FORMATION OF FOREIGN LANGUAGE PROFESSIONAL COMMUNICATIVE COMPETENCE OF FUTURE DOCTORS THROUGH INNOVATIVE TEACHING METHODS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2024.3.25

Keywords:

foreign language professional communicative competence, innovative methods, future doctors, YouTube videos

Abstract

Globalization and the development of modern technologies cause new requirements for the professional training of the future doctor, foreign language communicative competence becomes a necessary component of such training. The article attempts to analyze innovative methods of forming foreign language professional communicative competence of future doctors. The authors explained the basic conceptі of the research such as “foreign language professional communicative competence”, which should be understood as an integral quality of the personality, which includes personal communicative qualities, knowledge of the language system, the ability to use linguistic concepts and tools for effective communication in the professional sphere, and “innovative teaching methods”, which are considered as a purposeful and controlled process of making changes in educational practice by creating, spreading and mastering innovations. The importance of foreign language professional communicative competence for the future professional activity of doctors is revealed. The use of YouTube video materials is characterized as one of the most effective methods of forming foreign language professional communicative competence of future doctors. The authors provided an algorithm for using YouTube videos, which includes 5 stages: I stage – selection of a video clip, II stage – preparation for watching (pre-watching), III stage – video watching (watching), IV stage – discussion after watching (after-watching ) and stage V – application of the learned lexical material in practice. It has been proven that the usage of YouTube videos at English for specific purpose lessons at medical universities contributes to: visualization of the material; contextualization; attracting attention and flexibility of learning. It is noted that for achieving maximum efficiency, it is important to select and integrate video materials into the educational process correctly.

References

Білозерська Т. В. Використання автентичних відеоматеріалів у навчанні студентів-перекладачів. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2014. № 49. С. 262–264

Буга Н. Ю. Становлення наукової та інноваційної діяльності у вищих навчальних закладах. Економіст. 2006. № 9. С. 60–64.

Варданян А. О. Формування професійно-мовленнєвої компетентності майбутніх лікарів : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Хмельницький. 2017. 23 с.

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : підручник. Київ : Академвидав, 2012. 352 с.

Коцюба Р. Б. Набуття навичок аудіювання за допомогою веб-орієнтованої методики вивчення іноземних мов. Інформаційні технології і засоби навчання, 2015. Т. 50, № 6. С. 120–127.

Крисак Л. В. Шляхи формування англомовної професійно орієнтованої комунікативної компетентності майбутніх лікарів. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». Випуск 52. 2015. С. 148–150

Піддубцева О.І. Інноваційні методи формування професійної мобільності майбутніх фахівців-аграріїв. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія : Педагогіка, психологія, філософія. 2017. Вип. 277. С. 199–204.

Попова О.В. Становлення і розвиток інноваційних педагогічних ідей в Україні в XX столітті. Харків : ОВС, 2001. 256 с.

Резунова О.С., Резунова В.В. Формування граматичної компетентності здобувачів на заняттях з іноземної мови за професійним спрямуванням у немовних закладах вищої освіти. Педагогічні науки: теорія та практика. Запоріжжя: Видавничий дім «Гельветика», 2022. № 1 (41). 336 с. С. 292–297

Терещук В. І., Ільченко А. М., Семенишина І. В. Інноваційні технології навчання у закладах вищої освіти. Академічні візії. 2023. № 16. URL: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/157.

Хомишак О. Б. Англомовні відеокліпи YouTube яk засіб відновлення пізнавальної активності дітей молодшого шкільного віку в умовах війни. Інформаційні технології і засоби навчання. 2023, Том 93, № 1. С. 29–48

Berk, R. A. (2009). Multimedia teaching with videoclips: TV, Movies, YouTube, and MTV in the college classroom. International Journal of Technology in Teaching and Learning. 5 (1), 1–21.

Published

2024-11-18

Issue

Section

PROFESSIONAL EDUCATION