ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ФІЗИЧНИХ ТЕРАПЕВТІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ НОРМАЛЬНОЇ ТА ФУНКЦІОНАЛЬНОЇ АНАТОМІЇ ЛЮДИНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/health-2025.3.28Ключові слова:
інформаційно-комунікаційні технології, фізична терапія, анатомія людини, професійні компе- тентності, анатомічний стіл “Briolight”, якість реабілітаційної освіти, цифрові технології, клінічне мисленняАнотація
Стаття присвячена комплексному дослідженню актуальності та впливу використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі підготовки майбутніх фізичних терапевтів під час вивчення дисципліни «Нормальна та функціональна анатомія людини». Актуальність дослідження зумовлена необхідністю трансформації системи медичної освіти відповідно до вимог доказової медицини, цифровізації галузі охорони здоров’я та специфічних потреб підготовки фахівців в умовах воєнного стану в Україні. Проаналізовано роль застосування анатомічного столу “Briolight” (ТОВ «Бріолайт-Україна») у формуванні ключових професійних компетентностей фахівців з фізичної терапії, зокрема розвитку просторового, клінічного та біомеханічного мислення, практичних навичок діагностики та здатності до інтеграції теоретичних знань із практичними вміннями, необхідними для ефективної реабілітаційної практики. Методологічно дослідження базувалося на змішаному дизайні з використанням кількісних і якісних методів збору даних, включаючи порівняльний аналіз результатів навчання між експериментальною (39 студентів, що використовували анатомічний стіл і 3D-моделі) та контрольною (39 студентів, що навчалися за традиційними методиками з використанням звичайної наочності) групами серед 78 студентів 1–2-го курсів освітньої програми «Фізична терапія, ерготерапія» Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника протягом вересня 2023 – березня 2025 року. Інструментарій дослідження включав авторський опитувальник із 25 питань, стандартизований тест з 50 завдань різного типу, протокол спостереження за навчальною активністю та статистичні методи обробки з використанням тестів Шапіро – Вілка, t-тестів і кореляційного аналізу Пірсона. Встановлено статистично значущі переваги експериментальної групи за всіма досліджуваними параметрами (p < 0,001): підвищення мотивації на 30%, покращення розуміння функціональних зв’язків на 43,5%, розвиток клінічного мислення на 32,2%, просторового мислення на 26,5%, здатності до інтеграції знань на 33,3% та практичних навичок діагностики на 32,8%. Виявлено сильну позитивну кореляцію (r = 0,847, p < 0,001) між тривалістю використання технології та рівнем сформованих компетентностей, водночас коефіцієнт детермінації r² = 0,717 свідчить, що 71,7% варіації в рівні компетентностей пояснюється тривалістю роботи з технологією. Кожна додаткова година роботи з анатомічним столом підвищує рівень компетентностей на 0,285 бала за 10-бальною шкалою. Детально розглянуто переваги та виклики впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес в умовах воєнного стану, зокрема: економічні обмеження, технічні проблеми, необхідність адаптації викладацького складу, ризики формування залежності від цифрових технологій і потенційне зниження тактильних навичок пальпації. Встановлено оптимальний розподіл навчальних методів: 40% – традиційні методи, 35% – анатомічний стіл, 25% – інші цифрові технології. Запропоновано науково обґрунтовані рекомендації щодо чотириетапного впровадження сучасних технологій (підготовчий, пілотний, розширення, інтеграція) протягом 9–12 місяців для оптимізації розвитку компетентностей майбутніх фізичних терапевтів, які відповідають вимогам сучасної доказової медицини, пацієнтоцентричного підходу та цифровізації галузі охорони здоров’я.
Посилання
Trentini F., Fante C., Manganello F., Testa M., Battist S. The Use of Digital Technologies in Physiotherapy Higher Education: a Mixed-Methods Study. BMC Medical Education. 2025. Vol. 24. P. 246. DOI: 10.33393/aop.2025.3334
Європейський досвід підготовки фізичних терапевтів: упровадження нових магістерських програм з фізичної терапії в Україні / О. Єжова та ін. 2021. DOI: 10.31392/NPU-nc.series15.2021.5(135).12
Кормільцев В., Лазарева О., Бісмак О., Брушко В., Гаврелюк С. Аналіз освітніх програм та навчальних планів з фізичної терапії у країнах Європи. Спортивна медицина і фізична реабілітація. 2022. № 2. С. 93–99. DOI: 10.32652/spmed.2022.2.93-99
Романюк А., Шевчук Т., Апончук Л., Майструк М., Кривов’яз С. Анатомічна освіта в реабілітаційних науках: сучасні виклики і шляхи вдосконалення. Physical culture and sport: scientific perspective. 2025. № 2. P. 241–252. DOI: 10.31891/pcs.2025.2.31
Mayer R.E. The Past, Present, and Future of the Cognitive Theory of Multimedia Learning. Educational Psychology Review. 2024. Vol. 36. P. 8. DOI: 10.1007/s10648-023-09842-1
Якименко О., Себов Д., Рибак В., Коротаєва В., Маркіна К. Реалізація пацієнтоцентричного концепту надання реабілітаційної допомоги в умовах кластерної лікарні через співпрацю медичних та немедичних надавачів реабілітаційних послуг. 2024.
