ІСТОРИЧНИЙ ПОСТУП РОЗВИТКУ ТА ТРАНСФОРМАЦІЇ МЕДСЕСТРИНСЬКОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ ТА СВІТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/health-2023.3.21Ключові слова:
медсестринська освіта, розвиток, становлення, трансформація, майбутні бакалаври сестринської справи, підготовка, професійна підготовкаАнотація
У статті здійснено короткий огляд історичного поступу медсестринської освіти в Україні та світі. На сучасному етапі соціально-економічного розвитку України важливим завданням є вдосконалення системи професійної підготовки майбутніх бакалаврів сестринської справи. Одним зі шляхів розв’язання окресленої проблеми є комплексність, теоретична і практична значущість професійної спрямованості освітніх предметів у медичній академії, досягнення якої потребує урахування історичних аспектів розвитку медсестринської освіти в Україні та світі. Розвиток охорони здоров’я та медичної науки нерозривно пов’язаний з якістю медичної освіти, у тому числі медсестринської. Починаючи з часів Київської Русі і донині наша держава приділяє велику увагу підготовці фахівців сфери охорони здоров’я. сьогодні очевидно, що підготовка майбутніх бакалаврів сестринської справи в Україні є актуальним завданням, зважаючи на перехід системи медичної освіти на нові стандарти навчання та безперервну медичну освіту. Навчання протягом усього життя стає необхідною і все більш важливою умовою професійного розвитку, а також підвищення конкурентоспроможності на ринку праці. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 рр. націлила освітянську спільноту на тотальну реалізацію компетентнісного підходу у навчанні. Опираючись на міжнародний досвід, з урахуванням вітчизняних традицій освіти та її адаптації до існуючого дійсного розвитку галузей виробництва та сфери обслуговування здійснюється спроба запровадження сучасного підходу до теоретичного і практичного навчання у закладах вищої освіти України. Сьогодні в усіх освітніх організаціях МОЗ України, у тому числі в медичних академіях, є симуляційні центри, різні за рівнем наповнюваності фантомами та симуляційним обладнанням. Завдяки цьому студенти мають можливість формувати та вдосконалювати практичні навички не лише в рамках навчальної програми, а й у процесі підготовки до всеукраїнських та міжнародних олімпіад і конкурсів.
Посилання
Акуліна Л.П. Ступенева медсестринська освіта – вимога міжнародних стандартів. Актуальні питання підготовки майбутніх фармацевтичних та медичних фахівців в умовах сучасної освіти : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., м. Житомир, 15 лютого – 24 березня 2016 р. Житомир, 2016. С. 4–5.
Алтинбекова З.Б., Іванова В.А., Шегедин М.Б. До питання про базову модель медсестринства в Україні. Медсестринство. 2008. № 2. С. 34–36.
Безкоровайна У.Ю. Порівняльний аналіз ролі медичної сестри в Україні та у світі. Державне управління. Інвестиції: практика та досвід. 2016. № 15. C. 88–91.
Голяченко О.М., Ганіткевич Я.В. Історія медицини. Тернопіль : Лілея, 2004. 248 с.
Гордійчук С.В., Леонченко Н.П. Європейський та український досвід підготовки кадрів для медсестринства. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія «Педагогіка». 2011. № 4. С. 195–200.
Етичний кодекс медичної сестри України. URL: http://medsprava.com.ua/korisna_informatsija/etichnijj_kodeks_medichnoyi_sestri_ukrayini/ (дата звернення: 20.12.2022).
Прокопчук А.І. До питання реформування медсестринської освіти в Україні. Медична освіта. 2006. № 3. С. 39–41.
Резолюція конгресу «Розвиток медсестринської справи в Україні». Буковинський медичний вісник. Спецвипуск / за ред. Т.М. Бойчука. Чернівці : БДМУ, 2007. С. 99–100.
Федишин-Сорока М.А., Козак Д.В. Історія розвитку сестринської справи в Україні. Медсестринство. 2011. № 4. С. 20–21.
Шегедин М.Б., Мудрик Н.О. Історія медицини та медсестринства. Тернопіль : Укрмедкнига, 2003. 328 с.