АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ БІОЕТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ МЕДИЧНИХ ФАХІВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/health-2023.3.23Ключові слова:
біоетика, біоетична освіта, біоетична компетентність, компетентнісний підхід, «Основи біоетики та біобезпеки», медичні фахівці, Стандарт вищої освіти УкраїниАнотація
У галузі сучасної медицини, біології, правознавства останнім часом спостерігається більш глибоке осмислення біоетичних проблем, що пов’язані, по-перше, з розвитком наук, а по-друге, із впливом не завжди позитивних наслідків використання сучасних біотехнологій для людини. Щоб розібратися у колі багатьох біоетичних питань, необхідні відповідні освіта і виховання. Великі надії покладаються на випускників вищих медичних закладів освіти, які у стінах вишу набувають спеціальних (фахових) компетентностей, у тому числі і в галузі біоетики (сукупність моральних принципів, норм і правил, яких необхідно дотримуватись у професійній діяльності). Біоетика не лише озброює майбутніх медичних фахівців знаннями із суто специфічних питань медичної етики, а й вчить розглядати проблеми в міждисциплінарному контексті, розвиває вміння брати на себе моральну відповідальність та приймати етично правильні рішення. Біоетична освіта спрямована на формування і розвиток біоетичної компетентності як складника професійної компетентності майбутнього працівника. Знання з біоетики необхідні не лише для того, щоб захистити окрему людину – хвору чи здорову, дитину чи особу похилого віку, а й для забезпечення існування самого життя на Землі. У статті подано деякі аспекти формування біоетичної компетентності майбутніх медичних фахівців на прикладі викладання дисципліни «Основи біоетики та біобезпеки» у Черкаській медичній академії (з досвіду роботи); актуалізовано необхідність підготовки біоетично компетентних медичних фахівців в умовах культурної та інтелектуальної кризи сучасного суспільства; проаналізовано шляхи вдосконалення системи біоетичної освіти відповідно до Стандарту вищої освіти України спеціальності 222 Медицина.
Посилання
Запорожан В.М. Біоетика та нооетика у системі вищої медичної освіти. Сучасні проблеми біоетики / редкол.: Ю.І. Кундієв (відп. ред.) та ін. Київ : «Академперіодика», 2009.
Про освіту : Закон України від 05 вересня 2017 р. № 2145-VIII: [редакція від 02.10.2021 р.] / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення 03.07.2023).
Стандарт вищої освіти України другого (магістерського) рівня вищої освіти галузі знань 22 Охорона здоров’я, спеціальності 222 Медицина : затверджений наказом МОН України від 08.11.2021 р. № 1197.
Київ, 2021. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/850/85049/222-Medytsyna_mahistr_09_11.pdf (дата звернення: 07.07.2023).
Етичний кодекс лікаря України. [Редакція від 27.09.2009 р.] / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/n0001748-09#Text (дата звернення: 12.07.2023).
Снісар О.А. Вплив сформованості професійно важливих якостей на фахову підготовку майбутніх лікарів. Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук : колективна монографія. 2-е вид. / під ред. Каплак В.Г. Вінниця : Європейська наукова платформа, 2022. С. 161-193.
Запорожан В.М., Аряєв М.Л. Біоетика та біобезпека : підручник. Київ : Здоров’я, 2013. 456 с.