КОМУНІКАТИВНИЙ ПІДХІД ДО НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ МАЙБУТНІХ МЕДИЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Віра Чорноус КЗВО “Рівненська медична академія” https://orcid.org/0000-0003-3756-1269
  • Галина Гусар КЗВО “Рівненська медична академія”

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2025.2.30

Ключові слова:

мовленнєва діяльність, комунікативно-орієнтоване навчання, методи навчання іноземних мов, комунікативна компетенція, принципи комунікативного навчання

Анотація

У статті розглянуто комунікативний підхід до вивчення іноземної мови майбутніх медичних працівників. Сутність комунікативного методу полягає в організації ефективної мовної діяльності на заняттях іноземної мови та передбачає необхідність побудови навчального процесу як моделі спілкування. Об’єктом навчання є комунікативна діяльність, яка реалізується у чотирьох видах мовленнєвої діяльності: говорінні, письмі, аудіюванні та читанні.Визначено основні завдання комунікативного методу вивчення іноземних мов: формування у студентів інтересу до вивчення іноземних мов, розвиток мовних навичок під час вивчення іноземної мови, актуалізація опорних знань, формування культури спілкування та прояву моральних якостей, використання мови у майбутній професійній діяльності. Висвітлено основні аспекти використання комунікативного підходу у навчанні іноземних мов, виділено ключові характеристики, основи комунікативного навчання та особливості формування професійної комунікативної компетенції. Визначено, що комунікативний підхід є новітнім напрямом іншомовного спілкування, що дає змогу майбутнім медичним працівникам моделювати життєві професійні ситуації та використовувати мову як засіб соціальної взаємодії у майбутній професійній діяльності. Описано форми і методи роботи студентів у навчально-виховному процесі, які впливають на формування комунікативної компетентності. Це інтерактивні методи, ділові ігри, диспути, обговорення та методи організації освітньої діяльності. Основними чинниками, які сприяють формуванню комунікативних компетентностей майбутніх медичних працівників до процесу навчання та його результатів, є професійний інтерес, високий ступінь динамічності, насиченість змісту і максимальний потенціал для мовної та емоційної мотивації майбутніх спеціалістів. Окреслено основні компоненти іншомовної комунікативної компетентності: граматичний, соціолінгвістичний, дискурсивний, стратегічний. Доведено, що навчання на основі комунікативного підходу зорієнтоване на вивчення іноземної мови через спілкування, що, своєю чергою, передбачає формування іншомовних мовленнєвих навичок і вмінь шляхом здійснення іншомовної мовленнєвої діяльності та набуття навичок первинної комунікативної компетенції.

Посилання

Бреус О. Д. Шляхи формування іншомовної професійної комунікативної компетентності студентів медичних коледжів у процесі викладання англійської мови. Young Scientist. 2017. № 7. С. 264.

Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах : підручник / С. Ю. Ніколаєва та ін. Київ : Ленвіт, 2002. 328 с.

Овчарук О. Компетентісний піхід в освіті: загальноєвропейські підходи. Інформаційні технології і засоби навчання. 2009. № 5(13). http://www.ime.edu-ua.net/em.html

Пометун О. І. Компетентнісний підхід – найважливіший орієнтир розвитку сучасної освіти. Рідна школа. 2005. Січень. С. 66.

Стойко С. В. Реалізація комунікативного підходу в навчанні іноземних мов. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2011. Вип. 85. С. 220–223.

Тарнопольський О. Б. Методика викладення англійської мови. Київ : Вища школа, 1993. 167 с.

Canal M. From Communicative Competence to Communicative Language Pedagogy. Language and Communication. London : Longman, 1983. P. 2–27.

Meddings L. Teaching unplugged. Delta Publishing. 2009. 103 p.

Philips D. Language in School. From Complacency to Conviction. CILT. 1988. P. 12.

Widdowson G. Teaching Language as Communication. Oxford University Press, 2000. 168 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА