ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ-ФАРМАЦЕВТІВ У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/health-2025.3.41Ключові слова:
професійна компетентність, фармацевт, фахова підготовка, практичне навчання, педагогічні умови, інноваційні технологіїАнотація
У статті розглядається проблема формування професійної компетентності майбутніх фармацевтів як ключового компонента їхньої професійної підготовки. Професійна компетентність визначається як інтегральна характеристика особистості, що включає знання, уміння, навички та ціннісні орієнтири, необхідні для ефективної взаємодії у професійному середовищі. Визначено, що важливу роль відіграє особистісний компонент, який формується на основі наявності в майбутнього фармацевта мотивів і потреб працювати, особистих прагнень і завдань, зацікавленості поглибленим вивченням фахових дисциплін. Виділено основні складники професійної компетентності майбутнього фармацевта: спеціальну компетентність (знання фармакологічних, медичних, технічних характеристик); управлінську (знання законів і правил розвитку фармацевтичного бізнесу); психологічну (спілкування з партнерами по фармацевтичному ринку); правову (знання нормативної правової бази з фармацевтичній діяльності). Визначено основні завдання формування професійної компетентності в майбутніх фармацевтів: визначення сутності поняття професійної компетентності у фармацевтичному контексті; аналіз педагогічних технологій; практична реалізація педагогічних умов формування професійних компетентностей студентів-фармацевтів. Проаналізовано педагогічні умови, методи й засоби, що сприяють розвитку професійних навичок у студентів фармацевтичних спеціальностей. Особливу увагу приділено інтерактивним формам навчання, рольовим іграм, кейс-методу, рефлексивним практикам. З’ясовано, що ефективне формування професійних компетентностей забезпечується поєднанням фундаментальної теоретичної підготовки, практичного навчання, виробничих практик і застосування інноваційних освітніх технологій. Структурними компонентами професійної компетентності майбутнього фармацевта визначено такі: мотиваційний (усвідомлення необхідності постійного підвищення рівня професійної компетенції); особистісний (гнучкість та критичність мислення); комунікативний (уміння конструктивно спілкуватися із хворими, лікарями, колегами); контрольно-рефлексивний (бути здатними до рефлексії своєї діяльності, регулювати свій емоційний стан і поведінку). Особливу увагу приділено ролі інтеграції міждисциплінарних зв’язків, розвитку комунікативних умінь, етичної культури та здатності до самостійного ухвалення рішень.
Посилання
Єсіна О.Г. Критерії оцінки якості підготовки сучасних фахівців. Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі. 2012. № 7. С. 84–90.
Мруга М.Р. Структурно-функціональна модель професійної компетентності майбутнього лікаря як основа діагностування його фахових якостей : автореф. дис. … канд. пед. наук. Київ, 2007. 20 с.
Пометун О.І. Практика реалізації компетентнісного підходу в суспільствознавчих дисциплінах / заг. ред. О.В. Овчарук. Київ : К.І.С., 2004. С. 105–107.
Москаленко В.Ф., Ніженковська І.В., Вельчинська О.В. Формування професійної компетентності майбутнього фармацевта в умовах кредитно-модульної системи освіти. Нові напрями впровадження кредитно-модульної системи організації навчального процесу у вищих медичних і фармацевтичних навчальних закладах України ІІІ–ІV рівнів акредитації. Медична освіта : матеріали Всеукраїнської наукової навчально-методичної конференції. 2011. № 2. С. 85–87.
Макарова О.Є. Сучасні стратегії підвищення якості фармацевтичної освіти. Управління якістю у фармації : збірник матеріалів VІІ Науково-практичної конференції, м. Харків, 17 травня 2013 р. С. 92–93.
Етичний кодекс фармацевтичних працівників України. URL: http://www.apteka.ua/article/126803 (дата звернення: 05.11.2025).
Кайдалова Л.Г. Професійна підготовка майбутніх фахівців фармацевтичного профілю у вищих навчальних закладах : монографія. Харків : НФаУ, 2010. 364 с.
Бойчук І.Д. Педагогічні умови професійної підготовки майбутніх фармацевтів у коледжі : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2010. 280 с.
Філіпова Л.Я. Професійні компетенції фахівців з документальних комунікацій: освітній аспект. Вісник Книжкової палати. 2009. № 1. С. 25–28.
Шпиталевська Г.Р. Характеристика ключових та предметних компетентностей і компетенцій особистості. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2011. № 4 (2). С. 220–225.
Процюк І.Є. Методика формування соціокультурної компетентності майбутніх фармацевтів у процесі фахової підготовки. Проблеми освіти : збірник наукових праць ; Інститут модернізації змісту освіти МОН України. Житомир : вид. О.О. Євенок, 2017. Вип. 87. С. 221–227.
Byram M., Zarate G. Definitions, objectives and assessment of sociocultural competence. Strasbourg, France : Council of Europe, 1997.
Canal M. From Communicative Competence to Communicative Language Pedagogy. Language and Communication. London : Longman, 1983. P. 2–27.
Meddings L. Teaching unplugged. Delta Publishing, 2009. 103 p.
Halburn K.V., Halburn D.A. Essentials of Cultural Competence in Pharmacy Practice. Washington, D. C. : American Pharmacists Association, 2008.
Philips D. Language in School. From Complacency to Conviction. CILT. 1988. P. 12.
Widdowson G. Teaching Language as Communication. Oxford University Press, 2000. 168 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.




