BASIC CONCEPTS OF “CREATIVITY”, “CREATIVE POTENTIAL”, “CREATIVE PERSONALITY” OF NURSES IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2023.4.40

Keywords:

creative potential, creativity, creative personality nurses, professional training

Abstract

The article analyzes and reveals the essence of the concept of “creativity”, “creative potential”, “creative personality”, and examines scientific views on these concepts. The main pedagogical, psychological and philosophical approaches to the definition of these concepts are highlighted. The analysis of psychological and pedagogical literature gives reasons to state the fact that many authors who deal with the problem of the creative potential of an individual have different views on defining its essence. The role of education in the formation of the creative potential of students of medical institutions is determined. The main principles and requirements that would create conditions for the development of cognitive initiative, independence and creative thinking in the process of professional training of nurses are highlighted. Taking into account the specifics of the educational process of the medical college shows that the successful formation of the development of the creative potential of future nurses can be carried out in various forms of the educational process. This means that in the organization of the creative process, it is necessary to create conditions for the transformation of the individual into the subject of his own activity, for creativity in solving problematic tasks. The most significant categorical characteristics of the phenomenon of the creative potential of the individual are highlighted. It is noted that the creative component in the professional activity of nurses is an integral component of professional skill and excellence. Philosophical, psychological and pedagogical views on the origin and essence of personality are considered. Attention is drawn to the fact that the development of the creative potential of an individual in the process of preparing him for professional activity in the conditions of modern society becomes one of the main tasks of reforming professional (vocational-technical) and vocational pre-university education. It is emphasized that the creative nature of activity depends on external circumstances and on the individual himself as the subject of this activity, on his abilities, skills, qualities and abilities.

References

Рожкова Ю.А. Свобода особистості як головна передумова формування громадянського суспільства. Мультиверсум. Філософський альманах. Київ, 2008. Вип. 75. С. 173–184.

Клепіков О.І., Кучерявий І.Т. Основи творчості особи : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Вища школа, 1996. 295 с.

Кравченко О. Професійна підготовка майбутніх медичних сестер у медичному коледжі: аксіологічний підхід. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2013. Вип. 6. С. 69–74.

Сисоєва С.О. Творчий розвиток фахівців в умовах магістратури : монографія. Нац. акад. пед. наук України, Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка. Київ : Едельвейс, 2014. 399 с.

Моляко В.О. Психологічна теорія творчості. Обдарована дитина. 2004. № 6. С. 2–9.

Архипова С.П., Смерчак Л.І. Професійна підготовка соціальних педагогів у контексті акмеологічного підходу. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2011. № 2. С. 106–112.

Великий тлумачний словник сучасної української мови: 170 000 слів / автор, кер. проекту, гол. ред. В.Т. Бусел. Київ; Ірпінь : Перун, 2002. 1428 с.

Курило Л.С. Розвиток творчого потенціалу дошкільника. Культура і розвиток особистості: міфи та реалії в психології та педагогіці : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Луцьк, 24–25 червня 2009 р.). / за ред. І.Ю. Філіпової. Луцьк : Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2009. С. 190–194.

Хмельковська С.В. Формування творчого потенціалу майбутніх учителів іноземних мов у процесі фахової підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Південноукраїнський держ. педагогічний ун-т ім. К.Д. Ушинського. Одеса, 2005. 20 с.

Гончаренко С.У. Український педагогічний словник / гол. ред. С. Головко. Київ : Либідь, 1997. 374 с.

Published

2023-12-13

Issue

Section

PROFESSIONAL EDUCATION