ГІБРИДНА ТЕХНОЛОГІЯ РОЗВИТКУ ДЕОНТОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ

Автор(и)

  • Любов Володимирівна Гутор ДНП «Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького» https://orcid.org/0000-0002-4685-594X

DOI:

https://doi.org/10.32782/health-2025.2.24

Ключові слова:

ГТРДК, деонтологічна підготовка, вища медична освіта, комунікація, студент-медик

Анотація

У статті обґрунтовано актуальність розвитку деонтологічної компетентності майбутніх лікарів в умовах викликів, спричинених воєнним станом в Україні. Наголошено на необхідності інноваційних підходів до професійної підготовки студентів-медиків, зокрема з урахуванням цифровізації, інтернаціоналізації та компетентнісного підходу. Запропонована гібридна технологія розвитку деонтологічної компетентності (ГТРДК) реалізується на кафедрі латинської та іноземних мов Львівського національного медичного університету імені Данила Галицького шляхом інтеграції засад деонтології у зміст дисципліни «Англійська мова за професійним спрямуванням». ГТРДК підходить для використання як освітній засіб під час змішаної форми навчання, віддаленого/дистанційного або очного навчання. Технологія охоплює традиційні засоби електронного навчання (електронні тести, інструменти соціальних мереж), платформи для відеоконференцій та оновлені навчальні ресурси у віртуальному університетському середовищі, а саме навчальні відеолекції та інтерактивний текст та відео із завданнями на їх розуміння і засвоєння, а також тренувальні вправи на розвиток комунікативної компетентності та професіоналізму: навичок аудіювання, читання та усного фахового мовлення.У дослідженні результативності ГТРДК взяли участь 407 студентів-медиків першого курсу спеціальності «Медицина». Застосовані теоретичні та емпіричні методи, зокрема статистичний аналіз даних опитування, засвідчили високу ефективність впровадженої технології: середня оцінка її результативності – 8,14 балів із 10. Компоненти ГТРДК (відеолекції, інтерактивний текст, завдання на розвиток аналітичного читання та критичного мислення, аудіювання, цифровий сторітелінг тощо) підтримують розвиток деонтологічної компетентності, комунікативної компетентності та професіоналізму. Водночас виявлено окремі відгуки, що свідчить про потребу вдосконалення ГТРДК. Підкреслено перспективність подальшої адаптації ГТРДК через включення інтерактивних ситуативних завдань і вдосконалення освітнього контенту з урахуванням очікувань студентів.

Посилання

Васильєва M. Деонтологічний компонент підготовки сучасного педагога в умовах вищого навчального закладу. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2011. № 2(2) 15. C. 14–20. https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2011/2/4.pdf

Гутор Л. Етичний складник деонтологічної підготовки майбутніх лікарів у медичних університетах України. Естетика і етика педагогічної дії. 2024. № 30. С. 88–99. DOI: https://doi.org/10.33989/2226-4051.2024.30.320921

Ковальова О. М., Сафаргаліна-Корнілова Н. А., Герасимчук Н. М. Деонтологія в медицині : підручник. Київ : Медицина, 2018. 240 с.

Gutor L., Sodomora P., Vasylenko O., Zalutska H. Development of media literacy and communication skills by means of digital storytelling in Japan. Information technologies and learning tools. 2023. ITLT. Vol. 95. No. 3. Р. 88–101. DOI: 10.33407/itlt.v95i3.5217

Maniuk L. and Kuchumova N. Application of mobile technologies in the process of teaching future physicians at the universities of the USA. Information technologies and learning tools. 2019. Vol 74. No. 6. Р. 212–224. DOI: 10.33407/ itlt.v74i6.2705..

Sodomora P. A. et al. Student storytelling for communication skill development online (In the time of COVID-19 quarantine). New Educational Review. 2021. № 63. Р. 149–160.

Gutor L. & Sodomora P. Hybrid communication training technique to solve wartime academic and safety issues: perception of medical students. Advanced Education. 2024. № 12(25). Р. 44–55. DOI: https://doi.org/10.20535/2410-8286.308207

Bernardo M. A., & Baranovich D. L. Higher education in the heart of conflict: The pivotal role of student affairs. International Journal of Educational Development. 2014. № 35. Р. 78–85. DOI: doi: 10.1016/j.ijedudev.2012.08.007

Бітаєв В. А. Естетичне виховання і гуманізація особи. Київ: ДАКККіМ, 2003. 232 с.

Леухіна A. Людяність та емпатія в охороні здоров’я : посібник для викладачів. Київ : Майстер книг, 2022. 366 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА