PROBLEMS OF FORMING A PROFESSIONAL ENVIRONMENT IN THE HEALTH TECHNOLOGY ASSESSMENT SYSTEM IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32782/health-2023.2.5Keywords:
national system of qualifications, expert in health technology assessment, competence approach, professional standard, system of higher education, learning outcomes, qualification, labor market.Abstract
The article is devoted to the study of the state and problems of the formation of a professional environment for the health technologies assessment (HTA) in the context of the integration of education, science and practice in accordance with international standards, the requirements of employers and the needs of society. The development of HTA in Ukraine and the focus of the new European HTA Regulation on joining efforts in this area actualizes the issue of training qualified HTA experts, who are able to properly plan and conduct such studies, document their results and implement them in scientific, educational and practical activities. Equally important is the issue of developing professional standards (PS) for professions, that were included in the national classifier at the time challenge, in particular, the position of an HTA expert. In Ukraine, the implementation of HTA is at an initial stage, the regulatory framework for organizational aspects and assessment methodology is being formed. The qualification characteristics of the HTA expert, the master’s training program and the professional standard “HTA expert” were created and approved. Professional and educational standards should be elements of a coherent national system of qualifications in the form of a complex of interrelated documents aimed at improving the quality of training of specialists and their competitiveness on the national and global labor market. For the proper functioning of such a system, the legal framework must be improved, in particular, in the context of harmonizing the terminology and substantive elements of the standards, avoiding duplication, and harmonizing with international requirements.
References
Методологія ціноутворення на лікарські засоби у системі охорони здоров’я : монографія / В.М. Назаркіна, А.С. Немченко, К.Л. Косяченко, М.М. Бабенко ; за наук. ред. А.С. Немченко. Київ : Фармацевт Практик, 2022. 288 с.
Ковтунець В., Поліщук Н. Національна система кваліфікацій як інструмент формування якісного людського капіталу. 2021. URL: https://nqa.gov.ua/news/nacionalna-sistema-kvalifikacij-ak-instrument-formuvanna-akisnogo-ludskogokapitalu/.
Посібник для експертів з акредитації кваліфікаційних центрів / За ред. В. Ковтунця та Т. Семигіної. Київ : НАК, 2021. 219 с.
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки. Київ, 2020.
Рашкевич Ю.М. Компетентнісний підхід до формування освітніх програм: практичні аспекти. 2017. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/12061/Rashkevych_Kompetentnisnyi_pidkhid_do_formuvannia_ osvitnikh_prohram%20.pdf?sequence=1.
Семигіна Т., Рашкевич Ю. Базові поняття системи кваліфікацій у контексті трансформації освітньої парадигми. Репрезентація освітніх досягнень, масмедіа та роль філології у сучасній системі наук. Вінниця, 2021. DOI: 10.36074/ rodmmrfssn.ed-2.03.
Стандартизація професійної освіти на основі компетентнісного підходу / П.Г. Лузан, Т.М. Пащенко, Н.М. Ваніна, Н.В. Колісник. ScienceRise: Pedagogical Education. 2018. № 5(25). С. 32–35.
Назаркін О., Назаркіна В. Сучасні проблеми стандартизації освіти та створення національної системи кваліфікацій в Україні. Knowledge, Education, Law, Management. 2022. № 4 (48). C. 23–31.
Сучасний науково-педагогічний дискурс у вирішенні освітніх проблем : колективна монографія / Харченко С.Я. та ін. ; за ред. Харченка С.Я. Київ : Талком, 2021. 467 с.
The relevance of training specialists in the Health Technology Assessment in the world and Ukraine / Кotvitskа A.А., Nemchenko A.S., Nazarkina V.N. Pharmacia. 2020. 67(4): 295–301.
Аналіз семінарів «Актуальні питання впровадження оцінки медичних технологій та здійснення публічних закупівель у галузі охорони здоровʼя» (серпень–жовтень 2019 р.) / К.Л. Косяченко та ін. ; МОЗ, Центр розвитку медсестринства, ГС «Українське агентство з оцінки технологій охорони здоров’я». URL: https://issuu.com/sitehta/docs/ analiz-seminarov.
Назаркіна В.М. Аналіз стану підготовки фахівців з оцінки технологій охорони здоров’я в країнах світу. Фармацевтичний журнал. 2020. № 2. С. 12–25.
Назаркіна В.М. Проблеми і перспективи підготовки фахівців з оцінки технологій охорони здоров’я в Україні. Соціальна фармація в охороні здоров’я. 2020. Т. 6, № 1. С. 5–15.
Котвіцька А.А., Немченко А.С., Косяченко К.Л., Назаркіна В.М. Впровадження оцінки технологій охорони здоров’я у світі та Україні: актуальність підготовки професійних фахівців. Еженедельник Аптека. 2020. № 9 (1230). URL: https://www.apteka.ua/article/536873?fbclid=IwAR3BLDgjlpRfpjwPDznYb8eEIhZB57mjbtWufDma9x5JL5o66l38f QTrh68.
Немченко А.С., Назаркіна В.М., Косяченко К.Л. Сучасні засади підготовки фахівців галузі за напрямком оцінки технологій охорони здоровʼя. НТА Review. Оцінка технологій охорони здоровʼя. 2019. № 1 (01) С. 5–7.
Устінов О.В. Оцінка технологій охорони здоров’я: розпочато підготовку фахівців. Український медичний часопис (20.08.2019). URL: https://www.umj.com.ua/article/161320/otsinka-tehnologij-ohoroni-zdorov-ya-rozpochatopidgotovku- fahivtsiv.
Проєкт професійного стандарту «Фармацевт» винесено на громадське обговорення. URL: https://www.apteka. ua/article/652929.