НАУКОВО ДОКАЗОВІ ПРАКТИКИ У ФІЗИЧНІЙ ТЕРАПІЇ: ВІД ТЕОРІЇ ДО КЛІНІЧНОГО ЗАСТОСУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/health-2025.3.38Ключові слова:
фізична терапія, науково доказові практики, доказова медицина, клінічна практика, реабілітація, якість медичної допомоги, клінічні рішення, ефективність лікування, професійний розвиток, наукові доказиАнотація
Сучасна фізична терапія, як галузь охорони здоров’я, що динамічно розвивається, стикається з постійним зростанням вимог до ефективності, безпеки й обґрунтованості терапевтичних втручань. У цьому контексті науково доказові практики (НДП) стають не просто бажаним елементом, а необхідною основою для ухвалення клінічних рішень. У статті поглиблено проаналізовано концепцію науково доказових практик у фізичній терапії, розглянуто її як інтегративний процес, що поєднує три ключові компоненти: найкращі доступні наукові докази, отримані в результаті високоякісних досліджень (систематичні огляди, метааналізи, рандомізовані контрольовані дослідження); клінічний досвід і експертні знання фахівця – фізичного терапевта, що дозволяють інтерпретувати докази й адаптувати їх до індивідуальних потреб пацієнта; та індивідуальні цінності, переваги й очікування пацієнта, які є центральними у спільному ухваленні рішень щодо лікування. У статті детально описано п’ять основних етапів упровадження науково доказових практик у клінічну практику. Це включає чітке формулювання клінічного питання з використанням формату PICO; систематичний пошук релевантних і найякісніших наукових доказів у спеціалізованих базах даних (наприклад, PubMed, Cochrane Library, PEDro); критичне оцінювання виявлених доказів щодо їхньої валідності, надійності та клінічної значущості за допомогою стандартизованих інструментів; безпосередню інтеграцію оцінених доказів із власним клінічним досвідом та індивідуальними потребами пацієнта для розроблення оптимального плану лікування; та, нарешті, оцінювання ефективності застосованого втручання та рефлексію над отриманими результатами для подальшого вдосконалення практики. Особлива увага приділяється сучасним викликам, що ускладнюють повсюдне та ефективне застосування науково доказових практик. Серед них виділяються замала кількість високоякісних досліджень у деяких вузьких галузях фізичної терапії, труднощі з узагальненням результатів досліджень на конкретного пацієнта через його унікальні особливості, наявність бар’єрів у доступі до наукової інформації та недостатня сформованість навичок її критичного оцінювання у фахівців. Також розглянуто опір змінам і усталеність традиційних клінічних звичок. На завершення статті представлені перспективи та шляхи подолання наявних бар’єрів, що включають необхідність проведення більшої кількості якісних клінічних досліджень, розроблення та впровадження національних клінічних настанов, покращення доступності наукових ресурсів, організацію безперервної освіти та тренінгів для фізичних терапевтів, а також формування культури критичного мислення та відповідальності за ухвалені рішення. Зазначено, що ефективне впровадження науково доказових практик є ключовим для забезпечення високоякісної, безпечної та пацієнтоорієнтованої фізичної терапії, що сприяє підвищенню її ефективності та зміцненню довіри суспільства до професії.
Посилання
Worum H., Lillekroken D., Ahlsen B., Roaldsen K.S., Bergland A. Bridging the gap between research-based knowledge and clinical practice: a qualitative examination of patients and physiotherapists’ views on the Otago exercise Programme. BMC geriatrics. 2019. № 19 (1). P. 278. https://doi.org/10.1186/s12877-019-1309-6
Ma L.L., Wang Y.Y., Yang Z.H., Huang D., Weng H., Zeng X.T. Methodological quality (risk of bias) assessment tools for primary and secondary medical studies: what are they and which is better? Military Medical Research. 2020. № 7 (1). P. 7. https://doi.org/10.1186/s40779-020-00238-8
van de Bovenkamp H.M., Zuiderent-Jerak T. An empirical study of patient participation in guideline development: exploring the potential for articulating patient knowledge in evidence-based epistemic settings. Health expectations: an international journal of public participation in health care and health policy. 2015. № 18 (5). P. 942–955. https://doi.org/10.1111/hex.12067
You S. Perspective and future of evidence-based medicine. Stroke and vascular neurology. 2016. № 1 (4). P. 161–164. https://doi.org/10.1136/svn-2016-000032
Селюкова Н.Ю., Перець О.В. Важливість використання електронних баз даних у науково-доказовій практичній діяльності фізичного терапевта. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2025. № 1. С. 236–241. https://doi.org/10.32782/spmed.2025.1.34
Li S., Cao M., Zhu X. Evidence-based practice: Knowledge, attitudes, implementation, facilitators, and barriers among community nurses-systematic review. Medicine. 2019. № 98 (39). P. e17209. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000017209
Griggs R.C., Batshaw M., Dunkle M., Gopal-Srivastava R., Kaye E., Krischer J., Nguyen T., Paulus K.A., Merkel P.A. Rare Diseases Clinical Research Network. Clinical research for rare disease: opportunities, challenges, and solutions. Molecular genetics and metabolism. 2009. № 96 (1). P. 20–26. https://doi.org/10.1016/j.ymgme.2008.10.003
Dusin J., Melanson A., Mische-Lawson L. Evidence-based practice models and frameworks in the healthcare setting: a scoping review. BMJ open. 2023. № 13 (5). P. e071188. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2022-071188
Ramírez-Vélez R., Bagur-Calafat M.C., Correa-Bautista J.E., Girabent-Farrés M. Barriers against incorporating evidence-based practice in physical therapy in Colombia: current state and factors associated. BMC medical education. 2015. № 15. P. 220. https://doi.org/10.1186/s12909-015-0502-3
McLean L., Durando P. Open access to the evidence: Helpful hints to save valuable time and resources in the quest to provide evidence-informed physiotherapy interventions. Physiotherapy Canada. 2018. № 70 (2). P. 95–101. https://doi.org/10.3138/ptc.70.2.gee
Paci M., Faedda G., Ugolini A., Pellicciari L. Barriers to evidence-based practice implementation in physiotherapy : a systematic review and meta-analysis. International journal for quality in health care: journal of the International Society for Quality in Health Care. 2021. № 33 (2). P. mzab093. https://doi.org/10.1093/intqhc/mzab093
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.




