РОЛЬ СТЕЙКХОЛДЕРІВ У НЕФОРМАЛЬНІЙ ОСВІТІ МАЙБУТНІХ ФАРМАЦЕВТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/health-2025.2.15Ключові слова:
неформальна освіта, фармацевтична освіта, професійна підготовка, здобувачі вищої освіти, магістри фармації, стейкхолдери освітнього процесу, цифрові інструментиАнотація
Статтю присвячено аналізу ролі стейкхолдерів у розвитку неформальної освіти здобувачів вищої освіти за спеціальністю 226 «Фармація, промислова фармація». Досліджено актуальність питання у контексті сучасних вимог та необхідності розширення освітніх можливостей поза межами формального навчання. У дослідженні використано методи аналізу та узагальнення наукових джерел, контент-аналіз освітніх практик і нормативно-правових актів, а також метод систематизації даних щодо форм взаємодії стейкхолдерів із закладами вищої освіти. Такий підхід дав змогу комплексно оцінити ефективність неформальної освіти у професійній підготовці фармацевтів. Підкреслено, що неформальна освіта відіграє ключову роль у формуванні професійних компетентностей, розвитку soft skills та адаптації майбутніх фахівців до реалій фармацевтичного ринку праці. Досліджено участь фармацевтичних компаній, аптечних мереж, органів державної влади, професійних асоціацій, громадських організацій та міжнародних партнерів у підтримці освітніх ініціатив, спрямованих на формування практичних навичок, професійної гнучкості, soft skills та інтеграцію здобувачів у сучасне професійне середовище. Визначено основні форми співпраці, серед яких – стажування, тренінги, конференції, дуальні освітні програми, створення цифрових платформ та спеціалізованих освітніх просторів. Особливу увагу приділено аналізу проєктів, що реалізуються в партнерстві із фармацевтичними компаніями, які сприяють формуванню практичних навичок, критичного мислення та підприємницької ініціативності серед студентів. На основі контент-аналізу практик та ініціатив сформовано класифікацію основних підходів до такої взаємодії (партнерський, інтеграційний, практико-орієнтований, інноваційно-цифровий, соціально відповідальний).Окремо виокремлено холістичний підхід як сучасну концепцію цілісного розвитку майбутнього фахівця фармацевтичної галузі. Зроблено висновок про необхідність розширення партнерських моделей співпраці між стейкхолдерами та університетами як чинника забезпечення якості освіти, відповідності вимогам ринку праці та підвищення конкурентоспроможності майбутніх фармацевтів.
Посилання
Методичний посібник «Роз’яснення щодо застосування Критеріїв оцінювання якості освітньої програми». Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. URL: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2024/12/Розяснення-щодо-застосування-Критеріїв-оцінювання-якості-освітньої-програми.pdf (дата звернення: 19.03.2025).
Положення про визнання результатів навчання здобувачів вищої освіти в НМУ імені О.О. Богомольця, здобутих у неформальній та інформальній освіті. Київ : НМУ імені О. О. Богомольця, 2022. С. 12. URL: https://drive.google.com/file/d/18b3O-0q3gB3Dx5QWT3HtxsNGH8qKIc-H/view (дата звернення: 19.03.2025).
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 19.03.2025).
Zarichkova M. V., Mishina І. Y. The study of current functional responsibilities of pharmaceutical workers and their acquisition of soft and hard skills adapted to modern conditions. Social Pharmacy in Health Care. 2023. Vol. 9, no. 4. P. 39–54. https://doi.org/10.24959/sphhcj.23.308
Коваленко О. Поняття «стейкхолдер» та їхня роль у роботі сучасного університету. Нові технології навчання. 2021. № 95. С. 98–105. https://doi.org/10.52256/2710-3560.95.2021.11
Криштанович С. Вплив стейкхолдерів на якісну підготовку фахівців у закладах вищої освіти. Socio-economic relations in the digital society. 2023. Т. 2. № 48. С. 93–103. https://doi.org/10.55643/ser.2.48.2023.505
Запша Г., Седов В. Стейкхолдери та їх взаємодія із закладами вищої освіти при підготовці кадрів вищої кваліфікації для аграрного сектору економіки. Bulletin of Sumy National Agrarian University. 2024. № 1(97). С. 53–59. https://doi.org/10.32782/bsnau.2024.1.9
Воронцова А. С. Побудова мапи стейкхолдерів та сценаріїв їх взаємодії у системі вищої освіти. Соціальні, економічні та освітні трансформації в цифрову епоху : монографія / С. В. Лєонов та ін. ; за заг. ред. С. В. Лєонова, О. А. Криклій. Суми : Сумський державний університет, 2022. С. 38–67.
Сахнацька Н. М., Алєкперова Н. В., Косяченко К. Л. Науково-практичні підходи до використання цифрових інструментів у безперервному навчанні фармацевтів за умов холістичного маркетингу : методичні рекомендації. Київ : НМУ імені О. О. Богомольця, 2023. 35 с. URL: http://ir.librarynmu.com/handle/123456789/9408
, Освітній проєкт «З досвідом у майбутнє» для студентів фармацевтичного факультету. Національний медичний університет імені О. О. Богомольця. https://nmuofficial.com/news/osvitnij-proyekt-z-dosvidom-u-majbutnye-dlya- studentiv-farmatsevtychnogo-fakultetu/ (дата звернення: 20.03.2025).
Академія «Серв’є». Servier Ukraine. URL: https://servier.ua/karyera/akademiya-servye/ (дата звернення: 20.03.2025).
Проєкти «Освіта і наука». Farmak. URL: https://farmak.ua/steels_3/proekti-2/ (дата звернення: 20.03.2025).
Молодіжне ком’юніті і приклад топменеджерів: як «Подорожник START» мотивує молодь. Сучасна фармація. URL: https://www.modern-pharmacy.com.ua/molodizhne-kom-yuniti-i-pryklad-topmenedzheriv-yak-podorozhnyk-start-motyvuye-molod (дата звернення: 20.03.2025).
UPTEKA: Академія розвитку 9-1-1 – твій шлях до професійного зростання у фармгалузі STUD-POINT. STUD- POINT. URL: https://stud-point.com/blog/info_partneriv/upteka-akademiia-rozvytku-9-1-1-tviy-shliakh-do-profesiynoho-zrostannia-u-farmhaluzi/ (дата звернення: 20.03.2025).
Академія НСЗУ. URL: https://www.academy.nszu.gov.ua/ (дата звернення: 20.03.2025).
Студенти фармацевтичного факультету пройшли ознайомчу практику в Державному експертному центрі. Національний медичний університет імені О. О. Богомольця. URL: https://nmuofficial.com/news/studenty-farmatsevtychnogo-fakultetu-projshly-oznajomchu-praktyku-v-derzhavnomu-ekspertnomu-tsentri/ (дата звернення: 20.03.2025).
FIP – International Pharmaceutical Federation Home. URL: https://www.fip.org/ (дата звернення: 20.03.2025).
Aliekperova N. V., Gubar M. A., Sakhnatska N. M. Research on the using of the holistic marketing concept in the activity of Ukrainian pharmaceutical company. Farmatsevtychnyi zhurnal. 2020. No. 1. P. 20–32. https://doi.org/10.32352/0367-3057.1.20.03 (date of access: 20.03.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Наталія Миколаївна Сахнацька, Костянтин Леонідович Косяченко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.