HEALTH-PRESERVING TECHNOLOGIES IN THE CONTEXT OF THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2023.4.33

Keywords:

personal health, health-preserving educational technologies, educational process, students, educational environment, physical development, healthy lifestyle

Abstract

The article examines the issue of health-preserving technologies that create the maximum possible conditions for preserving, strengthening and developing the personal and physical health of all subjects of the educational process. The characteristic of a health-preserving educational environment is the organization of educational space at all levels, in which high-quality education, development, training of students is not accompanied by harm to their health. As a result, in order to form, preserve and strengthen these components health, technologies are introduced into the activities of the educational organization, which help to solve the most important tasks – to preserve the health of the individual, to stimulate them to an active healthy lifestyle. The problem of forming the habit of a healthy lifestyle in students of higher education, which is ensured by a properly organized, competent and purposeful educational process using healthpreserving technologies, is very relevant today. The purpose of health-preserving educational technologies is to ensure the conditions of physical, mental, social and spiritual comfort, which will contribute to the productive educational and professional activity of the participants of the educational environment. The use of health-preserving educational technologies helps students of higher education realize that human health is the highest value of society. One of the important tasks of the educational process will be the creation of conditions for students to develop self-organization and self-control skills, which will contribute to the preservation of health and activation of motor activity. The author of the article comes to the conclusion that solving the problem of health-preserving technologies in the context of the educational environment is possible thanks to the mobility of the individual, his adaptation to any changes and new situations in life. One of the criteria for mobility is the ability to introspect, which must be developed in education, imparting knowledge, skills, and practical experience of the educational process to students for the sake of their happy future. Introspective and evaluative activities are important for a healthy educational environment and the development of professional and social mobility in the context of the educational environment. Therefore, to ensure the comprehensive harmonious development of the individual, motivation and care for a healthy lifestyle, the search for new effective forms and methods that would diversify the content of health programs are necessary.

References

Ващенко О.М., Свириденко С. Здоров’язберігаючі технології: сутнісна характеристика. Здоров’язберігаючі технології в навчальному закладі. Київ : Шк. світ, 2009. С. 5–12.

Волкова І.В., Марінушкіна О.Є., Покроєва Л.Д., Рябова З.В. Становлення шкіл сприяння здоров’ю. Харків : ХОНМІБО, 2007. 40 с.

Гуменюк С.В. Здоров’язберігаючі технології в системі освіти. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2013. Вип. 26. С. 55–57. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2013_26_18 (дата звернення: 28.11.2023).

Кравченко І.Ф., Чабан Н.І. Формування у студентів здорового способу життя на базі волонтерського клубу. Педагогічний альманах : зб. наук. праць / ред. кол.: В.В. Кузьменко та ін. Херсон : РІПО, 2007. 264 с.

Мостіпака Т.П. Роль здоров’язберігаючої компетентності педагога в умовах сучасного освітнього простору. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Вип. 3. Бердянськ : БДПУ, 2017. С. 32–39.

Новописьменний С.А. Інноваційні підходи до створення здоров’язбережувального середовища в освітніх закладах. Формування здоров’язбережувальних компетентностей сучасної молоді: реалії та перспективи : збірник наукових праць Всеукраїнської науково-практичної конференції / Упоряд. і ред.: В.П. Титаренко, А.М. Хлопов. Полтава : ПНПУ, 2017. С. 16–18.

Носко М.О. Здоров’язбережувальні технології у фізичному вихованні : монографія. Київ : СПД Чалчинська Н.В., 2014. 300 с.

Носко М.О., Грищенко С.В., Носко Ю.М. Формування здорового способу життя : навчальний посібник. Київ : «МП Леся», 2013. 160 с.

Омельченко Л. П., Омельченко Л.В. Здоров’ятворча педагогіка. Харків : Вид. група «Основа», 2008. 176 с.

Удич З.І., Русин Л.П., Шапаренко І.Є., Грищенко С.В. Використання здоров’язбережувальних технологій в освітньому середовищі закладів вищої освіти. Інноваційна педагогіка. Вид-во : «Гельветика». Вип. 48. Т. 2, 2022. С. 174–177.

Фенчак Л.М. Формування здоров’язберігаючих компетентностей майбутніх учителів початкових класів як важливої складової їх професійної підготовки. Вісник ЛНУ ім. Тараса Шевченка. № 20(231), 4. ІV. 2011.

Published

2023-12-13

Issue

Section

PROFESSIONAL EDUCATION