THE USE OF INNOVATIVE TEACHING METHODS WHEN TEACHING EDUCATIONAL COMPONENTS OF VOCATIONAL TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.32782/health-2025.3.33Keywords:
digital transformation, innovative teaching methods, online learning, blended learning, artificial intelligence in education, virtual reality, game-based learning, audiovisual teaching aids, Internet of Things, digitization of education, vocational educationAbstract
The article examines the topical issue of using innovative teaching methods when teaching educational components of professional training in the context of the digital transformation of higher education. It analyzes current trends in the development of educational technologies and their impact on teaching methods in vocational higher education institutions. It considers the conceptual foundations of the digital transformation of education, including the distinction between the concepts of digitalization, the use of digital technologies, and digital transformation itself. Attention is paid to the analysis of five leading trends in digital transformation in education: personalized learning according to student needs, ensuring the availability of educational resources, using the Internet of Things to create smart learning environments, ensuring the security of online learning, and addressing the financial challenges of implementing digital technologies. The article examines the compliance of online and blended learning with current trends in digital transformation. The advantages and disadvantages of each form of learning are analyzed, and the feasibility of using blended learning as the optimal way to combine the advantages of traditional face-to-face learning with the capabilities of digital technologies is justified. The problems faced by higher education students during online learning are considered, and ways to solve them are proposed. Modern innovative methods of teaching educational components of professional training are systematized, including game-based learning, active learning using virtual interaction on cloud platforms, adaptive learning, AIsupported learning methods, analysis of the learning process using special tools, learning with the help of audiovisual means, the use of blockchain technologies, virtual and augmented reality, big data, and virtual assistants. The results of the study are of practical importance for managers and teachers of higher education institutions who seek to modernize the educational process in line with the requirements of the modern labor market and ensure high-quality training of specialists in the field of vocational education.
References
Виклики дистанційного навчання під час карантину. ГС «РЕ: ОСВІТА». URL: https://reosvita.org/vyklykydystanczijnogo-navchannya-pid-chas-karantynu/ (дата звернення: 25.08.2025).
Потапчук О. Тенденції застосування цифрових технологій у системі вищої освіти України та країнах ЄС. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2024. Вип. 1. С. 49–55. https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2024.302168
Ачкасова Л. М. Розвиток креативного мислення у здобувачів у сучасній вищій школі. URL: https://bit.ly/3HVeIY4 (дата звернення: 26.08.2025).
Артюхова В. В., Шведова Я. В. Дослідження стильових особливостей навчальної діяльності студентів в умовах онлайн-навчання. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки». 2021. № 2. С. 8–17.. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2021-PP-2-8-17
Вплив дистанційного навчання на студентське середовище: проблеми та рішення. Фахова передвища освіта. URL: https://bit.ly/45UAPpI (дата звернення: 26.08.2025).
Семеног А. Ю. Цифрові технології в умовах формування цифрової економіки. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка». 2020. № 19(47). С. 20–28. https://doi.org/10.25264/2311-5149-2020-19(47)-20-28
Бурдун В. В., Ревякіна О. О. Використання сучасного комп’ютерного забезпечення в навчальному процесі для підготовки фахівців у галузі технічної освіти. Збірник тез доповідей III Міжнародної науково-технічної конференції «Перспективи розвитку машинобудування та транспорту – 2023». Вінниця : ВНТУ. 2023. С. 440–441.





