CHALLENGES AND INNOVATIONS IN TEACHING GENERAL AND INORGANIC CHEMISTRY UNDER COVID-19 PANDEMIC AND WAR CONDITIONS (2021–2025) AT THE DEPARTMENT OF TOXICOLOGICAL AND INORGANIC CHEMISTRY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2025.2.26

Keywords:

general and inorganic chemistry, distance learning, COVID-19 pandemic, war, innovative teaching methods, virtual laboratories, student performance

Abstract

This article analyzes the outcomes of teaching the course “General and Inorganic Chemistry” to students of the Faculty of Pharmacy from 2021 to 2025 at the Department of Toxicological and Inorganic Chemistry. Particular attention is given to the changes brought about by the COVID-19 pandemic and martial law in Ukraine. The authors examined trends in student performance, identified challenges in mastering the material, and determined the key factors affecting the quality of the educational process. The study shows that the transition to distance learning due to the pandemic significantly impacted students’ practical training, particularly by reducing their ability to effectively acquire essential laboratory skills, which are critical in studying chemistry. Additionally, martial law and associated stress factors led to decreased student motivation, psychological well-being, and readiness to learn. Despite these challenges, the department’s faculty adapted the educational process and successfully integrated modern innovative technologies such as virtual laboratories, interactive online tools, flipped classroom methods, and project-based learning. The authors also note that an additional complication was the need for instructors to adapt to new working conditions, which required extra effort, continuous professional development, and digital competence. The strategies implemented by the faculty helped to partially mitigate the decline in teaching quality, maintain student engagement, and even improve short-term academic outcomes. The authors emphasize the need for ongoing refinement of these methods, a balanced integration of traditional and digital learning formats, individualized student support, and targeted assistance for students with weaker academic backgrounds. The article provides practical recommendations for enhancing educational practices in times of prolonged crisis.

References

Величко Л. Історія і сучасність у змісті навчання хімії у контексті воєнного стану. Український педагогічний журнал. 2023. № 2. С. 73–83. DOI: 10.32405/2411-1317-2023-2-73-83

Шафорост Ю. А., Лут О. А., Смалиус В. В., Бєляєв А. М. Становлення методики навчання хімії як науки і навчального предмета у вітчизняній вищій школі. Педагогічна академія: наукові записки. 2025. № 15. DOI: 10.5281/ zenodo.14996215

Климент’єв Д. О. Сучасні методи викладання хімії: досвід упровадження в освітній процес. Вебінар «Виклики 2024/2025 навчального року. Сучасні методи викладання хімії». 2024. https://ocprpp.od.ua/?p=36745

Калашнікова С., Базелюк Н., Базелюк О. Удосконалення викладання у вищій освіті: теорія та практика. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. 255 с. DOI: 10.31874/TE.2023

Гузар О. Центр професійного розвитку та лідерства Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка: досконалість викладання vs результативність навчання. Вдосконалення викладання у вищій освіті: теорія та практика. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. С. 79–89.

Панасенко О. І., Карпенко Ю. В. Особливості використання елементів «змішаного навчання» у розрізі освітньої програми «Фармація». Досвід упровадження змішаної форми навчання у ЗДМУ, траєкторія розвитку та місце в системі вищої медичної освіти : матеріали навч.-метод. відеоконференції Центр. метод. ради. Запоріжжя : ЗДМУ, 2021. С. 74–75.

Плотніков Є., Тезікова С. Центр неперервної освіти і професійної досконалості в Ніжинському державному університеті імені Миколи Гоголя: концептуальні ідеї, набутий досвід та перспективи розвитку. Удосконалення викладання у вищій освіті: теорія та практика. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. С. 174–182.

Лабінська О. М., Староста В. І. Ставлення вчителів хімії до впровадження інноваційних технологій навчання. Тенденції і проблеми розвитку сучасної хімічної освіти : зб. наук. пр. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. Івано-Франківськ : Супрун В.П., 2020. С. 93–97.

Калашнікова С., Скиба Ю., Власова І., Таланова Ж. Удосконалення викладання у вищій освіті як пріоритет освітньо-наукової програми підготовки докторів філософії: досвід Інституту вищої освіти НАПН України. Удосконалення викладання у вищій освіті: теорія та практика. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. С. 183–196.

Published

2025-06-30

Issue

Section

PROFESSIONAL EDUCATION