МІЖНАРОДНЕ СТАЖУВАННЯ ЯК ЗАСІБ ПРОФЕСІЙНОГО ВДОСКОНАЛЕННЯ ВИКЛАДАЧА: ЩОДЕННИК СТАЖУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/health-2025.2.28Ключові слова:
безперервний професійний розвиток, науково-педагогічні працівники, міжнародне науково- навчальне стажування, навчання впродовж життя, освіта дорослих, підвищення кваліфікації, результати професійного розвитку, співпрацяАнотація
Статтю присвячено аналізу міжнародного навчально-наукового стажування на базі технічного закладу освіти для викладача хімії, який працює у системі підготовки медичних працівників. Зазначено основні нормативні документи та закони, що регламентують такого типу стажування. Сформульовано аргументи, які вказують на максимальну ефективність цього процесу, яка досягається через очне стажування у провідних європейських університетах за індивідуально розробленим планом, що сприяє формуванню компетентностей, притаманних європейській освітній моделі. Подано авторське розуміння поняття «міжнародне навчально-наукове стажування» як спосіб підвищення професійного рівня педагогічних і науково-педагогічних працівників, що відбувається в іноземному академічному просторі та передбачає поєднання освітнього процесу, практичного досвіду й дослідницької роботи. Визначено відмінні риси такого підходу, які полягають у відповідності індивідуальним потребам учасника стажування, орієнтації на формування професійних компетентностей, освоєнні новаторських методів викладання й дослідницької практики, а також у підтримці міжкультурної взаємодії та узгодженні з глобальними стандартами освіти через співпрацю із зарубіжними фахівцями.Розкрито особливості реалізації модульного принципу проходження стажування, що забезпечує структурований підхід до професійного розвитку. Для узгодженості зі специфікою підготовки медичних працівників визначено заключний модуль, орієнтований на самостійне опрацювання. Тематика цього модуля передбачала аналіз медичного потенціалу термоелектричних матеріалів у медичній практиці, зокрема їх застосування в діагностиці онкологічних захворювань, транспортуванні біологічних матеріалів і створенні систем персоналізованої медицини, що сприяло поглибленню розуміння інноваційних можливостей у галузі. На основі отриманих результатів розроблено рекомендації щодо інтеграції термоелектричних технологій у навчальні програми з хімії для підготовки майбутніх медичних працівників, що сприятиме підготовці висококваліфікованих кадрів. Водночас виявлено недостатню дослідженість індивідуального стажування за кордоном, що вказує на потребу подальших пошуків щодо адаптації програм до профільних відмінностей. Отже, міжнародне стажування є перспективним інструментом професійного розвитку, який потребує ширшого впровадження в систему української вищої освіти.
Посилання
Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. https://zakon.rada.gov.ua/go/2145-19 (дата звернення: 20.02.2025).
Закон України «Про вищу освіту» від 1 липня 2014 р. № 1556-VII. https://zakon.rada.gov.ua/go/1556-18 (дата звернення: 20.02.2025).
Закон України «Про професійний розвиток працівників» від 12 січня 2012 р. № 4312-VI. https://zakon.rada.gov.ua/go/4312-17 (дата звернення: 20.02.2025).
Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників : Постанова Кабінету Міністрів України № 800 від 21 серпня 2019 р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#n26 (дата звернення: 20.02.2025).
Луговий В. І., Слюсаренко О. М. Підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників: виклики цифровізації. Вища освіта України. 2021. № 2. С. 10–18.
Сисоєва С. О. Професійний розвиток педагогів у системі неперервної освіти: теоретичні і практичні аспекти. Педагогіка і психологія. 2020. № 1. С. 5–15.
Зайченко О. І. Формування цифрової компетентності викладачів у процесі підвищення кваліфікації. Інформаційні технології в освіті. 2023. № 4. С. 22–30.
Бугайов О. І. Інтеграція ідей С.У. Гончаренка у підвищення кваліфікації вчителів хімії в цифрову епоху. Педагогічний дискурс. 2022. № 2. С. 28–34.
Савченко Н. Ф. Підвищення кваліфікації вчителів хімії в умовах реформування освіти: компетентнісний підхід. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія «Педагогіка». 2020. № 1. С. 15–22.
Чернoбровкін В. М. Стажування як форма підвищення кваліфікації вчителів хімії: практичні аспекти. Фізико-математична освіта. 2021. № 3. С. 35–42.
Білецька І. О. Стажування вчителів хімії як інструмент підвищення професійної компетентності. Науковий вісник Чернівецького університету. Педагогіка та психологія. 2019. № 2. С. 55–62.
Гаврилюк В. О. Правове регулювання стажування працівників : дис.... канд. юрид. наук : 12.00.05. Київ, 2019. 191 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Микола Миколайович Лукащук

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.