ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ ПРОЄКТІВ ПРИ ВИВЧЕННІ ОРГАНІЧНОЇ ХІМІЇ МАЙБУТНІМИ МАГІСТРАМИ ФАРМАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/health-2025.1.33Ключові слова:
метод проєктів, фармацевтична освіта, майбутні магістри фармації, хімічні дисципліни, формування компетентностейАнотація
Нині ключовими аспектами під час викладання хімічних дисциплін студентам фармацевтичного факультету є висока зацікавленість та залученість здобувачів освіти до навчального матеріалу. Фармацевтична освіта потребує нових підходів до викладання хімічних дисциплін, зокрема й органічної хімії як фундаментальної дисципліни, у межах якої майбутні магістри фармації повинні набути низку базових компетентностей, які є необхідними для подальшого професійного зростання у вибраній галузі фармації.Актуальним залишається питання ефективного використання сучасних методів навчання, одним із яких є метод проєктів, що активно залучає студентів до вивчення нового матеріалу. Такий метод можна вдало поєднувати з традиційними методами навчання та використовувати у разі аудиторної, дистанційної або змішаної форми. Метод проєктів має низку переваг, однією з яких є сприяння кращому засвоєнню матеріалу, оскільки для виконання такого завдання студент повинен глибоко зануритися у вибрану тематику. Самостійний пошук інформації, її аналіз, обробка й узагальнення, вирішення конкретних завдань сприяють розвитку критичного мислення та пізнавальної активності під час вивчення органічної хімії. Такий метод потребує від студентів сконцентрованості, виваженості, дослідницького та творчого підходу, а також достатньої кількості часу й зусиль. Своєю чергою викладач виконує роль консультанта, який наставляє здобувача освіти під час підготовки навчального проєкту. Під час виконання проєктів студенти користуються інформаційними технологіями та онлайн-інструментами, що впливає на формування відповідних компетентностей. У цій публікації був описаний метод проєктів під час вивчення органічної хімії майбутніми магістрами фармації, складена поетапна схема виконання індивідуальних навчальних проєктів у межах експерименту; розкриті особливості впровадження проєктно-орієнтованого підходу під час вивчення органічної хімії студентами фармацевтичного факультету та його можливий вплив на формування компетентностей.
Посилання
Гриньова М., Донченко В., Жамардій В. Модель застосування ділових та проблемних ігор в освітньому процесі здобувачів вищої освіти з використанням здоров’язбережувальних технологій. Нова українська школа та моделі взаємодії в кризових умовах : колективна монографія / за ред. проф. М.В. Гриньової. Полтава : ПНПУ імені В.Г. Короленка. 2022. С. 129–145.
Almulla M.A. The Effectiveness of the Project-Based Learning (PBL) Approach as a Way to Engage Students in Learning. Sage Open. 10 (3). 2020. DOI: https://doi.org/10.1177/2158244020938702.
Загричук О.М., Привроцька І.Б., Федонюк Л.Я. Використання засобів інтерактивних технологій у пізнавальній діяльності студентів при вивченні дисципліни «Медична біологія». Буковинський медичний вісник. 2020. Т. 24. №1 (93). С. 207–212. DOI: https://doi.org/10.24061/2413-0737.XXIV.1.93.2020.28.
Шевченко В.Г., Муравйов П.Т., Колодій В.В., Бородаєв І.Є. Системне формування і розвиток клінічного мислення студентів за допомогою проблемних методів навчання. Медична освіта. 2023. (2). С. 103–107. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.2.13671.
Yekimov S., Vasylyshyn V., Tsyna V., Tsyna A. and Tytarenko V. Using the project method to motivate students studying physics. Journal of Physics: Conference Series 1889. 2021. P. 1–5. DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1889/2/022016.
Мельник О., Приступко О. Формування комунікативної компетентності майбутніх фармацевтів у процесі вивчення хімічних дисциплін. Нові технології навчання. № 95. 2021. С. 158–167. DOI: https://doi.org/10.52256/2710-3560.95.2021.18.
Шунков В.С. Навчання і викладання на основі дослідження у підготовці фармацевтів в університетах Великої Британії. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. 2022. (207). С. 380–385. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-380-385.
Duc C.N., Thi P.N., Hoang T.N., Thanh T.N.T., The T.N. A literature review of the project-based teaching method in the education of Vietnam. International Journal of Educational Methodology. 2022. 8 (3). 567–584. DOI: https://doi. org/10.12973/ijem.8.3.567.
Головченко О.І., Вельчинська О.В., Афанасенко О.В., Головченко О.В. Робоча програма навчальної дисципліни «Органічна хімія» освітньо-професійної програми «Фармація» другого магістерського рівня вищої освіти за спеціальністю І8 «Фармація, промислова фармація» в Національному медичному університеті імені О.О. Богомольця, кафедра хімії ліків та лікарської токсикології. 2024–2025 н.р. С. 1–42.
Пандазі А., Станжур Т. Проєктне навчання як засіб формування компетентностей майбутніх менеджерів. Український Педагогічний журнал. 2023. (4). С. 88–95. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-88-95.
Волошина О.В., Зелінський В.Ю. Роль проєктної технології у підготовці майбутніх фахівців до професійної діяльності. Вісник науки та освіти. 2023. № 5 (11). С. 424–435. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-5(11)-424-435.
Protsyk H.M. Project method: past and future. Medical Education. 2020. (1). P. 67–71. DOI: https://doi.org/10.11603/ me.2414-5998.2020.1.10996.
Стандарт вищої освіти України (2022). Галузь знань 22 «Охорона здоров’я» спеціальності 226 «Фармація, промислова фармація» спеціалізації 226.01 «Фармація», 226.02 «Промислова фармація».