АКТУАЛІЗАЦІЯ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВʼЯЗБЕРІГАЮЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ЗАГАЛЬНА ГІГІЄНА» У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІЗ ТЕРАПІЇ ТА РЕАБІЛІТАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/health-2025.2.27Ключові слова:
«здоровʼязберігаюча компетентність», фахівець із терапії та реабілітації, професійна компетентність, шкідливі та небезпечні умови праці, професійна захворюваністьАнотація
Актуальність проблеми, висвітленої у статті, зумовлена потребою суспільства у висококваліфікованих фахівцях із терапії та реабілітації, які мають добре сформоване здоровʼя та чітку позицію щодо його збереження. Метою дослідження є теоретичне осмислення здоров’язберігаючої компетентності як складової частини професійної діяльності майбутнього фахівця з терапії та реабілітації з тлумаченням її компонентів. У розгляді компетенції робота визначає її як комплекс знань, навичок, умінь та особистісних якостей. Цей комплекс спрямований на ефективне вирішення завдань у конкретних сферах діяльності, але його поняття виходить за межі технічних та професійних аспектів, включаючи соціальні й особистісні складники. Компетентність відображається у здатності фахівця з терапії та реабілітації досягати поставлених цілей та вирішувати завдання у межах своєї професійної діяльності. Особливий акцент робиться на розумінні здоровʼязберігаючої компетентності як більш широкого поняття, що враховує глибоке розуміння предметної сфери та вміння ефективно взаємодіяти з оточуючим середовищем.У статті актуалізовано проблему формування здоровʼязберігаючої компетентності у системі підготовки майбутніх фахівців із терапії та реабілітації, акцентовано увагу на визначенні поняття «здоровʼязберігаюча компетентність». Здійснено аналіз чинників, які можуть мати негативні наслідки, що призведе до низки професійних захворювань. Аналіз спрямовано на формування стійкої позиції у здобувачів вищої освіти не допустити розвитку захворювань, які можуть призвести до інвалідизації. Розглянуто наукові джерела, проведено ґрунтовний аналіз публікацій, дисертаційних досліджень щодо визначення мети, предмету, способів формування здоровʼязберігаючої компетентності майбутніх фахівців із терапії та реабілітації.Отже, завданням статті є дослідження шляхів формування здоровʼязберігаючої компетентності в системі підготовки майбутніх фахівців із терапії та реабілітації у вищій школі, а також створення підґрунтя ведення здорового способу життя.
Посилання
Величко Л. Історія і сучасність у змісті навчання хімії у контексті воєнного стану. Український педагогічний журнал. 2023. № 2. С. 73–83. DOI: 10.32405/2411-1317-2023-2-73-83
Шафорост Ю. А., Лут О. А., Смалиус В. В., Бєляєв А. М. Становлення методики навчання хімії як науки і навчального предмета у вітчизняній вищій школі. Педагогічна академія: наукові записки. 2025. № 15. DOI: 10.5281/ zenodo.14996215
Климент’єв Д. О. Сучасні методи викладання хімії: досвід упровадження в освітній процес. Вебінар «Виклики 2024/2025 навчального року. Сучасні методи викладання хімії». 2024. https://ocprpp.od.ua/?p=36745
Калашнікова С., Базелюк Н., Базелюк О. Удосконалення викладання у вищій освіті: теорія та практика. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. 255 с. DOI: 10.31874/TE.2023
Гузар О. Центр професійного розвитку та лідерства Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка: досконалість викладання vs результативність навчання. Вдосконалення викладання у вищій освіті: теорія та практика. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. С. 79–89.
Панасенко О. І., Карпенко Ю. В. Особливості використання елементів «змішаного навчання» у розрізі освітньої програми «Фармація». Досвід упровадження змішаної форми навчання у ЗДМУ, траєкторія розвитку та місце в системі вищої медичної освіти : матеріали навч.-метод. відеоконференції Центр. метод. ради. Запоріжжя : ЗДМУ, 2021. С. 74–75.
Плотніков Є., Тезікова С. Центр неперервної освіти і професійної досконалості в Ніжинському державному університеті імені Миколи Гоголя: концептуальні ідеї, набутий досвід та перспективи розвитку. Удосконалення викладання у вищій освіті: теорія та практика. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. С. 174–182.
Лабінська О. М., Староста В. І. Ставлення вчителів хімії до впровадження інноваційних технологій навчання. Тенденції і проблеми розвитку сучасної хімічної освіти : зб. наук. пр. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. Івано-Франківськ : Супрун В.П., 2020. С. 93–97.
Калашнікова С., Скиба Ю., Власова І., Таланова Ж. Удосконалення викладання у вищій освіті як пріоритет освітньо-наукової програми підготовки докторів філософії: досвід Інституту вищої освіти НАПН України. Удосконалення викладання у вищій освіті: теорія та практика. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. С. 183–196.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Дмитро Леонідович Лисиця, Юлія Сергіївна Лисиця, Василь Васильович Палапа

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.