ПЕДАГОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ПОКРАЩЕННЯ ЗАСВОЄННЯ СТУДЕНТАМИ ПРАКТИЧНИХ НАВИЧОК АКУШЕРСЬКО-ПЕДІАТРИЧНОГО ПРОФІЛЮ
DOI:
https://doi.org/10.32782/health-2023.1.1Ключові слова:
практичні навики і вміння, симуляційний центр, фантом, ділова гра, кейс-методАнотація
У статті проаналізовано особливості засвоєння практичних навичок при вивченні акушерсько-педіатричного профілю. Велика увага приділяється індивідуалізації практичного навчання. Згідно з вимогами сучасності кількість практичних навичок і вмінь, якими повинна володіти медичні працівники, стрімко зростає, а при здійсненні освітнього процесу для відпрацювання практичних навичок не завжди є можливим забезпечити студентів тематичними пацієнтками. Звертається увага на специфіку самого об’єкта пізнання – вагітну жінку у різні терміни вагітності. Пошук нових підходів в оптимізації засвоєння практичних навичок та вмінь студентом є особливо актуальним у період реформування медичної галузі. Запропонований алгоритм пізнання: «Знаю – розумію – бачив – робив – вмію». Оптимальним варіантом засвоєння практичної навички є робота в центрі симуляційного навчання, відпрацювання навичок на фантомах . Використання симуляційних фантомів та манекенів дозволяє студентам відпрацювати окремі практичні навички або комплексне надання медичної допомоги при відповідних клінічних ситуаціях. Центри оснащені стендами, сучасними алгоритмами виконання навиків відповідно до міжнародних стандартів та вимог, інструкціями виконання навиків. У світовій медичній практиці оптимальним варіантом для засвоєння студентами практичних навичок на перших етапах вивчення дисципліни є робота з фантомами та муляжами. Студенти мають можливість допрацювати алгоритм «Знаю – бачив – робив – вмію» у симуляційному центрі. Тут активна позиція студента в навчанні відіграє вирішальну роль, адже якщо хтось не зрозумів зразу, як виконати практичну навичку, то викладач на фантомі має можливість показати і перевірити її виконання в кожного студента. Підкреслена роль активної позиції студента в освітньому процесі. Глибокий аналіз якості здачі студентами ОСКІ та комплексного кваліфікаційного іспиту дозволить удосконалити методику оволодіння практичними навичками.
Посилання
Сміянов Ю.М., Боярська Л.М. Деякі аспекти підвищення якості викладання в акушерстві. Медична освіта. 2019. № 4. С. 22–26.
Івченко В.К., Меженський П.С., Швець О.І. Про деякі проблеми практичної підготовки фахівців. Проблеми медичної науки та освіти. 2017. № 3. С. 32–33.
Ковальчук Л.Я. Самостійна робота – невід’ємний елемент навчання студентів. Сучасні аспекти організації самостійної позааудиторної роботи студентів, лікарів-інтернів, курсантів: матеріали навч.-метод. конф. Тернопіль : Укрмедкнига, 2016. С. 35.
Сікорський П.І. Кредитно-модульна технологія навчання. Навчальний посібник. Київ : Видавництво Європейського університету, 2014. С. 127.
Федорців О.Є., Кінаш М.І. Об’єктивний структурований клінічний іспит з пропедевтики педіатрії. 2-ге вид., без змін. Тернопіль : Укрмедкнига, 2016. С. 120.
Ann K. Allen. Research skills for Medical Students. SAGE Publication Inc., 2018. P. 264.
Dr. John Willison. A Handbook for research skills de ve lopment and assessmentin the curriculum. Centre for Learning and Professional Development University of Adelaide, 2019. P. 85.