VISUALIZATION OF KNOWLEDGE: THE ROLE OF VIDEO FORMATS IN TEACHING CHEMICAL DISCIPLINES TO FUTURE DOCTORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2025.1.28

Keywords:

video content, chemical disciplines, learning effectiveness, experiment visualization, educational technologies, resource integration, distance learning, student engagement

Abstract

The integration of video lesson formats in teaching chemical subjects to learners in medicine and its bearing on the quality of learning is the focus of this article. The paper rests on scientific literature, practical teachings, and students’ testing scores. It discusses the methods and techniques used in video lessons and offers recommendations for maximizing the use of video materials in the instructional process in order to increase students’ motivation as well as academic achievement. The results of the research indicated that video content broadened the scope of assistance offered in the teaching of chemistry subjects to medical university students. Students appreciated the chance to learn complex topics through the use of experimentation and virtual reality. YouTube and Microsoft Teams allow easy access to materials and their use in independent learning. In addition, the survey showed that there is a notable need for supplemental videos for students’ preparation for practical work.Using a variety of video materials creates interest in students and enhances their academic achievement. It has been established that students learn best when they participate in interactive educational activities, such as digital laboratory experiments presented in the form of videos helps enhancing their analytical skills and deepening their comprehension of the practical aspects of chemistry. The use of video materials also simplifies instructors’ preparation for practical lessons in a distance learning format. Additionally, the study highlights the importance of interactive elements in video content, such as quizzes and annotations, which further engage students and reinforce key concepts.Further integration of technology into the educational process will enable the development of even more effective approaches to distance learning, which is especially crucial in the face of modern challenges, including martial law and the increasing demand for flexible learning solutions. The study concludes that a blended approach, combining traditional teaching methods with innovative video-based tools, can significantly enhance the overall educational experience for medical students.

References

Грекова А. В., Бурдіна Я. Ф., Грідіна І. Р., Ширикалова А. О. Вплив воєнного стану на адаптацію студентів першого курсу медичного університету/ Одеський медичний журнал. 2023. № 2 (183). С. 111–117. DOI: https://doi.org/10.32782/2226-2008-2023-2-21

Шульгай А. Г., Федчишин Н. О., Шульгай О. М. Синдром вигорання студентів-медиків під час війни та чинники, які його визначають. Електронний науковий журнал «Медична освіта». 2023. № 3. С. 104–111.

K. JayaSree. Methods Of Teaching Science Discovery Publishing House. 2010. 336 р.

Задорожній К. М. Активні форми і методи навчання хімії. Харків : Вид. група «Основа», 2008. 141 с.

Сняла Ю. Застосування цифрових інструментів у навчанні хімії. Освіта. Інноватика. Практика, 2023. Том 11, № 4. С. 55–64. DOI: 10.31110/2616-650X-vol11i4-008 Sniala Yu. Zastosuvannia tsyfrovykh instrumentiv u navchanni khimii [Digital tools application in chemistry teaching]. Osvita. Innovatyka. Praktyka – Education. Innovation. Practice, 2023. Vol. 11, No 4. S. 55–64. DOI: 10.31110/2616-650X-vol11i4-008

Діджиталізація в освіті: сьогодення та перспективи. Н. О. Федчишин, А.-М. А. Шульгай, Т. І. Крицький. Медична освіта. 2022. № 2. С. 5–11. DOI 10.11603/m.2414-5998.2022.2.13263/

Prensky, M. “Digital Natives, Digital Immigrants Part 1”, On the Horizon. 2001. Vol. 9 (5). 1-6. https://doi. org/10.1108/10748120110424816)

Nicholas Cart. Is Google Making Us Stupid? The Atlantic Monthly. Jul/Aug 2008; 302, 1; pg. 56 https://religioustech.org/wp-content/uploads/2019/09/Carr-Nicholas-Is-Google-Making-Us-Stupid.pdf

Пискун О., Джевага Г., Носовець Н. Діджитал-етикет: правила комунікації в умовах онлайн-навчання. 2023. Вісник № 22 (178). Серія: Педагогічні науки. С. 37–45.

Андрійченко Ж. О., Близнюк Т. П., Майстренко В. О. Digital-етикет та комунікації : тенденції та вимоги сьогодення. Економіка та суспільство. 2021. № 34. Andriichenko, Zh. O., Bliznyuk, T. P., Maistrenko, V. O. (2021). Digital-etyket ta komunikatsii: tendentsii ta vymohy sohodennia. [Digital label and communications: today’s trends and requirements]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, 34. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-24

Сергієнко І. Норми етикету під час дистанційного навчання. 18 січня 2021. URL: https://nubip.edu.ua/node/85895 Normy etyketu pid chas dystantsiynoho navchannya [Rules of etiquette during distance learning]. Retrieved from: https://nubip.edu.ua/node/85895;

Правила етикету відеоконференції. URL: https://myownconference.com/blog/uk/pravila-etiketuvideokonferentsii/ Pravyla etyketu videokonferentsiyi [Video conference etiquette rules]. Retrieved from: https://myownconference.com/blog/uk/pravila-etiketu-videokonferentsii/;

Як покращити етикет відеоконференцій. (звернення 27.01.25) URL: https://experience.dropbox.com/uk-ua/resources/videoconferencing-etiquette Yak pokrashchyty etyket videokonferentsiy [How to improve video conferencing etiquette]. Retrieved from : https://experience.dropbox.com/uk-ua/resources/video-conferencing-etiquette

Джевага Г. В. Створення відео-лекції для дистанційного навчання. Вісник №137. Серія : Педагогічні науки. 2016. С. 19–23. Створення відеолекції для дистанційного навчання.pdf

Гетта В. Г., Єрмак С. М., Джевага Г. В., Шульга О. М., Повечера І. В., Носовець Н. М., Коляда А. М. Д. Дистанційне навчання: дидактика, методика, організація: монографія. Чернігів, 2017. 286 с. Розділ 4. Створення відео-контенту для дистанційного навчання. С. 111–142.

Downloads

Published

2025-05-01

Issue

Section

PROFESSIONAL EDUCATION