INTERNATIONAL INTERNSHIP AS A MEANS OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT FOR TEACHERS: INTERNSHIP DIARY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2025.2.28

Keywords:

continuous professional development, academic staff, international academic and research internship, lifelong learning, adult education, professional development, outcomes of professional growth, collaboration

Abstract

The article is dedicated to the analysis of international academic and research internship conducted at a technical educational institution for a chemistry instructor working within the system of training medical professionals. It highlights the main regulatory documents and laws governing such internships. Arguments are formulated to demonstrate the maximum effectiveness of this process, which is achieved through in-person internships at leading European universities based on an individually tailored plan, fostering the development of competencies inherent to the European educational model.The author’s interpretation of the concept of «international academic and research internship» is presented as a method for enhancing the professional level of pedagogical and academic staff, taking place in a foreign academic environment and involving a combination of educational processes, practical experience, and research activities.Distinctive features of this approach are identified, including its alignment with the individual needs of the intern, a focus on developing professional competencies, the adoption of innovative teaching and research methods, as well as the promotion of intercultural interaction and alignment with global educational standards through collaboration with international experts.The study reveals the specifics of implementing a modular approach to the internship, which ensures a structured framework for professional development. To align with the specifics of training medical professionals, the final module was designated for independent study. The focus of this module involved analyzing the medical potential of thermoelectric materials in medical practice, particularly their application in the diagnosis of oncological diseases, transportation of biological materials, and the development of personalized medicine systems, thereby deepening the understanding of innovative opportunities in the field.Based on the obtained results, recommendations were developed for integrating thermoelectric technologies into chemistry curricula for the training of future medical professionals, which will contribute to the preparation of highly qualified specialists. At the same time, the insufficient exploration of individual internships abroad was identified, indicating the need for further research to adapt programs to professional differences. Thus, international internships are a promising tool for professional development, requiring broader implementation within the Ukrainian higher education system.

References

Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. https://zakon.rada.gov.ua/go/2145-19 (дата звернення: 20.02.2025).

Закон України «Про вищу освіту» від 1 липня 2014 р. № 1556-VII. https://zakon.rada.gov.ua/go/1556-18 (дата звернення: 20.02.2025).

Закон України «Про професійний розвиток працівників» від 12 січня 2012 р. № 4312-VI. https://zakon.rada.gov.ua/go/4312-17 (дата звернення: 20.02.2025).

Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників : Постанова Кабінету Міністрів України № 800 від 21 серпня 2019 р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#n26 (дата звернення: 20.02.2025).

Луговий В. І., Слюсаренко О. М. Підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників: виклики цифровізації. Вища освіта України. 2021. № 2. С. 10–18.

Сисоєва С. О. Професійний розвиток педагогів у системі неперервної освіти: теоретичні і практичні аспекти. Педагогіка і психологія. 2020. № 1. С. 5–15.

Зайченко О. І. Формування цифрової компетентності викладачів у процесі підвищення кваліфікації. Інформаційні технології в освіті. 2023. № 4. С. 22–30.

Бугайов О. І. Інтеграція ідей С.У. Гончаренка у підвищення кваліфікації вчителів хімії в цифрову епоху. Педагогічний дискурс. 2022. № 2. С. 28–34.

Савченко Н. Ф. Підвищення кваліфікації вчителів хімії в умовах реформування освіти: компетентнісний підхід. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія «Педагогіка». 2020. № 1. С. 15–22.

Чернoбровкін В. М. Стажування як форма підвищення кваліфікації вчителів хімії: практичні аспекти. Фізико-математична освіта. 2021. № 3. С. 35–42.

Білецька І. О. Стажування вчителів хімії як інструмент підвищення професійної компетентності. Науковий вісник Чернівецького університету. Педагогіка та психологія. 2019. № 2. С. 55–62.

Гаврилюк В. О. Правове регулювання стажування працівників : дис.... канд. юрид. наук : 12.00.05. Київ, 2019. 191 с.

Published

2025-06-30

Issue

Section

PROFESSIONAL EDUCATION