THE ROLE OF STAKEHOLDERS IN THE INFORMAL EDUCATION OF FUTURE PHARMACISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2025.2.15

Keywords:

informal education, pharmaceutical education, professional training, students of higher education, Master’s of Pharmacy, stakeholders in the educational process, digital tools

Abstract

The article is devoted to analyzing the role of stakeholders in the development of informal education for higher education students majoring in specialty 226 “Pharmacy, Industrial Pharmacy”. The relevance of the topic is examined in the context of modern accreditation requirements and the need to expand educational opportunities beyond formal learning. The article emphasizes that informal education plays a key role in shaping professional competencies, developing soft skills, and adapting future specialists to the realities of the pharmaceutical labor market. The research employs methods of analysis and synthesis of scientific sources, content analysis of educational practices and legal acts, as well as a systematization of data on forms of stakeholder interaction with higher education institutions. This approach enables a comprehensive assessment of the effectiveness of informal education in the professional training of pharmacists.The study explores the involvement of pharmaceutical companies, pharmacy chains, government authorities, professional associations, non-governmental organizations, and international partners in supporting educational initiatives aimed at fostering practical skills, professional flexibility, soft skills, and the integration of students into the modern professional environment. The main forms of collaboration are identified, including internships, training programs, conferences, dual education programs, the creation of digital platforms, and specialized educational spaces.Special attention is given to the analysis of projects implemented in partnership with pharmaceutical companies, which contribute to the development of practical skills, critical thinking, and entrepreneurial initiative among students.Based on a content analysis of practices and initiatives, a classification of the main approaches to such interaction is proposed: partnership-based, integrative, practice-oriented, innovation-driven, and socially responsible. The holistic approach is highlighted separately as a modern concept for the comprehensive development of future professionals in the pharmaceutical field. The study concludes by emphasizing the need to expand partnership-based cooperation models between stakeholders and universities as a means of ensuring educational quality, aligning with labor market demands, and enhancing the competitiveness of future pharmacists.

References

Методичний посібник «Роз’яснення щодо застосування Критеріїв оцінювання якості освітньої програми». Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. URL: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2024/12/Розяснення-щодо-застосування-Критеріїв-оцінювання-якості-освітньої-програми.pdf (дата звернення: 19.03.2025).

Положення про визнання результатів навчання здобувачів вищої освіти в НМУ імені О.О. Богомольця, здобутих у неформальній та інформальній освіті. Київ : НМУ імені О. О. Богомольця, 2022. С. 12. URL: https://drive.google.com/file/d/18b3O-0q3gB3Dx5QWT3HtxsNGH8qKIc-H/view (дата звернення: 19.03.2025).

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 19.03.2025).

Zarichkova M. V., Mishina І. Y. The study of current functional responsibilities of pharmaceutical workers and their acquisition of soft and hard skills adapted to modern conditions. Social Pharmacy in Health Care. 2023. Vol. 9, no. 4. P. 39–54. https://doi.org/10.24959/sphhcj.23.308

Коваленко О. Поняття «стейкхолдер» та їхня роль у роботі сучасного університету. Нові технології навчання. 2021. № 95. С. 98–105. https://doi.org/10.52256/2710-3560.95.2021.11

Криштанович С. Вплив стейкхолдерів на якісну підготовку фахівців у закладах вищої освіти. Socio-economic relations in the digital society. 2023. Т. 2. № 48. С. 93–103. https://doi.org/10.55643/ser.2.48.2023.505

Запша Г., Седов В. Стейкхолдери та їх взаємодія із закладами вищої освіти при підготовці кадрів вищої кваліфікації для аграрного сектору економіки. Bulletin of Sumy National Agrarian University. 2024. № 1(97). С. 53–59. https://doi.org/10.32782/bsnau.2024.1.9

Воронцова А. С. Побудова мапи стейкхолдерів та сценаріїв їх взаємодії у системі вищої освіти. Соціальні, економічні та освітні трансформації в цифрову епоху : монографія / С. В. Лєонов та ін. ; за заг. ред. С. В. Лєонова, О. А. Криклій. Суми : Сумський державний університет, 2022. С. 38–67.

Сахнацька Н. М., Алєкперова Н. В., Косяченко К. Л. Науково-практичні підходи до використання цифрових інструментів у безперервному навчанні фармацевтів за умов холістичного маркетингу : методичні рекомендації. Київ : НМУ імені О. О. Богомольця, 2023. 35 с. URL: http://ir.librarynmu.com/handle/123456789/9408

, Освітній проєкт «З досвідом у майбутнє» для студентів фармацевтичного факультету. Національний медичний університет імені О. О. Богомольця. https://nmuofficial.com/news/osvitnij-proyekt-z-dosvidom-u-majbutnye-dlya- studentiv-farmatsevtychnogo-fakultetu/ (дата звернення: 20.03.2025).

Академія «Серв’є». Servier Ukraine. URL: https://servier.ua/karyera/akademiya-servye/ (дата звернення: 20.03.2025).

Проєкти «Освіта і наука». Farmak. URL: https://farmak.ua/steels_3/proekti-2/ (дата звернення: 20.03.2025).

Молодіжне ком’юніті і приклад топменеджерів: як «Подорожник START» мотивує молодь. Сучасна фармація. URL: https://www.modern-pharmacy.com.ua/molodizhne-kom-yuniti-i-pryklad-topmenedzheriv-yak-podorozhnyk-start-motyvuye-molod (дата звернення: 20.03.2025).

UPTEKA: Академія розвитку 9-1-1 – твій шлях до професійного зростання у фармгалузі STUD-POINT. STUD- POINT. URL: https://stud-point.com/blog/info_partneriv/upteka-akademiia-rozvytku-9-1-1-tviy-shliakh-do-profesiynoho-zrostannia-u-farmhaluzi/ (дата звернення: 20.03.2025).

Академія НСЗУ. URL: https://www.academy.nszu.gov.ua/ (дата звернення: 20.03.2025).

Студенти фармацевтичного факультету пройшли ознайомчу практику в Державному експертному центрі. Національний медичний університет імені О. О. Богомольця. URL: https://nmuofficial.com/news/studenty-farmatsevtychnogo-fakultetu-projshly-oznajomchu-praktyku-v-derzhavnomu-ekspertnomu-tsentri/ (дата звернення: 20.03.2025).

FIP – International Pharmaceutical Federation Home. URL: https://www.fip.org/ (дата звернення: 20.03.2025).

Aliekperova N. V., Gubar M. A., Sakhnatska N. M. Research on the using of the holistic marketing concept in the activity of Ukrainian pharmaceutical company. Farmatsevtychnyi zhurnal. 2020. No. 1. P. 20–32. https://doi.org/10.32352/0367-3057.1.20.03 (date of access: 20.03.2025).

Published

2025-06-30

Issue

Section

PHARMACY