BLENDED LEARNING IN A MEDICAL EDUCATION SYSTEM UNDER WAR TIME CONDITIONS IN UKRAINE: APPROACHES AND METHODS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2023.4.37

Keywords:

higher medical education, traditional learning, blended learning, flipped class

Abstract

The experience of organizing and implementing the pedagogical process in the system of higher medical education in wartime conditions in Ukraine has not yet been summarized and analyzed. The extreme conditions of that time affected the system of higher medical education as a whole, and also gave a significant impetus to the promotion and development of various forms and technologies of education. It is clear that new forms, methods and approaches of educational activities must meet, if not all, then most of the challenges that have arisen both for seekers of higher education and for teachers today. Since education in institutions of higher medical education requires students to acquire not only deep theoretical knowledge of medical disciplines, but also, at the same time, certain practical skills, medical education is one of the few that cannot be obtained in absentia. In this regard, there is a need to find ways and means of integrating new learning formats into the educational process, which would be safe, sustainable and equipped for all kinds of unexpected scenarios in the future, as well as thanks to which students of education would be able to master all the necessary competencies. The article examines the problems of using different models of organization of education in medical institutions of higher education in modern conditions, their advantages and disadvantages. The article discusses blended learning as one of the trends of the modern system of higher education, the relevance of which will grow in medical universities and the need for its widespread implementation is already obvious. The role of blended learning as an integration of traditional and distance learning and its significance in modern wartime conditions is emphasized, as well as the need for a teacher of a medical higher medical institution to master modern information, communication and educational technologies. Conclusions were made regarding the effectiveness of using this approach and the available opportunity to obtain high-quality higher medical education in today’s conditions.

References

Жукова М.Ю., Міщенко І.В., Коковська О.В. Використання сучасних педагогiчних технологiй для пiдвищення якостi викладання нормальноï фiзiологiï на стоматологiчному факультетi ПДМУ. Сучасні аспекти досягнень фундаментальних та прикладних медико-біологічних напрямів медичної та фармацевтичної освіти та науки : матеріали І наук.-практ. інтернет-конф. з міжнар. участю, м. Харків, 17 листоп. 2022 р. Харків : ХНМУ, 2022. C. 75–79.

Жукова М.Ю., Міщенко, І.В., Коковська О.В., Ткаченко О.В. Пошук можливих шляхів вирішення проблем освітнього процесу у медичних ВНЗ у реаліях воєнного часу в Україні. Витоки педагогічної майстерності. 2022. Вип. 30. С. 97–104.

Філоненко М.М. Методика викладання у вищій медичній школі на засадах компетентнісного підходу : методичні рекомендації для викладачів та здобувачів наукого ступеня доктора філософії (PhD) ВМ(Ф)НЗ України. Київ, 2016. 88 с.

Перспективи дистанційного навчання в медичних закладах вищої освіти / О.В. Коковська та ін. Реалії, проблеми та перспективи вищої медичної освіти : матеріали навч.-наук. конф. з міжнар. участю, м. Полтава, 25 берез. 2021 р. Полтава, 2021. С. 136–138.

Міщенко І.В., Юдіна К.Є., Жукова М.Ю., Коковська О.В. Дидактичні особливості дистанційного навчання в медичних ЗВО України. Реалії, проблеми та перспективи вищої медичної освіти : матеріали навч.-наук. конф. з міжнар. участю, м. Полтава, 25 берез. 2021 р. Полтава, 2021. С. 171–173.

Приходькіна Н. Використання технології «переверненого навчання» у професійній діяльності викладачів вищої школи. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2014. Вип. 30. С. 141–144.

Downloads

Published

2023-12-13

Issue

Section

PROFESSIONAL EDUCATION