ВИКЛИКИ ТА ІННОВАЦІЇ У ВИКЛАДАННІ ЗАГАЛЬНОЇ ТА НЕОРГАНІЧНОЇ ХІМІЇ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19 ТА ВІЙНИ (2021–2025 РР.) НА КАФЕДРІ ТОКСИКОЛОГІЧНОЇ ТА НЕОРГАНІЧНОЇ ХІМІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/health-2025.2.26Ключові слова:
загальна та неорганічна хімія, дистанційне навчання, пандемія COVID-19, війна, інноваційні методи навчання, віртуальні лабораторії, успішність студентівАнотація
У статті проаналізовано результати викладання дисципліни «Загальна та неорганічна хімія» для студентів фармацевтичного факультету в період із 2021 по 2025 р. на кафедрі токсикологічної та неорганічної хімії. Особливу увагу приділено змінам, що виникли під впливом пандемії COVID-19 та воєнного стану в Україні. Автори розглянули динаміку успішності студентів, виявили проблемні моменти у засвоєнні матеріалу та визначили чинники, які найбільше вплинули на якість освітнього процесу. Показано, що перехід на дистанційне навчання через пандемію значною мірою вплинув на практичну підготовку студентів, зокрема знизив їхню здатність ефективно засвоювати лабораторні навички, які є критично важливими у процесі вивчення хімії. Окрім того, воєнний стан та пов’язані з ним стресові чинники спричинили зниження мотивації студентів, їхнього психологічного комфорту та готовності до навчання. Виявлено, що попри ці виклики викладачі кафедри змогли адаптувати освітній процес, успішно інтегрували сучасні інноваційні технології: віртуальні лабораторії, інтерактивні онлайн-інструменти, методи перевернутого класу та проєктного навчання. Автори також зазначають, що додатковим чинником, який ускладнював освітній процес, стала необхідність адаптації викладачів до нових умов роботи, що вимагало додаткових зусиль, постійного професійного розвитку та освоєння нових цифрових технологій. Запропоновані та реалізовані викладачами підходи допомогли частково компенсувати втрати у якості навчання, підтримати зацікавленість студентів та навіть поліпшити показники успішності в короткостроковій перспективі. Водночас автори наголошують на важливості подальшого вдосконалення цих методик, поєднання традиційних та цифрових форм навчання, розвитку індивідуального підходу до студентів, а також необхідності спеціальної підтримки для студентів зі слабкою початковою підготовкою. У статті запропоновано практичні рекомендації щодо поліпшення освітнього процесу в умовах тривалих кризових ситуацій.
Посилання
Величко Л. Історія і сучасність у змісті навчання хімії у контексті воєнного стану. Український педагогічний журнал. 2023. № 2. С. 73–83. DOI: 10.32405/2411-1317-2023-2-73-83
Шафорост Ю. А., Лут О. А., Смалиус В. В., Бєляєв А. М. Становлення методики навчання хімії як науки і навчального предмета у вітчизняній вищій школі. Педагогічна академія: наукові записки. 2025. № 15. DOI: 10.5281/ zenodo.14996215
Климент’єв Д. О. Сучасні методи викладання хімії: досвід упровадження в освітній процес. Вебінар «Виклики 2024/2025 навчального року. Сучасні методи викладання хімії». 2024. https://ocprpp.od.ua/?p=36745
Калашнікова С., Базелюк Н., Базелюк О. Удосконалення викладання у вищій освіті: теорія та практика. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. 255 с. DOI: 10.31874/TE.2023
Гузар О. Центр професійного розвитку та лідерства Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка: досконалість викладання vs результативність навчання. Вдосконалення викладання у вищій освіті: теорія та практика. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. С. 79–89.
Панасенко О. І., Карпенко Ю. В. Особливості використання елементів «змішаного навчання» у розрізі освітньої програми «Фармація». Досвід упровадження змішаної форми навчання у ЗДМУ, траєкторія розвитку та місце в системі вищої медичної освіти : матеріали навч.-метод. відеоконференції Центр. метод. ради. Запоріжжя : ЗДМУ, 2021. С. 74–75.
Плотніков Є., Тезікова С. Центр неперервної освіти і професійної досконалості в Ніжинському державному університеті імені Миколи Гоголя: концептуальні ідеї, набутий досвід та перспективи розвитку. Удосконалення викладання у вищій освіті: теорія та практика. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. С. 174–182.
Лабінська О. М., Староста В. І. Ставлення вчителів хімії до впровадження інноваційних технологій навчання. Тенденції і проблеми розвитку сучасної хімічної освіти : зб. наук. пр. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. Івано-Франківськ : Супрун В.П., 2020. С. 93–97.
Калашнікова С., Скиба Ю., Власова І., Таланова Ж. Удосконалення викладання у вищій освіті як пріоритет освітньо-наукової програми підготовки докторів філософії: досвід Інституту вищої освіти НАПН України. Удосконалення викладання у вищій освіті: теорія та практика. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. С. 183–196.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Юрій Вікторович Карпенко, Володимир Володимирович Парченко, Олександр Іванович Панасенко, Андрій Сергійович Гоцуля, Сергій Миколайович Куліш

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.