Trentini F., Fante C., Manganello F., Testa M., Battista S. The Use of Digital Technologies in Physiotherapy Higher Education: a Mixed-Methods Study. Archives of Physiotherapy. 2025. Vol. 15. P. 49–58. DOI: 10.33393/aop.2025.3334
The Anatomage Table: A Promising Alternative in Anatomy Education / K. Tsakalos et al. Cureus. 2023. Vol. 15. № 8. P. e43891. DOI: 10.7759/cureus.43891
Копочинська Ю. Понятійний апарат системи формування професійної ідентичності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії. Український педагогічний журнал. 2020. № 2. С. 51–59. DOI: 10.32405/2411-1317-2020-2-51-59
Merolli M., Ahmed O., McCreesh K., Remedios L., Butler-Henderson K. Are physiotherapists expected to be competent in digital health practice? Meta-synthesis of international physiotherapy practice competency standards. Physiotherapy Theory and Practice. 2024. Vol. 40. № 12. P. 2988–2999. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09593985.2023.2299202
Educational competencies for telehealth physical therapy: Results of a modified Delphi process / T.E. Davenport et al. Work. 2024. Vol. 77. № 4. P. 1055–1067. URL: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11613078/
Community college student perceptions of digital anatomy models as a curricular resource / S. Baptiste et al. Anatomical Sciences Education. 2024. Vol. 17. № 6. P. 1213–1225. DOI: 10.1002/ase.2523
Ambler S.B., Burlis T.L., Clark B.R., Holtzman G.W., McGee P.N., Frost J.S., Randolph J.L., Norton B.J., Holleran C.L. Development of Domains of Competence and Competencies for Physical Therapist Education. Journal of Physical Therapy Education. 2025. Vol. 39. № 2. P. 101–109. DOI: 10.1097/JTE.0000000000000377
Milian Q.G., Fredieu J.R., Patel R.M. The current state of anatomy education in United States doctor of physical therapy programs. Anatomical Sciences Education. 2024. Vol. 17. № 3. P. 478–489. DOI: 10.1002/ase.2355
Does three‐dimensional anatomy improve student understanding? / A.E. Olszewski et al. Clinical Anatomy. 2020. Vol. 34. № 6. P. 868–876. URL: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6916638/
The impacts of three-dimensional anatomical atlas on learning anatomy / H.S. Maresky et al. Annals of Anatomy. 2019. Vol. 224. P. 90–96. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6449593/
Educators’ digital competence in physiotherapy and health professions education: Insights from qualitative interviews / H. Stepanyuk et al. Heliyon. 2024. Vol. 10. № 21. P. e39549. URL: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11544660/
Estai M., Bunt S. Using 3D modeling techniques to enhance teaching of difficult anatomical concepts. Medical Teacher. 2016. Vol. 38. № 6. P. 583–588. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4808571/
Герасименко С., Панченко О., Буряк О. Цифрова трансформація медичної освіти в Україні: виклики та перспективи. Медична освіта. 2023. № 4. С. 45–52. DOI: 10.11603/me.2414-5998.2023.4.14127
Бочаров А., Слухенська Р., Іванушко Я. Підготовка фахівців з фізичної реабілітації в контексті діджиталізації вищої освіти. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. 2024. № 1 (173). С. 38–41. DOI: 10.31392/UDU-nc.series15.2024.1(173).08
Левицький А., Макаренко О., Селюков О. Анатомічні технології у вищій медичній освіті: інноваційні підходи до навчання. Вісник проблем біології і медицини. 2023. № 3 (171). С. 112–125. DOI: 10.29254/2077-4214-2023-3-171-112-125
Мізь А., Герасимюк І., Ремінецький Б. Поєднання новітніх цифрових та класичних методів при викладанні анатомії людини у медичному закладі вищої освіти. Медична освіта. 2023. № 2. С. 97–102. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2023.2.14018
Spitzer M. Digital Dementia and Cognitive Enhancement in Education. Journal of Educational Technology & Society. 2024. Vol. 27. № 2. P. 23–31.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.




