MODERN RESEACH OF ELECTRODYNAMICS IN LABORATORY PRACTICUM OF BIOPHYSICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2023.2.1

Keywords:

scientific research, electrodynamics, medical and biological physics, principle, laboratory practice, knowledge, student.

Abstract

It has been analyzed the results of modern electrodynamic research in the field of biology, medicine, and pharmacology. The possibility of introducing them into the programs of medical and biological physics courses is shown, which allows students to form a modern scientific picture of the world, social consciousness, as a higher level of psychological reproduction of the natural and artificial environment, their inner world, reflection on the place and role of man in the biological, physical and chemical world, as well as self-regulation of such reproduction. Accordingly, future specialists in institutions of higher education should be trained according to the principle of “lifelong education”. Under the conditions of the implementation of such an approach in the laboratory practicum of biophysics, medical and biological physics courses, general and specific principles of learning are implemented, in particular: the principle of scientificity, the connection between theory and practice, the multivariate and multiplicity of the structure, content and methods of the continuous learning system as the basis of its functioning, the unity of scientific and educational and methodological activities of departments and teachers; the principle of combining educational and research work of students; principles of selecting the content of educational material; the principle of information capacity and social significance; the principle of organic unity of theoretical and practical training of students; the principle of ensuring creative activity and independence of students in the educational process. It was concluded that in the course of conducting a laboratory workshop on biophysics, the elements of scientific research contribute to the formation of fundamental and professional knowledge.

References

Нова українська школа. 2022. URL: mon.gov.ua.

Бордюк М.А. Силабус. Медична та біологічна фізика. Рівне : КЗВО «Рівненська медична академія», 2022. 24 с. URL: https:// moodle.mcollege.rv.ua. курси.1с.акад.Медична та біологічна фізика.

Сміл В. Енергія та історія цивілізацій. Харків : Клуб сімейного дозвілля, 2020. 400 с.

Кайку М. Фізика майбутнього. Львів : Літопис, 2013. 432 с.

Вайнберг С. Пояснюючи світ. Історія сучасної науки. Харків : Клуб сімейного дозвілля, 2019. 351 с.

Sobianin I., Skonechnyi V., Yarova I. Portable electrocardiograph with GSM module for telemedicine. Technical sciences and technologies. 2020. No. 1(19). P. 191–198.

Kovalchuk V.I., Svechnikova O.S., Bulavin L.A. Multifractal analysis of cardiac series and predictors of sudden cardiac death. Ukrainian Journal of Physics. 2021. V. 66, No. 10. P. 877–882.

Shevchuk T.V., Bordyuk M.A., Mashchenko V.A. Percolation characteristics of filled polyurethane auxetics. Physics and Chemistry of Solid State. 2022. V. 23, No. 3. Р. 590–596.

Прімін М.А. Сучасні сенсорні системи та інформаційні технології в медицині, біології та техніці. Перспективи розвитку. Вісн. НАН України. 2021. № 5. С. 47–53.

Бордюк М. Реалізація принципу науковості у формуванні знань про полімерні матеріали в майбутніх учителів у процесі вивчення курсів фізики. Нова педагогічна думка. 2010. № 4. С. 46–53.

Бордюк М., Шевчук Т., Бордюк Н. Специфічні принципи дидактики вищої школи і їх реалізація при формуванні знань про полімерні матеріали у майбутніх педагогів. Нова педагогічна думка. 2012. № 4. С. 96–103.

Published

2023-05-25

Issue

Section

PROFESSIONAL EDUCATION