МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ БЕЗПЕЧНОГО ТА ДОБРОЧЕСНОГО ОСВІТНЬОГО ТА НАУКОВОГО СЕРЕДОВИЩА ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ ГРОМАДСЬКОГО ЗДОРОВ'Я
DOI:
https://doi.org/10.32782/health-2025.3.34Ключові слова:
громадське здоров’я, академічна доброчесність, безпечне освітнє середовище, методологія підготовки фахівців, інноваційні освітні технології, наукова етика, наставництво, цифровізація освіти, дослідницька компетентність, професійна підготовкаАнотація
Статтю присвячено методологічним аспектам формування безпечного та доброчесного освітнього і наукового середовища у процесі підготовки фахівців із громадського здоров’я. Обґрунтовано актуальність дослідження в умовах стрімкої цифровізації освіти, глобальних викликів та зростаючої ролі інноваційних технологій у сфері охорони здоров’я. Наголошено, що сучасна медична освіта повинна забезпечувати не лише фахові знання та практичні навички, а й виховувати у студентів критичне мислення, дослідницьку компетентність та усвідомлене ставлення до принципів академічної доброчесності. Особливу увагу приділено необхідності створення безпечного освітнього середовища, заснованого на довірі, прозорості, етичних нормах та взаємоповазі, що визначає якість професійної підготовки та ефективність наукових досліджень. У статті представлено результати комплексно-аналітичного дослідження, проведеного на базі освітньої програми «Громадське здоров’я» Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. За допомогою анкетування студентів та випускників вивчено їхнє ставлення до принципів академічної доброчесності, рівень задоволеності умовами освітнього та наукового середовища, а також наявні труднощі й потреби. Кількісні дані було опрацьовано методами описової статистики, а якісні – шляхом контент-аналізу відкритих відповідей респондентів. Результати дослідження засвідчили, що більшість студентів визнає важливість академічної доброчесності, однак лише частина з них уважає, що принципи повною мірою реалізуються у їхньому навчанні. Водночас випускники підкреслили значущість набутих під час навчання знань та навичок у сфері етики, критичного аналізу та наукової комунікації, але вказали на брак компетентностей з управління проєктами та роботи з великими масивами даних. Виявлено потребу в посиленні наставницької підтримки з боку викладачів, розширенні практичного складника та формуванні цілісної методологічної моделі доброчесного середовища. Автори доводять, що впровадження методологічних засад формування безпечного та доброчесного освітнього і наукового простору сприяє досягненню ключових програмних результатів навчання (зокрема, критичної оцінки досліджень, презентування власних результатів, визначення перспективних наукових напрямів) та спеціальних компетентностей (етичні принципи досліджень, ефективна наукова комунікація). Зроблено висновок, що подальший розвиток освітніх програм у галузі громадського здоров’я має ґрунтуватися на інтеграції інноваційних методів навчання з механізмами забезпечення академічної доброчесності, розвитку наставництва та практичних навичок роботи з даними. Це дасть змогу формувати високопрофесійних і відповідальних фахівців, здатних відповідати сучасним викликам у сфері охорони здоров’я.
Посилання
Димар Н. М., Сойка Л. Д., Шевчук А. М. Формування професійних компетентностей фахівців медичних спеціальностей в умовах дистанційного навчання. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 39. С. 139–142.
Bengu, H., Demircioglu, G. & Yilmaz, M. Application of team-based learning at a health science course: A case study. Athens Journal of Health, 2019. 6(1), 45–56.
George-Reyes, C. E., López-Caudana, E. O. & Ramírez-Montoya, M. S. (2023). Research competencies in university students: Intertwining complex thinking and Education 4.0. Contemporary Educational Technology, 15(4), ep478. DOI: https://doi.org/10.30935/cedtech/13767
Крицька Г. А., Крицький І. О., Загричук Г. Я. Перспективи та труднощі ефективного використання інноваційних технологій для забезпечення професійної підготовки студентів-медиків під час вивчення клінічних дисциплін. Медична освіта. 2017. № 2(74). С. 33–36.
Мехед О. Б. Розвиток наукової та інноваційної діяльності в системі професійної підготовки майбутніх фахівців біологічної та здоров'язбережувальної галузей. Суспільство, наука, освіта: актуальні дослідження, теорія та практика. Біла Церква : Білоцерківський інститут економіки та управління Університету «Україна», 2023. С. 38–40.
Носко М. О., Дейкун М. П., Мехед О. Б., Мехед Д. Б. Ресурсно-орієнтоване навчання у цифровому просторі з метою інтеграції досліджень, біологічної безпеки та кібергігієни у підготовці фахівців із біології та громадського здоров’я. Ресурсно-орієнтоване навчання: теорія та практика підготовки майбутніх менеджерів у цифровому освітньому просторі : колективна монографія / за ред. д-ра пед. наук М. В. Гриньової, д-ра пед. наук Н. В. Кононец. Полтава, 2025. С. 352–366 https://doi.org/10.33989/pnpu.716.c3178
Zainuddin, Z., Shujahat, M. & Chu, S. K. W. (2020). The impact of gamification on learning and instruction: A systematic review of empirical evidence. Educational Research Review, 30, 100326. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100326
Zheng, J., Li, Y., Li, Y. Effectiveness of case-based learning in medical and pharmacy education: A meta-analysis. European Journal of General Medicine, 2023. 20(1), 45–53.
Wood, R., Malik, M. A landscape review of the literature focusing upon the use of technology to support problem, case and project based learning in higher education STEM disciplines. In SEFI 50th Annual Conference of The European Society for Engineering Education. «Towards a new future in engineering education, new scenarios that European alliances of tech universities open up» Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya, 2022. 872–889. DOI: http://dx.doi.org/10.5821/conference-9788412322262.1164.11
Younis, J., Gishen, F. Practical tips for teaching academic integrity in the digital age. MedEdPublish, 2019. 8(2), 10.15694/mep.2019.000142.1
Keener, T. A., Galvez Peralta, M., Smith, M., Swager, L., Ingles, J., Wen, S., Barbier, M. Student and faculty perceptions: Appropriate consequences of lapses in academic integrity in health sciences education. BMC Medical Education, 2019. 19(1), https://doi.org/10.1186/s12909-019-1645-4
Keefer, L. A., Brown, M., Rothschild, Z. K. Framing plagiarism as a disease heightens students’ valuation of academic integrity.International Journal of Psychology, 2020. 55(2), 210–214. https://doi.org/10.1002/ijop.12581
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.




