НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ПРАКСЕОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ МАГІСТРІВ СТОМАТОЛОГІЇ

Автор(и)

  • Ярослава Аркадіївна Кульбашна Національний медичний університет імені О. О. Богомольця https://orcid.org/0000-0002-2571-091X
  • Ірина Леонідівна Скрипник Національний медичний університет імені О. О. Богомольця https://orcid.org/0000-0002-3393-4649

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2025.1.29

Ключові слова:

майбутні магістри стоматології, праксеологічна компетентність, практична підготовка майбутніх стоматологів, нормативно-правова база клінічної роботи студентів

Анотація

У статті розглядаються юридичні аспекти процесу формування праксеологічної компетентності майбутніх магістрів стоматології (далі – ММС). Практична підготовка майбутнього лікаря є багаторівневим і багато- компонентним процесом, який складається як з доклінічної частини на основі сучасної технології стимуляційного навчання, так і з роботи з реальним пацієнтом. Більшість студентів не задоволена рівнем практичної підготовки в медичному закладі вищої освіти (далі – ЗВО). Проте майбутні лікарі надають недостатньо значення відповідальності за виконання такої роботи в умовах освітнього процесу. Як засвідчив моніторинг з проблеми дослідження, обізнаність майбутніх магістрів стоматології, хоч і часткова, із законодавчою базою, яка регламентує їхню практичну підготовку, виявилася вкрай низькою. Студенти не володіють інформацією щодо власних прав і обов’язків у процесі клінічної роботи, наслідків порушення вимог до захисту прав пацієнта, не підписують жодних документів щодо збереження лікарської таємниці та актуальної інформації про пацієнта, не усвідомлюють нагальності вимоги щодо роботи тільки під керівництвом уповноваженої особи. Водночас модернізація вищої освіти потребує уточнення актуальної законодавчої бази, яка вказує на дозвільні акти, що забезпечують майбутнім лікарям набуття досвіду клінічної роботи для виконання ними вимог галузевого освітнього Стандарту. Серед них – опанування досить складними маніпуляціями, навички до яких, на думку студентів, не можуть бути забезпечені тільки на основі тренінгів та технології симуляційного навчання.На основі аналізу нормативно-правової бази визначено низку основних документів, які в законодавчому полі регламентують практичну підготовку та формування праксеологічної компетентності ММС, і виявлено проблеми, що потребують подальшого вирішення.

Посилання

The Tuning Project (Medicine): Learning Outcomes/Competences. URL: https://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/MEDINE_Learning-Outcomes.pdf

Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 р. № 1556-VII / Верховна Рада України. Урядовий кур’єр. 2014. 13 серпня. № 146. С. 7–18.

Стандарт вищої освіти України другий (магістерський) рівень, галузь знань 22 – Охорона здоров’я, спеціальність 221 – Стоматологія. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/06/25/221-Stomatolohiya-mahistr.20.01.22.pdf.

Освітньо-професійна програма Стоматологія Другий (магістерський) рівень, галузь знань 22 – Охорона здоров’я, спеціальність 221 – Стоматологія / НМУ імені О. О. Богомольця. URL: https://drive.google.com/drive/folders /1r0HoQ6povdPbin7lcYj199Y6e_aaq6GH.

Higgs, J., & Jensen, G. M. Clinical reasoning: Challenges of interpretation and practice in the 21st century. Clinical reasoning in the health professions. Christensen (Eds.). 4th ed. 2019. P. 3–11.

Кульбашна Я., Никонов В., Гудар’ян О., Ідашкіна Н. Ідентифікація спеціальних компетентностей магістра у галузі стоматології: проєкт. Sciences of Europe (Praha, Czech Republic). 2016. Vol. 2. № 9. Р. 33–38.

Stanford Encyclopedia of Phylosophy / The Metaphysics Research Lab. URL: https://plato.stanford.edu/entries/critical-thinking.

Cambridge Dictionary: Critical Thinking. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/critical-thinking.

Кульбашна Я. А., Стеченко О. В. Розробка стандартів вищої медичнох освіти на компетентнісній основі: досвід НМУ ім. О. О. Богомольця у ідентифікації загальних компетентностей майбутнього лікаря : Збірник наукових праць науково-практичної конференції з міжнародною участю «Вища медична освіта : сучасні виклики і перспективи». 3–4 березня 2016 р., Київ. 2016. С. 127–135.

Modi JN, Anshu Gupta P., Singh T. Teaching and assessing clinical reasoning skills. Indian Pediatr. 2015. #52(9). P. 787–794.

Кульбашна Я. А. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців із стоматології: теоретичні й методичні основи : монографія. Київ : Компас. 2014. 415 с.

Kulbashna Y., Iryna S., Zakharova V. Future Doctors’ Professional Competence Formation in Medical Universities with Innovative Pedagogical Technologies. Open Journal of Social Sciences. 2019. № 7. С 231–242.

CASUS. URL: https://crt.casus.net/pmw2/app/homepage.html.

Ishikawa Diagram: A Guide. URL: https://safetyculture.com/topics/ishikawa-diagram.

Kumah A., Nwogu CN, Issah AR, Obot E, Kanamitie DT, Sifa JS, Aidoo LA. Cause-and-Effect (Fishbone) Diagram: A Tool for Generating and Organizing Quality Improvement Ideas. Global Journal on Quality and Safety in Healthcare. 2024. Vol. 7 #2. P. 85–87. doi: 10.36401/JQSH-23–42. PMID : 38725884; PMCID : PMC11077513.

Green C, de Kock L. How to Guide for Quality Improvement / The Aurum Institute. 2019. URL: https://fliphtml5.com/hgjjt/nchh/How_To_Guide_For_Quality_Improvement/-.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-01

Номер

Розділ

ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА