmaceutical industry require high qualification of pharmaceutical specialists and their continuous professional development. Postgraduate education and continuing professional development activities play an important role in enhancing the competencies of pharmacists. The key to long-term relationships between learners and educational service providers is a positive consumer experience gained by the learner. During martial law, education not only provides knowledge and fosters personal development but it is also assign the role of a tool for psychological and social protection. However, the education system itself is vulnerable to the destructive effects of the armed conflict. Infrastructure is being destroyed, participants in the educational process are suffering, and obstacles to accessing education are emerging. Therefore, in the context of martial law, the research and consideration of the consumer experience gained by a specialist during postgraduate education and continuing professional development is of particular importance. The experience gained allows us to improve the training format, in particular by improving methodological and technical support.The aim of this work is to analyse the consumer experience of pharmacists during qualification enhancement and continuous professional development activities during martial law, and to identify promising directions for improving the format of these activities.In order to establish the consumer experience of the participants of the continuing professional development activities in the specialty “Pharmacy”, we determined their impressions of the course and its individual elements, expectations and problems, which they faced through a questionnaire.The results of a survey of pharmacists who were trained as part of postgraduate education and continuing professional development in 2022–2024 show that the majority of applicants positively assess the quality of training. Online lectures and testing with automatic verification were highly appreciated. However, problems with accessing materials due to technical obstacles were noted. The primary priority for participants is the accessibility of information and the ability to study without taking time off from work.

References

Технології дистанційного навчання на післядипломному етапі професійного розвитку фахівців фармації. Актуальні питання фармацевтичної і медичної науки та практики / М.О. Авраменко та ін. 2021. Т. 14. № 2. С. 239–244. DOI: https://doi.org/10.14739/2409-2932.2021.2.233105

Міністерство охорони здоров'я України. Колегія МОЗ обговорила стратегічні напрями розвитку фармацевтичної освіти в Україні. URL: http://surl.li/ljumks

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Дата оновлення : 06.10.2024 р. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Про затвердження Положення про систему безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я : Постанова Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 р. № 725. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/725-2021-%D0%BF#Text

Професійний стандарт «Фармацевт» : затв. Наказом Галузевої ради з розробки професійних стандартів та професійних кваліфікацій у фармацевтичній галузі Громадської організації «Об'єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України» від 23.03.2023 р. № 02-23. URL: https://register.nqa.gov.ua/ uploads/0/492-do_nakazu_02_23_profstandart_farmacevt.pdf

Про затвердження Переліку циклів спеціалізації та тематичного удосконалення за лікарськими та фармацевтичними (провізорськими) спеціальностями : Наказ МОЗ України від 25.07.2023 р. № 1347. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/z1362-23#Text07

Костюніна Ю.О. Особливості управління освітою в умовах воєнного стану. Ефективність державного управління. 2023. Вип. 74/75. С. 42–46. DOI: https://doi.org/10.36930/507407

Продан В.І. Освіта в умовах війни та надзвичайних ситуацій: досвід країн та перспективи для України. Науко- вий вісник Ужгородського національного університету. 2023. Вип. 78. Ч. 1. С. 126–132. DOI: https://doi.org/10.24144/ 2307-3322.2023.78.1.20

Погребняк В.П., Дашковська О.В., Мельник О.М. Трансформація системи вищої освіти України в умовах воєнного стану. Теорія і методика управління освітою. 2024. Вип. 68. Т. 1. С. 223–228. DOI: https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2024/68.1.44

Громовик Б.П., Панькевич О.Б. Фармацевтична освіта крізь призму національної безпеки: аналітика в умовах повномасштабної російської агресії. Фармацевтичний часопис. 2024. № 1. С. 35–42. DOI: https://doi.org/10.11603/ 2312-0967.2024.1.14517

Олійник П.В., Чухрай І.Л., Олійник С.П. Фармацевтичне забезпечення населення в умовах воєнного стану: аналіз та перспективи. Фармацевтичний часопис. 2022. № 3. С. 41–47. DOI: https://doi.org/10.11603/2312-0967.2022.3.13468

Бєлова Т.Г., Дунін М.Є. Урахування значущості маркетингових трендів під час формування стратегії підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2021. Вип. 36. С. 30–35. DOI: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2021-36-5

Гронь О.В. Споживчий досвід як основа лояльності. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2015. Вип. 11. Ч. 2. С. 82–85. URL: http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_11/63.pdf

Курбацька Л.М. Методичні підходи до дослідження споживчої поведінки. Actual tendencies of development science and practice : Abstracts of VI International Scientific and Practical Conference (Rome, Italy, October 25-27, 2021). Rome, Italy, 2021. С. 116–118. URL: https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/8739/1/15.pdf#page=117

Гарькавець С.О., Волченко Л.П. Спілкування в педагогічному процесі : навчальний посібник. Житомир : ТОВ «Видавничий дім «Бук-Друк», 2021. 100 с. URL: http://library.megu.edu.ua:8180/jspui/bitstre am/123456789/2620/1/80643182.pdf

Published

2025-02-27

Issue

Section

PROFESSIONAL EDUCATION